- El pla compta amb més de 30 accions i està dotat amb més de 6,5 milions d’euros
- Es tracta d’un programa centrat en la promoció i comercialització dels mercats emissors de turisme tant propers com internacionals, que busca mantenir i consolidar el turisme nacional i estatal i reactivar el turisme europeu i internacional
- Per donar resposta a les noves demandes la Generalitat posa en marxa aquest mes de maig la campanya publicitària “Catalunya, un lloc fet a mida”
El conseller d’Empresa i Coneixement, Ramon Tremosa, acompanyat del director general de Turisme, Octavi Bono, i del director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), David Font, ha presentat avui el pla per reactivar el sector turístic català, que aspira a recuperar entre 11.000 i 13.000 milions d’euros de despesa turística.
El pla presentat avui inclou més de 30 accions i està dotat amb més de 6,5 milions d’euros per mantenir i consolidar el turisme nacional i estatal i recuperar part de la demanda internacional. Els mercats internacionals de turisme representen la meitat dels visitants però generen el 85% dels ingressos. El conseller Tremosa ha afirmat que “aquest pla compta amb una nova campanya amb què volem recuperar tant turisme internacional com sigui possible, en un context de vacunació creixent als països europeus, i amb previsió de tenir percentatges importants de vacunació a l'estiu”. Tremosa ha afegit que “l’objectiu és recuperar tant com puguem la potència del 2019, no serà el 100% però sí que esperem arribar al 50%”. El titular d’Empresa ha explicat que “sabem que les connexions aèries no seran les que teníem llavors però aspirem a recuperar entre 11.000 i 13.000 milions d’euros de despesa turística a finals d’any”.
“La crisi de la Covid –ha assegurat el conseller- ha evidenciat que el turisme és un sector tractor. Hem tingut un any de no turisme i hem vist l’impacte que té, no només en la restauració i en els hotels, sinó també en el comerç o en el sector immobiliari”. Ramon Tremosa ha destacat que “el turisme té un pes d’entre el 12 i el 13% del PIB, és un ecosistema format per més de 78.000 empreses que aporten valor al territori i que va molt mes enllà com a sector tractor”.
“El turisme –ha subratllat Tremosa- va ser clau en la recuperació de la crisi financera i industrial de 2013 per seguir captant inversions i despesa turística. Aquella duríssima crisi té en el turisme la part més important d’entrada de divises que permet la recuperació de l’estalvi”.
Des de l'inici de la pandèmia el Departament d’Empresa i Coneixement ha obert 4 línies de subvencions a empreses i autònoms del sector turístic per un valor total de 54,1 milions d’euros i s’han atorgat gairebé 11.000 ajuts per garantir la continuïtat del sector.
La realitat, però és que el sector turístic és encara un dels sectors més afectats per la situació pandèmica, tant pel que fa a nombre d’ERTO com per les pèrdues econòmiques.
2020: un any marcat per xifres negatives
L’any 2020, Catalunya va rebre 3,9 milions de turistes estrangers, un 80% menys que el 2019 quan es van rebre 19,3 milions de turistes. El flux de tots els principals mercats emissors també va disminuir amb intensitat. El turisme francès va conservar el lideratge en el rànquing de principals mercats emissors, amb 1.311.159 turistes (33,8%), seguit del Regne Unit amb 285.152 turistes (7,4%), Alemanya amb 229.484 turistes (5,9%) i Itàlia amb 203.367 turistes (5,2%).
En el conjunt de l’estat, les arribades de turistes estrangers també es van reduir amb força respecte el 2019, amb un 77,3% menys. Catalunya va seguir sent líder en el rànquing estatal d’arribades, amb el 20,4% dels desplaçaments, seguida de prop per les Canàries (20%).
Pel que fa a la despesa dels turistes estrangers, el conseller ha explicat que durant l’any 2020 va disminuir un 82,9% respecte el 2019 en passar de 21.318,8 milions d’euros a 3.660,6 milions d’euros.
L’impacte sobre l’economia catalana considerant la facturació provinent del turisme nacional, estatal i internacional en les empreses turístiques, tant les directes com les indirectes i induïdes, va ser de 6.033 milions d’euros, la qual cosa representa un 84,1% menys respecte l’any 2019, que va ser de 37.842 milions d’euros.
Un altre aspecte a tenir en compte és l’evolució de l’activitat turística per sectors. La caiguda del volum de negoci de les indústries turístiques ha estat del 59,9% en els establiments d’allotjament i restauració, del 62,5 % en el transport aeri, del 70,8% en el sector de les agències de viatge, i del 72,2% en l’organització de convencions i fires.Tot això ha comportat que l’atur registrat en el sector turístic hagi augmentat un 32,7% respecte el 2019.
Next Generation EU
El pla que ha presentat avui el Govern per reactivar el sector turístic pivota en dos eixos: la recuperació de la demanada i la transformació del sector, que vindrà de la mà dels fons europeus Next Generation EU, que contribuiran a transformar el sector turístic català i fer-lo avançar cap a la sostenibilitat i la digitalització. Tot i la centralització dels fons per part del govern espanyol, el Govern ha fet la feina d’identificació i canalització dels projectes de la mà d’experts i agents econòmics, socials i locals.
Més de 30 accions previstes per reactivar el turisme
Els indicadors apunten que la reactivació vindrà acompanyada d’un turista amb prioritats i tendències diferents a les actuals. Així, els viatges a destinacions propers i amb cotxe guanyen protagonisme, a més de la cerca d’espais a l’aire lliure on es puguin practicar activitats relacionades amb l’esport i la natura.
L’ACT compta amb una xarxa formada per 12 Oficines de Promoció Exterior (CPT) que permeten conèixer de primera mà l’evolució de l’activitat turística i, anticipar així, mecanismes que afavoreixin la recuperació. En aquest darrer any, a més de mantenir visible la destinació catalana per posicionar-la en primera línia, des d’aquestes unitats s’ha fet un monitoratge minuciós per conèixer, de cada mercat emissor, les noves demandes sorgides de la pandèmia.
El pla per reactivar el sector turístic de Catalunya inclou la participació a fires de referència, com ara Fitur (Madrid), B-Travel (Barcelona), ILTM Àsià-Pacífic (Singapur), World Travel Market (Londres), ITB Xina (Shanghai), IBTM World (Barcelona) i MedTravel Expo (Moscou), entre moltes altres.
Al juny es realitzarà la gira Catalunya reStart Europe a Londres, Paris, Berlín, Brussel·les i Madrid per impulsar la reactivació del turisme als mercats de proximitat. Es presentarà a mitjans de comunicació, bloggers i influencers l’estat i novetats de la destinació a través del Grand Tour de Catalunya, un producte turístic en forma de ruta circular que permet recórrer els principals atractius del territori en 5 trams.
Una altra acció destacada és la realització de quatre webinars adreçats a operadors turístics i agències de viatges d’Amèrica del Nord. Aquesta acció compta amb la participació de Turisme de Barcelona, els patronats de turisme de les diputacions de Barcelona i Girona, i empreses del sector turístic català. Altres accions al mercat nord-americà són la participació de l’ACT a l’Assemblea LGTBI+ que tindrà lloc a Atlanta el mes de setembre, i una missió comercial a Nova York i Miami, les dues primeres ciutats que tindran vol directe amb Barcelona, durant el mes d’octubre.
Una bona part de les accions també es centraran en els mercats de l’Àsia-Pacífic. En aquest sentit, es faran diverses presentacions de la destinació catalana a operadors turístics de Beijing, Tòquio, Singapur i Sidney.
La tardor vindrà marcada per una de les accions que més valora el sector turístic català, el Buy Catalunya. Una trobada comercial que es fa cada dos anys i que acull empreses i entitats del sector turístic català amb operadors turístics de diferents mercats internacionals per donar a conèixer la seva oferta i posteriorment comercialitzar-la als seus països.
El pla de reactivació del sector turístic de Catalunya també contempla diverses accions relacionades amb la marca Premium a Florida, Las Vegas, Dubai, Qatar i Aràbia Saudita. Destacar també que a Santiago de Xile i Buenos Aires es realitzarà un workshop. El 2019 l’ACT va iniciar una sèrie d’accions en aquests mercats que havien de tenir continuïtat el 2020 però es van haver d’aturar per la pandèmia i per aquest motiu, es recuperaran aquest 2021.
Finalment, per promocionar Catalunya com a destinació ideal per a les famílies als mercats català i espanyol, l’ACT impulsa durant tot l’any el projecte Catalunya, hola família! També es realitzen accions de promoció i comercialització en enogastronomia per posicionar Catalunya com a destinació enoturística i donar a conèixer la diversitat de propostes que s’hi poden trobar. Així mateix, cal destacar que per mantenir i consolidar el turisme a nivell català i nacional, es duen a terme accions publicitàries i a les xarxes socials al llarg de l’any. Consulta aquí, el calendari de les accions.
Llançament d’una campanya diferenciadora per donar resposta a les necessitats actuals
En el marc d’aquest pla de reactivació del sector, la Generalitat posa en marxa aquest mes de maig la campanya ‘Catalunya, un lloc fet a mida’, ideada per donar resposta a les necessitats actuals de la demanda turística: evitar els llocs amb major concentració turística, ser respectuós amb el medi ambient i amb l’entorn, connectar amb el lloc que es visita, sentir-se local i viatjar compartint moments amb amics i familiars. La campanya s’adreça als mercats català i espanyol, francès, britànic, del Benelux i l’alemany.
Es tracta d’una campanya diferenciadora i allunyada de les fórmules tradicionals que utilitzen les destinacions per promocionar-se ja que destaca les emocions que es viuen viatjant a Catalunya. D’aquesta manera, es pretén relacionar els paisatges amb sensacions que mostren el territori com un lloc on crear records memorables a través de fotogrames realistes.
En aquest sentit, l’anunci posa en relleu les experiències que es poden viure a casa nostra mostrant indrets com Altafulla, el pantà de Sau, Torredembarra, els Pirineus, Barcelona, Port Aventura, Espinelves, el Circuit de Barcelona-Catalunya i Canet de Mar, entre altres.
La campanya, que s’ha fet en col·laboració amb els Patronats de Turisme ,compta amb 7 versions per cobrir al màxim els atractius del territori. Fins a final d’any s’invertiran 3,5 milions d’euros en campanyes de promoció.
Aquí podeu visionar el vídeo de la campanya.
*Els mitjans audiovisuals que ho requereixen, poden demanar el vídeo de la campanya en alta resolució a l’oficina de premsa.
Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________
- Twitter: @turismecat | @empresacat | @coneixementcat
- Youtube: https://www.youtube.com/turismecat