El Consell Executiu ha analitzat dos documents adreçats a reforçar la prevenció i la màxima coordinació entre els municipis, empreses, agents socials, i administracions implicades en la campanya agrària d’enguany, marcada de nou per la Covid-19. L’objectiu també és garantir la protecció de la salut de totes les persones que intervenen en el sistema de producció, manipulació i transport, de la població en general dels municipis productius on augmenta la presència de persones que hi resideixen temporalment i alhora assegurar la producció en qualitat i quantitat.

 

En aquest sentit, ha analitzat, en primer lloc, el Pla de Treball de la Campanya Agrària 2021 i, en segon lloc, el document de Recomanacions d’actuació davant el risc enfront del Coronavirus SARS-Cov2 en activitats i empreses agràries. Els documents se centren a reforçar el diàleg i la coordinació amb totes les administracions afectades (ajuntaments i consells comarcals), el sector agroalimentari, i la coordinació interdepartamental del Govern de la Generalitat amb vista a la campanya, a l’hora d’implementar i fer el seguiment de les mesures necessàries per al seu òptim desenvolupament.

 

Des del gener passat, la Comissió de Coordinació de la Campanya Agrària convocada per la Delegació Territorial del Govern treballa intensament, administració i sector, per al bon desenvolupament de la campanya 2021. El Pla de Treball, encara provisional, pretén millorar la gestió de la campanya en tots els seus àmbits. El pla s’ha dissenyat des d’una perspectiva preventiva, multidimensional, i col·laborativa entre el conjunt d’administracions implicades i el propi sector agroalimentari amb l’objectiu d’enfortir la informació i la formació, la prevenció, el treball amb xarxa, la contribució de tots els actors, la rapidesa en l’abordatge de casos i també les estratègies de cribratge i vacunació, amb la finalitat de preservar la vida i la salut de tothom mentre es desenvolupa una activitat d’importància cabdal.

 

El document s’estructura en 14 eixos: principis orientadors; recomanacions de salut i control de la pandèmia; recomanacions a empreses; món local; empreses fruiteres, centrals i cooperatives; dispositius i serveis; contractació de persones amb plans d’ocupació del SOC; incentiu a la contractació de proximitat; programa d’informació i formació sanitària; vigilància i seguiment epidemiològic; programa de cribratges; programa de vacunació; ajuts als ens locals i calendarització.

 

Per la seva banda, el document de Recomanacions d’actuació davant del risc enfront al Coronavirus SARS-Cov2 en activitats i empreses agràries és un compendi del conjunt de bones actuacions a nivell preventiu, reactiu i de contingència en les diferents baules de la cadena agroalimentària que intervenen en la campanya per tal de garantir-ne les condicions de seguretat i salut. Així, fa un abordatge integral des del conjunt de recomanacions en el transport, allotjament de persones que participen en la campanya agrària, fins a les primeres actuacions davant dels símptomes, passant per la formació i prevenció de mesures preventives dels diferents serveis de prevenció de riscos laborals de les empreses, cooperatives i centrals fructícoles. Des dels diferents Serveis Territorials implicats en la Campanya Agrària (Treball, Afers Socials i Famílies, Salut i Agricultura) es duen a terme nombroses reunions i trobades amb el sector per difondre’l.

 

Els dos documents, que van rebre el vistiplau en la reunió de Coordinació de la Campanya Agrària 2021 celebrada el dia 20 d’abril de 2021, són documents vius i dinàmics, que aniran modificant-se a mesura que avança la campanya agrària. L’òrgan de coordinació de la Campanya Agrària 2021 es continuarà reunint i anirà aportant informes i possibles solucions a les problemàtiques que vagin sorgint i poder assegurar una campanya agrària amb totes les garanties sanitàries i epidemiològiques per a tot el conjunt de persones que hi prenen part així com per a tots els municipis afectats.

 

La campanya agrària d’estiu té com a principal epicentre la zona del Pla de Lleida i, en segon lloc, lesTerres de l’Ebre. En el cas de Lleida, es tracta de 35.446 ha concentrades en 4.047 explotacions que suposen, aproximadament cada any, 776.000 tones. En condicions mitjanes, calen aproximadament unes 600.000 jornades de treball a distribuir al llarg dels mesos d’abril a novembre. A data d’avui, i ateses les darreres gelades a la zona, es preveu un descens de producció d’entre el 40% i el 80%, depenent del cultiu i de la zona geogràfica. Aquest fet significa la reducció de necessitat de mà d’obra.

 

Per la seva banda, la superfície corresponent a les Terres de l’Ebre és de 2.736 ha concentrades pràcticament a la Ribera d’Ebre, que suposen, aproximadament cada any, uns 30 milions de quilograms. La mà d’obra necessària per a la campanya de recollida suposa, en unes condicions mitjanes, unes 59.000 jornades de treball a distribuir al llarg dels mesos d’abril a setembre.

 

A Lleida, la fruita recol·lectada arriba a uns 200 centres de manipulació de fruita, 54 dels quals són Organitzacions de Productors de Fruita i Hortalisses (OPFH). A les Terres de l’Ebre la fruita recol·lectada es concentra en tres entitats associatives qualificades com a OPFH.

2  

Fitxers adjunts

Pla de treball Campanya Agrària

Pla de treball Campanya Agrària
PDF | 445

Recomanacions d'actuació davant risc de Covid

Recomanacions d'actuació davant risc de Covid
PDF | 1148