- Molts operadors ja ho tenen instal·lat o s’està treballant per tenir-ho el més aviat possible a totes les parades
- La xarxa de transport interurbà de la Generalitat de Catalunya ja ha implementat mesures d’innovació tecnològica com la compra del bitllet senzill a través de mòbil, l’adquisició de bitllets i recàrrega de títols sense efectiu, la informació en temps real a través del mòbil o de panells informatius, o la reserva de transport a la demanda per mòbil
- Mesures com aquesta refermen la idea que el transport públic i la digitalització són els ingredients principals de la mobilitat sostenible
Les parades de bus de la xarxa de transport interurbà compten cada cop més amb codis QR per tal que els usuaris puguin accedir amb el mòbil a la informació tant d’horaris com del servei. Es tracta d’una innovació més de la xarxa de transport interurbà per tal de millorar el nivell d’informació dels usuaris amb l’ús de les tecnologies digitals i afavorir un millor accés dels ciutadans al sistema de transport públic perquè aquest es percebi com una alternativa adequada a les seves necessitats de mobilitat.
Actualment, la major part dels operadors ja estan treballant amb la Direcció General de Transports i Mobilitat en la instal·lació d’aquests codis amb l’objectiu d’arribar al 100% de la implementació al conjunt de parades dels serveis interurbans el més aviat possible.
Hores d’ara ja hi ha diversos operadors que estan desenvolupant aquesta actuació en diferents zones del territori.
Per exemple, TEISA que cobreix una part important de les comunicacions a les comarques de la Garrotxa, Ripollès, Pla de l’Estany i el Gironès tant en els viatges interns com en els desplaçaments en relació a Barcelona, preveu arribar al 90 per cent de parades amb codis QR a les línies interurbanes que gestiona abans de l’estiu i ja els té incorporats a les línies del transport urbà de Girona (L3, L4, L6 i L9) i a les línies de transport a la demanda que gestiona amb el sistema Clic.cat de la Generalitat de Catalunya.
En el cas dels serveis gestionats per les empreses del grup Sagalés especialment a les comarques del Vallès Oriental, Osona i el Bages, totes les línies d’autobús exprés.cat operades a l'àrea de Barcelona disposen de codi QR a totes les parades. A més, ja s’ha instal·lat aquest sistema per accedir a la informació en 21 línies d’autobús i 610 parades i es segueix treballant per a implantar aquest sistema en totes les línies que gestiona.
En les línies gestionades per Sarfa a les comarques de l’Alt Empordà, Baix Empordà i la Selva també s’ha procedit a aquesta instal·lació, com en el cas de les línies del Maresme, que gestiona Empresa Casas.
Les concessionàries del grup Direxis, Masats, Transports Generals d’Olesa i Autos Castellbisbal, que presten serveis principalment al Vallès Occidental, el Bages i el Baix Llobregat, també han incorporat aquesta informació en les parades dels seus serveis.
En el cas dels serveis de la demarcació de Lleida ja es disposa d’aquesta possibilitat de consulta dels horaris als serveis gestionats per Autocars Salvia i s’està treballant amb la resta d’operadors.
L’objectiu de la Direcció General de Transports i Mobilitat es estendre durant el 2021 aquesta funcionalitat al conjunt de totes les parades de manera que els usuaris, un cop arribin a aquestes, puguin consultar amb el codi QR els horaris del servei o accedir a la descàrrega de l’aplicació de l’operador, com succeeix en el cas dels serveis gestionats per Autocorb.
Altres innovacions tecnològiques de la xarxa de transport
- Adquisició de títols
L’Autoritat del Transport Metropolità de l’àrea de Barcelona i el Departament de Territori i Sostenibilitat van posar en marxa una prova pilot perquè les persones usuàries d’autobús interurbà compressin els bitllets senzills mitjançant l’aplicació per a mòbil de cada operador, eliminant així l’ús d’efectiu i agilitzant la pujada al vehicle i la tasca del conductor. La prova pilot es va iniciar a línies exprés.cat de l’àmbit de Barcelona operades per Sagalés i Moventis, amb la voluntat de fer-la extensiva a altres línies.
Una altra millora tecnològica que l’operadora Gamon ha dut a terme és la possibilitat de comprar títols gràcies a la instal·lació de datàfons als combois de les línies a Lleida. Aquesta millora facilita l’adquisició de títols així com la seguretat d’usuaris i treballadors que deixen de fer ús d’efectiu i minimitzen el contacte.
- Informació en temps real
Els usuaris de la línia e8 Corbera de Llobregat – Barcelona, de la xarxa d’autobusos d’altes prestacions de la Generalitat de Catalunya exprés.cat poden conèixer amb informació en temps real les dues properes arribades per línia i sentit a través de 4 panells dinàmics. A més, aquests panells informen de com de ple es preveu que vagi el seu autobús, una informació que els viatgers també poden conèixer a través de la seva aplicació mòbil.
Està previst que aquest avenç s’incorpori en un futur a la resta de panells dinàmics de la xarxa de transport interurbà de Catalunya dels diferents operadors.
- Clic.cat
La nova marca de transport a la demanda de la Generalitat de Catalunya, Clic.cat, respon a un model de transport basat en la digitalització que facilita i agilitza l’accés als serveis del conjunt de la ciutadania.
Els serveis de transport a la demanda es caracteritzen perquè només es presten si hi ha un requeriment previ per part dels usuaris de manera que s’eviten els recorreguts ineficients i s’ofereix un servei molt ajustat a les necessitats reals dels usuaris.
Tradicionalment, el sistema de reserva dels serveis de transport a la demanda s’ha fet a través d’una trucada telefònica prèvia, però des del Departament de Territori i Sostenibilitat s’ha treballat en els darrers anys en la digitalització del sistema. Així, per a millorar la gestió i l’accés als serveis de transport a la demanda, actualment també hi ha aplicacions a iOs i Android que agilitzen i faciliten l’accés als serveis escurçant substancialment el temps necessari per a fer la reserva prèvia.
1