- Coproduïda pel Departament de Cultura i el Grec Festival de Barcelona, Estat d’Emergència ha recorregut 17 municipis i, malgrat la pandèmia, ha realitzat la totalitat de funcions
- L’espectacle ha rebut el premi de “millor companyia emergent” als Premis Zirkòlika
- A partir d’ara, continuarà la seva distribució i exhibició amb el Col·lectiu La Persiana
En un any marcat per la pandèmia i les restriccions severes als espectacles culturals, Estat d’Emergència ha finalitzat la gira pel territori realitzant la totalitat de la seva activitat prevista i assolint amb èxit el seu objectiu de promoure i donar suport a la creació circense actual de mitjà i gran format vinculada a creadors i artistes de Catalunya.
Després de la seva estrena el passat mes de juliol al Festival Grec de Barcelona, els municipis que han pogut gaudir d’aquest espectacle han estat Figueres, Olot, Badalona, Lleida, Vilafranca del Penedès, Manresa, Sabadell, Vic, Vilanova i la Geltrú, Sant Cugat del Vallès, Palma de Mallorca, Tortosa, Viladecans, Girona, Reus i, per finalitzar, Santa Coloma de Gramenet. Durant aquest període també ha estat programat al Teatro Circo Price de Madrid.
Un total de 4.260 persones han pogut gaudir de l’espectacle al llarg de les 22 funcions, de les quals quinze corresponen a la gira per Catalunya, quatre al Grec Festival de Barcelona, una a Palma de Mallorca i dues funcions al Teatro Circo Price de Madrid, on es va poder oferir l’espectacle a 360º. Aquestes dades d’assistència han estat condicionades per la reducció d’aforament del 30 % al Grec Festival de Barcelona, 50 % a la gira per Catalunya i Mallorca i el 75 % a Madrid.
El Departament de Cultura i el Grec Festival de Barcelona han coproduït aquesta primera Producció Nacional de Circ (PNC), que compta amb el suport de La Vela de l’Estruch de l’Ajuntament de Sabadell i la complicitat dels grans equipaments escènics municipals de Catalunya.
Donada la complexitat de dur a terme una gira en les condicions actuals, amb les restriccions d’aforament i confinaments comarcals, s’ha de destacar la professionalitat i capacitat d’adaptació que han tingut totes les persones integrants de la PNC així com l’aposta dels principals equipaments culturals de Catalunya que han confiat en aquest projecte des del seu inici. No es va anul·lar cap funció de les programades, tan sols es van ajornar dues funcions del mes de novembre, a causa del tancament dels espais i activitats culturals, que es van poder reprogramar durant els següents mesos de la gira. Tot això, acompanyat d’un programa de creació i dinamització de públics que ha volgut afavorir l’accés al circ i sensibilitzar la població amb aquesta art escènica sovint més desconeguda i que fins ara tenia més dificultats a l’hora de programar-se en els grans espais escènics municipals. Les activitats han estat pensades per fer-se presencialment o en línia segons les mesures de prevenció sanitàries que ha tingut cada municipi durant la gira.
Dins de les activitats presencials s’han ofert diferents propostes:
- Anatomia d’un fragment: presentació de fragments de l’obra i de les disciplines dels artistes per apropar-nos a l’univers d’Estat d’Emergència. Adaptable a qualsevol mena de públics: escoles, instituts, col·lectius amb diversitat funcional, etc.
- Tallers de circ: Sessions d’una hora en què s’ensenyaven exercicis de circ molt bàsics i després es feia una petita exhibició i un breu col·loqui sobre l’obra.
- Postfunció: en acabar la funció es passava el vídeo de creació en confinament i, en algunes ocasions, s’obria un col·loqui amb el director i els artistes de la companyia.
Els continguts en línia que ha ofert la PNC han estat:
- La física i el circ: una proposta per explicar diversos conceptes de física com l’energia, les forces, la velocitat, el moviment, etc. a través d’escenes de l’espectacle Estat d’Emergència en un vídeo de 20 min de durada.
- La filosofia i el circ: 4 podcasts en què s’analitza el contingut conceptual i filosòfic de l’espectacle Estat d’emergència de la mà de tres experts en filosofia.
- Les píndoles formatives: vídeos breus en què s’explicaven exercicis circenses de forma didàctica i divertida per tal que els nens i les nenes poguessin posar a prova les seves habilitats circenses a casa seva durant el confinament
- Xarxes socials actives: quiz en línia amb preguntes sobre el circ, presentacions dels artistes per crear afinitat amb el públic, curiositats de la companyia, reflexions sobre l’espectacle, felicitacions de Nadal, etc.
En total s’han realitzat 33 activitats presencials, i han pogut participar-hi 2.303 persones.
En paral·lel s’han dissenyat activitats virtuals que s’han distribuït a través de YouTube, Ivoox, Spotify i Instagram. S’ha arribat a 2.632 visualitzacions i escoltes dels continguts en línia. Aquests continguts romandran a les xarxes i, per tant, serà un material de futures consultes i noves possibilitats de treball.
En total entre els participants de les activitats presencials i les visualitzacions dels continguts en línia, les accions de públics han comptat amb 4.935 usuaris.
Estat d’emergència ha estat guardonat amb el premi de “millor companyia emergent” als Premis Zirkòlika. Un dels objectius de la Producció Nacional de Catalunya era donar una oportunitat laboral a joves artistes emergents que, en molts casos, ha estat la seva primera experiència laboral.
A partir d’ara, l’espectacle Estat d’Emergència, continuarà amb les seves funcions a la resta d’Espanya i l’estranger de la mà de la productora La Persiana. De moment, ja tenen contractades actuacions al Festival TAC de Valladolid (9 i 10 de juliol de 2021), al Teatre Auditori de Cuenca (11 desembre de 2021) i ha estat admesa al catàleg de Circuito a Escena de La Red Española de Teatros, Auditorios, Circuitos y Festivales de Titularidad Pública.
La Producció Nacional de Circ, una mesura del Pla d’Impuls del Circ
El Pla d’Impuls del Circ 2019-2022 és una iniciativa del Departament de Cultura i l’Associació de Professionals del Circ de Catalunya (APCC). El Pla consta d’onze mesures finançades pel Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, amb aportacions específiques de l’Ajuntament de Barcelona i l’Institut Ramon Llull. Compta amb la col·laboració del Centre de les Arts del Circ Rogelio Rivel, L’Ateneu Popular 9Barris, La Central del Circ, La Vela de L’Estruch, la Xarxa d’Espais de Circ de Catalunya (XECC) i Nilak, i la participació de diversos municipis, entitats i equipaments de Catalunya. El Pla d’Impuls del Circ té com a objectiu principal crear un escenari d’oportunitats per a la promoció i difusió del circ en la vida cultural, social i econòmica del país i més enllà de les nostres fronteres.