Ports

ports

Ports de la Generalitat finalitza les obres d'emergència al port de Blanes on s'han invertit 2,7 MEUR

query_builder   24 maig 2021 17:55

event_note Nota de premsa

Ports de la Generalitat finalitza les obres d'emergència al port de Blanes on s'han invertit 2,7 MEUR

ports
  • S’ha reparat l’esvoranc, la part exterior del dic i l’espatller afectats pel temporal Gloria al tercer tram del dic, amb una inversió de 2,7 MEUR 
  • S’han col·locat 20.000 tones d’escullera, 706 blocs de formigó i s’ha construït un nou tram d’espatller de 33 metres de longitud 
  • A la tardor, s’urbanitzarà la zona de ribera amb nous vials i itineraris per a vianants i la millora de la mobilitat, impulsant la integració del port i la vila, amb un pressupost de 800.000 euros

El director general de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, acompanyat de l’alcalde de Blanes, Àngel Canosa, ha visitat aquest dilluns les obres de reparació dels danys estructurals ocasionats pel temporal Gloria al port de Blanes, un cop finalitzades. Les obres d’emergència han consistit a reforçar el dic de recer especialment en la tercera alineació de l’estructura, on el temporal Gloria va causar un esvoranc a la zona exterior que va fer cedir un tram d’espatller, provocant una obertura de 33 metres de longitud. L’objectiu de l’actuació feta per Ports de la Generalitat ha estat "donar estabilitat a l’estructura enfront de nous temporals que es puguin donar sota la influència del canvi climàtic, així com donar seguretat a les activitats del port i a les persones. El projecte s’ha dut a terme en nou mesos i en plena pandèmia per un import de 2,7 milions". Aquesta obra "dona per finalitzades les actuacions d'emergència als nou ports de gestió directa, en els quals s'ha invertit en total 16 MEUR"


Obres d’emergència

El projecte ha suposat el reforç del dic de recer del port de Blanes, principalment a la tercera alineació de l’estructura. L’actuació va començar a l’esplanada de l’estesa de xarxes amb la instal·lació de la planta de formigó per construir els blocs que s’havien de col·locar a la base exterior del dic de recer per donar seguretat i estabilitat a la infraestructura. L’objectiu de construir els blocs de formigó dins del port s’ha fet per minimitzar les afectacions de mobilitat a la població, ja que d’aquesta manera s’ha reduït força el trànsit de vehicles pesants pel centre del municipi.

En les obres dutes a terme, s’han col·locat 20.000 tones d’escullera, 500 blocs de formigó de 22 tones per unitat i 206 blocs de formigó de 32 tones per unitat a la part exterior del dic. Així mateix, s’han instal·lat 32 micropilots metàl·lics per reforçar la cimentació del dic. Després, s’ha reconstruït el tram d’espatller de 33 metres de longitud que va resultar afectat pel temporal.

Les obres han finalitzat amb la pavimentació de la zona de treball i la part del moll afectada i la senyalització dels vials i les zones d’aparcament. A més, s’ha reforçat l’estructura del moll de la benzinera que es troba al davant de l’actuació del dic.

Actuacions prèvies

La forta intensitat d’onatge durant tres dies consecutius del temporal Gloria va provocar que l’energia dels cops de mar s’acumulés en diferents estructures de l’espatller, soscavant la base del dic i desplaçant al mar blocs de formigó de 15 tones. Així, la virulència del temporal va provocar un esvoranc a la base del dic, que va fer cedir uns 33 metres de l’espatller, afectant l’esplanada del davant.

L’endemà del temporal es va iniciar una primera actuació d’emergència provisional, per tal de reomplir l’esvoranc i l’obertura de l’espatller amb blocs d’escullera. L’objectiu era evitar que l’obertura es fes més gran i assegurar el recer del port per a les embarcacions i els usuaris.

A continuació, es va iniciar una inspecció submarina a tot l’espatller, es van fer topografies per comprovar el volum d’escullera afectada, i es van fer batimetries per estudiar la part submergida de l’espatller. Després, amb els resultats d’aquestes proves se sabria quants metres cúbics d’escullera i de formigó es necessitarien en funció de la solució adoptada. Paral·lelament, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) va treballar en un estudi de propagació de l’onatge per buscar la solució tècnica òptima per reparar els danys causats pel temporal.


Obres d’urbanització a la tardor

L’Administració portuària està redactant el projecte constructiu per urbanitzar, passat l’estiu, la part de ribera a l’entrada del port fins a la zona d’aparcament i el vial del port que va fins al passeig marítim, amb l’objectiu de potenciar la integració entre el port i el teixit urbà, amb un pressupost previst de 800.000 euros.

Les obres consistiran en la reordenació de l’espai amb la creació de nous vials per a la circulació de vehicles, així com la creació de nous itineraris per a vianants amb l’ampliació de voreres, per millor la mobilitat al port. S’instal·larà mobiliari urbà i es pintarà una nova senyalització.

 

24 de maig de 2021

2  

Imatges

Fotografia

Fotografia 426

Fotografia

Fotografia 409