Drets Socials

Estatuetes que s'entreguen als guardonats dels premis FPCAT.

Els Premis #FPCAT 2020 reconeixen les bones pràctiques de 8 centres formatius i empreses i 6 trajectòries individuals

Els consellers Josep Bargalló i Chakir el Homrani han fet entrega dels guardons, que destaquen la contribució a una formació professional de qualitat

query_builder   18 maig 2021 17:30

event_note Nota de premsa

Els Premis #FPCAT 2020 reconeixen les bones pràctiques de 8 centres formatius i empreses i 6 trajectòries individuals

Els consellers Josep Bargalló i Chakir el Homrani han fet entrega dels guardons, que destaquen la contribució a una formació professional de qualitat

El conseller d’Educació, Josep Bargalló, i el de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, han lliurat aquest dimarts els Premis #FPCAT 2020, atorgats pel Consell Català de Formació Professional (CCFP). Els 14 guardons han reconegut les bones pràctiques de quatre centres formatius, quatre empreses i entitats, cinc professionals i una persona formada en FP. L’acte, que s’ha celebrat al recinte de l’Institut Escola del Treball de Barcelona –centre premiat en l’anterior edició–, ha comptat amb el president del CCFP, Fabian Mohedano.

Josep Bargalló ha posat en valor que aquest curs, malgrat els obstacles que ha generat la Covid en els ensenyaments d'FP, "hem acabat tenint més alumnes de pràctiques que el curs previ a la pandèmia perquè altres famílies han augmentat notablement les pràctiques i els centres han treballat amb desfici, amb ànsia, amb delit i amb èxit". En relació als premis, ha destacat que "son una vegada més la demostració de l’excel·lència dels estudis d'FP,  que es veu en la qualitat dels ensenyaments, però també es veu en la seva inserció laboral". "Els premis d’avui reconeixen l’excel·lència en la docència de l'FP, l'excel·lència en la pràctica de l'FP i la col·laboració del món de la empresa en el sistema de l'FP", ha manifestat.

El conseller Chakir el Homrani ha destacat: "La fortalesa de la nostra FP és la seva diversitat i la seva capacitat de donar respostes als reptes que troba, des d'àmbits molt diferents". Això es demostra en els premiats: centres públics, concertats, empreses que aposten per la formació, arrelades al territori, internacionals, gremis, agents socials, premiats vinculats a l'àmbit patronal i sindical, ha enumerat.

Per la seva banda, Fabián Mohedano ha fet un agraïment "als agents socials, amb qui setmana rere setmana treballem per posar en paper tot allò que intentem consensuar pel futur de l’FP, i als departaments implicats: Consorci de Formació Contínua, Servei d'Ocupació de Catalunya i la direcció general de Formació Professional i de Règim Especial".

Els Premis #FPCAT reconeixen les bones pràctiques i la contribució a la construcció d'una formació professional de qualitat. Engloben les categories següents:

  1. Bones pràctiques a les trajectòries individuals, de reconeixement de les actuacions dutes a terme per persones físiques en l'exercici de les seves professions.
  2. Bones pràctiques als centres formatius, de reconeixement d'experiències notables dutes a terme per centres que imparteixen formació professional inicial o ocupacional.
  3. Bones pràctiques a les empreses i altres entitats, de reconeixement de contribucions significatives a la construcció d'una formació professional de qualitat dutes a terme per entitats públiques i privades
  4. Premi a la recerca en el camp de la Formació Professional. (Desert)
  5. Bones pràctiques a la trajectòria individual de la persona usuària de centres de formació professional.

 

a) Bones pràctiques a les trajectòries individuals, de reconeixement de les actuacions dutes a terme per persones físiques en l'exercici de les seves professions:

Miguel Inglés Pedrero
Va treballar a la Direcció General d’FP al Departament d’Educació, com a cap d’Àrea de Processos Estratègics, cap del Gabinet d’Ordenació Educativa de la Formació Professional i, més tard, com a subdirector general de Formació de persones adultes. També va ser Cap del Panel de programes de l’FP a la Comissió Europea, entre d’altres.
La seva activitat abasta els diferents àmbits de l’FP, Inicial del sistema educatiu i FP per a l'ocupació, destacant: l’orientació professional, l’educació de les persones adultes i la inserció laboral de les persones joves.
Va contribuir de forma destacada en la reintegració de l'educació de les persones adultes en el marc català i europeu d'Educació i Formació col·laborant amb el fet que aquest àmbit d'educació i formació quedés integrat en el marc establert per les orientacions de la Comissió Europea relatives a l'Aprenentatge al Llarg de la Vida (Lifelong Learning).

Francisco Miranda Casanovas
Llicenciat en Biologia i Graduat en Pedagogia per la Universitat de Barcelona, en l’actualitat és el director del CIFO de l’Hospitalet, Centre de Referència Nacional de la família professional d’Arts Gràfiques.
Ha dirigit la redacció de més de 35 Certificats de Professionalitat de les famílies professionals d’arts gràfiques, tèxtil i fabricació mecànica; també ha elaborat les guies d’evidència per a l’avaluació de competències professionals de la família professional d’arts gràfiques i de fabricació mecànica de l’INCUAL (Instituto Nacional de las Cualificaciones).
Cal destacar la seva important contribució a la integració dels subsistemes com a membre del grup redactor del I Pla de Formació Professional de Catalunya 2003-2006.

Rosa Bayot Escardívol
Titulada en Infermeria, ha estat durant 20 anys professora col·laboradora de l’Institut Bonanova en FP Sanitària i coordinadora de formació a l’ACES (Associació Catalana d’Entitats de Salut).
Actualment treballa en la Formació Professional per a l’Ocupació i col·labora des de la seva creació  amb el Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya.
De la seva trajectòria professional destaca la participació en el Grup d’Actualització Permanent del catàleg d’especialitats de l’àmbit sanitari, amb l’actualització permanent  d’accions formatives a través de la participació dels agents i entitats expertes en cadascun dels àmbits que contempla el catàleg, adequant així, l’oferta a les necessitats reals del mercat laboral.

Rosa Solans Esparrica
Va treballar més de 40 anys al Departament d’Educació, exercint des dels inicis al Servei de Programes de Qualificació i Iniciació Professional a la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.
Va impulsar projectes  al Departament d’Educació per ajudar a l’alumnat que quedava fora del sistema educatiu: Programes de Transició al Treball, grups de Treball per Formació, les Cases d’oficis, els Programes de garantia social, els cursos de Formació i aprenentatge professional, els Programes de formació i inserció (actuals PFI) i va iniciar els primers grups de Formació Professional de Grau Bàsic de Catalunya.
Fins a la seva jubilació al gener de 2020 va treballar per desenvolupar estructures que poguessin proporcionar noves oportunitats als i les joves de Catalunya que de manera prematura abandonen els seus estudis obligatoris.

Carme Brito Ruiz - Menció especial a títol pòstum
Enginyeria tècnica de gestió per la Universitat Politècnica de Vilanova Carme Brito Ruiz (1970- 2018) va tenir una important trajectòria com a professional a l’FP. Destaca el seu compromís permanent per la millora continua, i la seva actitud de generositat.
Com a professional va ocupar diferents càrrecs a l’Institut Esteve Terradas de Cornellà de Llobregat, primer com a docent i, més endavant, com a coordinadora d’informàtica, cap de departament i Sub-directora d’FP.
Va col·laborar amb el Departament d’Educació en l’elaboració dels currículums LOE d’FP d’informàtica, impulsant les Jornades tècniques de la família professional d’Informàtica; també va escriure diversos llibres per l’IOC.
Cal destacar la seva gran col·laboració a l’FP com impulsora de l’FP Dual. Des de l’any 2012 era coordinadora de la xarxa de suport a l’impuls de l’FP DUAL al Baix Llobregat, ajudant centenars d’empreses i Instituts a implementar l’FP dual amb uns elevats estàndards de qualitat i excel·lència, assentant les bases dels protocols i documentació necessària per fer de l’FP dual la realitat que és avui dia.

b) Bones pràctiques als centres formatius, de reconeixement d'experiències notables dutes a terme per centres que imparteixen formació professional inicial o ocupacional:

Escola Municipal del Treball a Granollers
La història de l’Escola Municipal del Treball (EMT) no és només la història d’aquest centre de Formació Professional, sinó que està estretament lligada a l’evolució de la ciutat de Granollers.
El 1920, un grup d’empresaris instaurà l’Escola de Segon Ensenyament, que va ser l’inici a partir del qual es va crear l’Escola d'Oficis i Indústries Locals, aquest va ser el primer nom que va rebre I'EMT fa més de cent anys.
Tant la ciutadania com l’entorn industrial de Granollers i de la comarca, ha participat i participa dels resultats i treballs que l’EMT ha realitzat per la formació professional.
Amb una àmplia oferta formativa en Formació Professional Inicial cal destacar, pel seu valor afegit: la implantació de l’FP Dual a tots els cicles LOE, la implantació del CFGM de Xarxes i Estacions de tractament d'aigües, de col·laboració publico-privada, la seva activa participació en els projectes IMPULS FP amb l’objectiu d’impulsar la formació professional amb la implicació tant al personal docent com de l’alumnat, el desenvolupament de projectes com el  de visió artificial per la detecció d’irregularitats en el procés de control de qualitat a empreses auxiliars de l’automoció i la seva participació i organització de Catskills, el campionat de Catalunya de formació professional.
La llarga història del centre fa que gran part del teixit industrial, productiu i de serveis de la ciutat i la comarca compti en les seves plantilles i òrgans de direcció molts exalumnes del EMT de Granollers, que el continuen sentint com a seu.
Aquest fet facilita una interrelació molt necessària per conèixer de primera mà les necessitats de formació de les empreses, i establir eixos de col·laboració amb l’Escola Municipal de manera fluida, permanent i exitosa.

Institut Llobregat
Fundat al 1948 com a centre de la “Obra Sindical de Formación Profesional”, l’Institut Llobregat és un centre amb més de 70 anys de servei de la ciutat de l’Hospitalet de Llobregat i la comarca.
S’ha adaptat als canvis educatius i tecnològics que ha sofert la societat integrant les noves tecnologies i els avenços pedagògics en tot el procés educatiu, engegant projectes innovadors, i prioritzant un gran nivell de coneixements, sense oblidar la formació integral de la persona.
Es defineix com un centre  inclusiu, amb especial sensibilitat amb l’alumnat amb necessitats educatives especials. Per l’Institut, i en especial per l’equip IFE (Itinerari Formatiu Específic), ha suposat un repte engegar la primera promoció d’aquesta formació professional reglada per a alumnes amb discapacitat intel·lectual lleu i moderada.
A més, el centre també imparteix Formació Professional Bàsica, un Programa de Formació i Inserció, CFGM, CFGS, FP Dual i l’acreditació de competències professionals mitjançant l’experiència laboral o a través de la formació no formal contribuint a la integració dels subsistemes, amb impacte al territori i en el teixit productiu.
Tal com recull el seu Projecte Educatiu de Centre la missió de l’Institut Llobregat és: ”Formar, orientar i acreditar als nostres alumnes per tal que assoleixin els coneixements, les habilitats, les actituds, els valors i les capacitats que facilitaran el seu desenvolupament integral com a individus a la societat.”

Institut Esteve Terrades i El Projecte Dinàmic
L'Institut Esteve Terrades i Illa de Cornellà de Llobregat amb el seu projecte Dynamic inicia el punt de partida per crear una cultura innovadora entre el col·lectiu de professors i professores del centre.
L'alumnat del mòdul Dual dels CFGS del 2n curs d'Assistència a la Direcció i del 2n curs d'Administració i Finances ha dissenyat, gestionat i comercialitzat un refresc a partir del treball a l'aula mitjançant la metodologia ABP, el llençol de negocis CANVAS i també amb la col·laboració de 2 CF més del centre: Informàtica i Arts Gràfiques.
Per dur a terme tipus d'aprenentatge ABP (Aprenentatge Basat en Projectes) les persones han de saber utilitzar diverses fonts d'informació i han de conèixer disciplines que calen per saber resoldre problemes o respondre preguntes rellevants. L'alumnat treballa de manera cooperativa, intuïtiva i autònoma.
En el projecte han participat un total de 70 persones i ha convertit a l'Institut Esteve Terradas i Illa en el primer institut de Catalunya amb un refresc propi.
La beguda està completament homologada i habilitada pel seu consum en qualsevol dels 27 països de la Unió Europea. La llauna i l'etiqueta compleixen amb tots els requeriments normatius tant a escala qualitativa d'ingredients com d'informació pel consumidor.
El preu de venda de la beguda és simbòlic, 0,50 euros. Aquest preu coincideix amb el preu unitari del producte, que no només té una vessant d'emprenedoria, de rendibilitat de la inversió, sinó que també fomenta els valors, ja que les accions de promoció de la beguda han sigut vinculades i orientades cap a la solidaritat i el reconeixement públic de tots els col·lectius de treballadors que estan lluitant en primera línia contra la Covid-19.

Centre de FP Escola de Flequers
L’Escola de Flequers va néixer al 2011, fruit de la necessitat de convertir l’antiga escola del centre Vapor LLonch de Sabadell, (amb més de 30 anys), en un centre de formació referent que permetés cobrir les demandes dels agremiats i indústries del sector.
Des d’aleshores l’escola ha esdevingut una aula útil d’aprenentatge i perfeccionament per forners i forneres, tant per als que volien iniciar-se en l’ofici com per als professionals que necessiten perfeccionar, actualitzar i adaptar les seves competències a les noves tendències de l’ofici i del sector.
L’oferta formativa es centre principalment en Formació Professional per a l’Ocupació del sector flequer i pastisser, impartint els Certificats de Professionalitat de: Fleca i brioixeria, Pastisseria i confiteria i Activitats de venda.
També es duen a terme accions formatives sectorials i intersectorials amb finançament del Consorci per a la Formació Contínua de Catalunya i col·laboracions amb l’Ajuntament de Sabadell, participant en el programa de  Coneixement d’oficis i dins de la Formació Professional Inicial en l’PFI d’auxiliar de fleca i pastisseria.
Cal destacar el treball actiu per a la inserció de les persones, a través de la Borsa de treball del Gremi, amb un nivell d’inserció superior al 75% dels alumnes de Formació Professional per a l’Ocupació a les empreses del sector.

c) Bones pràctiques a les empreses i altres entitats, de reconeixement de contribucions significatives a la construcció d'una formació professional de qualitat dutes a terme per entitats públiques i privades:

Fundació BCN FP
La Fundació BCN FP es va crear l’any 2006, consolidant l’aposta de l’Ajuntament de Barcelona per l’FP. Des del gener del 2018 es va ampliar el seu àmbit d’actuació a tota l’AMB. D’aquesta manera la Fundació va passar a implementar les seves línies estratègiques a tots el centres, alumnat i professorat de l’AMB.
Les seves activitats i projectes, s’estructuren al voltant dels eixos següents:

  • Pensament, coneixement i prospectiva: mitjançant l’Observatori de l’FP, dispositiu que treballa per detectar les necessitats del teixit productiu, i incidir en el món educatiu.
  • Innovació: generant una relació bidireccional entre FP i empresa i creant una estructura en xarxa amb tot l’ecosistema de l’FP, com el Programa Metropolis FPLab o els Premis FP emprèn. També amb la constitució de la Taula Sectorial de Formació Industrial (TSFI) formada per agents estratègics i famílies professionals.
  • Convertir a Barcelona i l’AMB en porta internacional de l’FP: gestionant diferents programes d’internacionalització com: ERASMUS+, Garantia Juvenil, TLN Mobilitat o el Projecte singular: “CompEuropa”
  • Potenciar l’FP Dual a Barcelona i la seva Àrea Metropolitana.
Fundació BCN FP treballa per contribuir a potenciar la inserció en el món laboral de les persones que estudien FP, i acompanyar el desenvolupament del context metropolità.

La Farga Yourcoppersolutions
La Farga és un grup holding familiar amb més de 200 anys d'història que fabrica i comercialitza semielaborats de coure està ubicada a les Masies de Voltregà, Osona.
Amb un capital humà de més de 400 persones i amb la filosofia d'innovar constantment i invertir per millorar, s’ha convertit en líder mundial en tecnologia de reciclatge de coure.
La seva trajectòria destaca per atreure i mobilitzar talent al territori, així com per invertir en la formació dels seus treballadors i treballadores per millorar la seva capacitació tècnica i transversal amb la visió de la formació al llarg de la vida. En aquest sentit, en la formació a l’empresa, destaca el projecte de capacitació dels operaris de fàbrica iniciat el 2016 amb l’objectiu de millorar les competències tècniques i transversals dels operaris i promoure la seva carrera professional.
També destaca la seva participació en la Fundació Impulsa  FP, en la Taula de l’FP del Consell Comarcal, en el Patronat de l’FP de La Salle de Manlleu i en la col·laboració amb l’Institut de Vic sent empresa d’acollida d’estudiants d’FP Dual de forma permanent i sent empresa col·laboradora de Projectes de Formació i Ocupació.

Indústries Teixidó S.A.
Indústries Teixidó S.A. està ubicada a Riudecols, a la comarca del Baix Camp (Tarragona). Fundada per Artemi Teixidó el maig de 1952, avui l’empresa dona feina a unes 480 persones.
La seva activitat està basada en la fabricació mecànica i realització de peces per a tercers amb elevats requisits de precisió i qualitat.
La seva experiència en la col·laboració entre centre de formació i empresa es remunta al 2010 quan va realitzar una experiència amb l’Institut Comte de Rius de Tarragona per tal de compaginar l’aprenentatge teòric i pràctic explorant fórmules de participació amb el centre formatiu.
El seu compromís amb el desenvolupament al territori de la Formació Professional queda palès amb la seva iniciativa i promoció de l’FP Dual en la família professional de Fabricació mecànica. Ha facilitat i afavorit la realització de visites a l’empresa de centres de formació professional amb l’objectiu d’apropar la realitat empresarial als estudis teòrics i ha ofert i realitzat estades formatives de professors d’FP a les seves instal·lacions amb la mateixa finalitat.
Destaca la participació activa en projectes de Qualificació Professional liderats pel SOC, com el projecte “Joves per a l’ocupació”.

Escola de l’Aigua (AQUA DEVELOPMENT NETWORK SA)
L’Escola de l’Aigua és una institució creada per a transferir i compartir coneixement en matèria d'aigua i medi ambient mitjançant la qual, AGBAR, des de l’any 2012, impulsa un model integral de Qualificació Professional que té com a pilars l’FP Dual, l’Acreditació de Competències i l’FP per a l’Ocupació.
L'Escola participa activament junt amb representants d'altres empreses del grup AGBAR i centres educatius en la Formació Professional Inicial, treballant per a la implementació dels programes d'FP Dual en instituts com el Pere Martell de Tarragona, EMT de Granollers o Esteve Terrades i Illa de Cornellà de Llobregat.
Pel que fa a l’àmbit de l’Acreditació de Competències Professionals, ha participat en el reconeixement d’aquestes competències, facilitant l’impuls de convenis sectorials per a convocatòries d’acreditació, realitzant el diagnòstic individualitzat de competències dels operadors i gestionant els processos d'acreditació.
Contribueix de manera destacada a la Formació Professional per a l’Ocupació impartint formació als professionals del sector i creant recursos i materials d'aprenentatge presencials i digitals.
L’Escola de l’Aigua té també un paper actiu, en la formació dels docents dels Cicles Formatius del sector de l’aigua, realitzant formacions específiques per a aquests professionals.

d) Premi a la recerca en el camp de la Formació Professional.
Aquest premi ha quedat desert.

e) Bones pràctiques a la trajectòria individual de la persona usuària de centres de formació professional.

Marta Díaz Muñoz
Marta Díaz és un exemple de com un canvi de trajectòria professional és possible amb un bon servei d’orientació i amb una formació per a l’ocupació que permet l’assoliment de coneixements, competències i habilitats a través de cursos teòric-pràctics.
Llicenciada en Biòloga per la Universitat de Girona, va desenvolupar la seva professió a Enginyeries Ambientals durant 7 anys es va plantejar un canvi de rumb en la seva trajectòria professional i aposta per la seva passió: la Pastisseria.
Va ser el CIFO de Salt qui li va recomanar fer el Certificat de Professionalitat de Pastisseria i Confiteria que s’impartia en aquest mateix centre. Va continuar formant-se i l’any 2018 decideix fer un pas més i realitzar el Curs de creació d’empreses a través de la Fundació de Dones Emprenedores. Un cop finalitzat, decideix constituir la seva empresa: La Llaminera, l’expressió de les tres passions de Marta: els dolços, la fotografia i les manualitats.
L’any 2019 el CIFO de Salt va contactar amb ella per a impartir el Mòdul Elaboracions bàsiques per a Pastisseria i Rebosteria de 120 hores i ara és l’encarregada de transmetre la seva passió als seus alumnes.

3  

Imatges

Estatuetes que reben els guardonats i el conseller El Homrani, al fons.

Estatuetes que reben els guardonats i el conseller El Homrani, al fons. 276

El conseller d'Educació durant la seva intervenció en l'acte.

El conseller d'Educació durant la seva intervenció en l'acte. 397

El conseller Chakir el Homrani lliura un dels premis FPCAT.

El conseller Chakir el Homrani lliura un dels premis FPCAT. 509