Empresa i Treball

El Govern referma l'aposta per la Junta Arbitral de Consum de Catalunya com a organisme de resolució de conflictes per vies extrajudicials

query_builder   13 abril 2021 14:29

event_note Nota de premsa

El Govern referma l'aposta per la Junta Arbitral de Consum de Catalunya com a organisme de resolució de conflictes per vies extrajudicials

  • El Consell Executiu ha aprovat autoritzar la signatura del conveni entre l’Agència Catalana del Consum i el Ministeri de Consum que garanteix la continuïtat de la JACC
  • La Junta és l’organisme adscrit a l’ACC que des de l’any 1993 s’encarrega de gestionar les reclamacions de les persones consumidores a través de l’arbitratge de consum
  • Actualment hi ha 8.708 establiments adherits a l’arbitratge de consum a través de la JACC, que des de 1993 ha dictat prop de 74.000 laudes
El Govern ha autoritzat la signatura del conveni de cooperació entre l’Agència Catalana del Consum (ACC) del Departament d’Empresa i Coneixement i el Ministeri de Consum del govern espanyol per donar continuïtat a la constitució de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC). La JACC, adscrita a l’ACC, és l’organisme que des de l’any 1993 s’encarrega de gestionar a través de l’arbitratge de consum les reclamacions que plantegen els ciutadans d’arreu de Catalunya quan se senten perjudicats com a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei.

D’altra banda, també fa tasques de foment de l’arbitratge amb la finalitat que les empreses i els professionals s’adhereixin al Sistema Arbitral de Consum. Des de la seva constitució, la JACC ha resolt prop de 74.000 casos per laude arbitral.

Actualment hi ha 8.708 establiments adherits a l’arbitratge de consum a través d’aquesta Junta. Tenint en compte l’experiència positiva de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya com a instrument eficaç en la resolució de conflictes, el Govern aposta per donar-li continuïtat amb la signatura d’aquest conveni.

L’arbitratge de consum

L’arbitratge de consum és un procediment extrajudicial i voluntari que ofereix a les persones consumidores i a l’empresariat la possibilitat de resoldre amb caràcter vinculant i executiu, i de manera objectiva i gratuïta, els conflictes deconsum. Quan una persona consumidora presenta una reclamació, s’intenta la mediació per tal d’arribar a un acord entre les parts. Si aquesta no prospera, i si ambdues parts hi estan d’acord, s’inicia el procediment arbitral amb la celebració d’una vista presidida per un òrgan arbitral. Aquest òrgan dicta un laude que té el mateix valor que una sentència judicial i, per tant, és d’obligat compliment.

La JACC, a més a més, compleix amb els requisits de les entitats de resolució alternativa de conflictes de consum acreditades davant la Comissió Europea, per resoldre extrajudicialment els conflictes plantejats pels consumidors amb relació a comerciants establerts a la UE. Les competències assignades a l'Agència Catalana del Consum són totes les que corresponen a la Generalitat en matèria de consum, en virtut de la Constitució i l'Estatut d'autonomia, especialment la informació, la formació, l'educació, l'assessorament, la mediació, l'arbitratge, la inspecció i el control de la disciplina del mercat, la difusió, la promoció, el foment, les relacions institucionals i la defensa dels drets de les persones en l'àmbit del consum.