Es tracta d’un servei públic d’atenció a la ciutadania que el Departament, encapçalat pel conseller Bernat Solé, va habilitar per acompanyar els catalans i catalanes que, amb l’esclat de la pandèmia i les restriccions a la mobilitat internacional, s’havien quedat atrapats a l’estranger. Des de llavors, s’han continuat atenent peticions de manera individualitzada a través de les delegacions del Govern a l’exterior i d’un comitè d’emergències integrat per treballadors i treballadores del Departament a Catalunya.
Dels més de 2.700 casos gestionats, 1.660 han estat peticions de suport en situacions d’emergència de persones que necessitaven tornar a Catalunya. Aquests casos afectaven un total de 3.000 persones. Els 1.112 casos restants corresponen a consultes que afectaven més de 1.300 persones sobre qüestions de mobilitat internacional a l’hora de viatjar a Catalunya o des del territori català. Si bé el gruix dels casos d’emergències es van gestionar en el primer període de la pandèmia, concretament, del 10 de març al 31 de juliol de 2020, des de llavors i fins al 10 de maig només hi ha hagut nou casos d’aquest tipus. La resta de peticions han anat relacionades amb consultes sobre mobilitat.
Tant l’equip humà de les delegacions del Govern a l’exterior com persones que treballen al Departament d’Acció Exterior des de Catalunya han fet possible aquesta tasca d’atenció ciutadana. Les delegacions del Govern han gestionat des de l’inici de la pandèmia més de 2.000 casos. Pel que fa als atesos des de Catalunya, el comitè d’emergències ha gestionat, fins al 10 de maig d’enguany, un total de 734 casos, en la seva majoria, peticions fetes des del 31 de juliol de 2020. A més, durant tot aquest període, s’han organitzat regularment sessions telemàtiques informatives, en total una quinzena, sobre les mesures de mobilitat a diferents parts del món, en les quals hi ha participat uns 800 ciutadans i ciutadanes més.