Educació

Salut i Educació presenten un nou protocol per detectar dificultats en el llenguatge oral dels infants

query_builder   10 juny 2021 13:17

event_note Nota de premsa

Salut i Educació presenten un nou protocol per detectar dificultats en el llenguatge oral dels infants

  • Es tracta d’un protocol específic de les comarques de Lleida, impulsat per un equip multidisciplinari de professionals de la pediatria, la logopèdia i la salut mental infantil

 

  • Té com a objectiu fer una detecció primerenca de deficiències en el desenvolupament del llenguatge oral en els infants en edat escolar i donar una resposta adequada en cada cas
Presentació

 

Professionals de Lleida dels departaments de Salut i Educació de la Generalitat de Catalunya han unit esforços per crear un nou protocol conjunt amb l’objectiu de detectar les dificultats en el llenguatge oral dels infants de forma precoç, per donar una resposta adequada a les seves necessitats i iniciar el procés de diagnòstic de TDLL (Trastorn de Desenvolupament del Llenguatge) quan sigui necessari.

 

Aquest protocol s’ha presentat avui en format telemàtic, amb la participació de professionals de la pediatria, la logopèdia i la salut mental infantil de l’Institut Català de la Salut a Lleida, Gestió de Serveis Sanitaris, Sant Joan de Déu Terres de Lleida i del departament d’Educació.

 

Es tracta d’un protocol és específic de les comarques de Lleida i estableix els circuits per a la detecció precoç de possibles dificultats en el llenguatge oral dels infants -des de la primera sospita fins a la confirmació del diagnòstic quan cal-, concreta el treball en xarxa per part dels professionals de la salut i l’educació i explica de forma entenedora els signes d’alerta que la població general pot observar en les diferents etapes del desenvolupament.

 

El llenguatge oral és l’instrument de comunicació i el mitjà de relació per excel·lència entre les persones i, a la vegada, és l’eina fonamental per a estructurar el pensament. Alguns infants que presenten un patró atípic d’adquisició del llenguatge pateixen un TDLL, un trastorn que es perllonga durant la infància i l’adolescència, podent deixar seqüeles significatives en l’edat adulta. Els nens amb TDLL tenen més probabilitat de tenir problemes socials, emocionals, de conducta i d'adquisició dels aprenentatges. Detectar aviat les dificultats en el llenguatge oral és fonamental per desenvolupar programes d’atenció a aquests infants i disminuir així molts dels problemes associats que poden aparèixer en el futur en cas que existeixi un trastorn.

 

Davant de la inquietud per part dels professionals de la salut i l’educació de la província de Lleida per aconseguir una detecció precoç de possibles dificultats en el llenguatge oral dels infants, s’ha cregut convenient crear aquest protocol específic, en xarxa entre els diferents àmbits, per així poder donar una resposta adient a cada infant segons la seva necessitat.

 

El protocol contempla els circuits que han de seguir els infants en edat escolar amb dificultats de llenguatge oral des de la primera sospita fins a la confirmació del diagnòstic, així com una infografia adreçada a la població general que mostra els signes d’alerta en les diferents etapes del desenvolupament del llenguatge.

 

En la presentació d’avui han intervingut Eduard Solé, director clínic territorial de Pediatria de l’Institut Català de la Salut a Lleida; Maite Aymerich, directora general de Currículum i Personalització del departament d’Educació, així com diversos professionals de pediatria de l’ICS, professionals dels Serveis Educatius de Lleida (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius i Equips d’Assessorament Psicopedagògic), CSMIJ, Equips d’Atenció Primària i Gestió de Serveis Sanitaris.


9 de juny de 2021