• Josep Gonzàlez-Cambray: "Avui tenim un nou document que ens aporta molta informació a l’hora de prendre decisions”
  • Ho ha fet aquesta tarda la seva presidenta, Anna Simó, durant la sessió plenària del Consell
  • El debat s’emmarca en la XXVIII Jornada de reflexió, que ha tractat sobre els canvis que la pandèmia ha generat en l’educació i els reptes que han sorgit
Entrega del document

El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha presentat avui les aportacions dels grups de discussió que han participat en el debat “Un nou present educatiu” i també les propostes que avui ha traslladat al conseller d’Educació, Josep-Gonzàlez Cambray. Ho ha fet aquesta tarda la seva presidenta, Anna Simó, durant la sessió plenària del CEC que s’ha celebrat a la seu del Born Centre de Cultura i Memòria a Barcelona.

El titular d’Educació ha destacat que “avui tenim un nou document que ens aporta molta informació a l’hora de prendre decisions. És un punt de partida molt important per al Departament d’Educació”.

Gonzàlez-Cambray ha agraït al CEC “la feina feta els darrers anys i sobretot en aquest darrer any de pandèmia”, que ha mantingut els grups de treball de manera telemàtica. “El Consell Escolar de Catalunya és un òrgan imprescindible de debat i reflexió, és el màxim òrgan consultiu en matèria educativa del Govern i és un òrgan que ens permet avançar i plantejar temes que ens ajuda a ser millors”, ha ressaltat el conseller d’Educació. En aquest sentit, Gonzàlez-Cambray ha recordat que el CEC ha liderat els darrers anys debats com l’ús del telèfon mòbil a les aules, la lluita contra la segregació escolar i l’ús dels temps en entorns lectius i no lectius.

El conseller d’Educació, d’altra banda, també ha agraït a la presidenta del CEC, Anna Simó, la feina feta els darrers tres anys. Simó, que deixarà el càrrec l’1 de juliol, ha manifestat avui que “la pandèmia ha canviat el sistema educatiu de Catalunya” i que, per aquest motiu, “l’abril de l’any passat vam decidir que havíem de reflexionar sobre quin hauria de ser el present i el futur més immediat de l’educació a Catalunya”. Després de tot un any de treball, ha explicat Simó, “avui hem entregat al conseller una proposta perquè sumi en la seva ambició de millora del sistema educatiu”.

El debat “Un nou present educatiu” s’ha dut a terme en el marc de la XXVIII Jornada de reflexió del CEC, que ha tractat sobre els canvis que la pandèmia ha generat en l’educació i els reptes que han sorgit. Hi han participat un total de 24 grups de discussió d’arreu del territori, formats per 43 centres educatius seleccionats a partir d’una mostra del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, -119 alumnes, 39 docents i 43 famílies-, 9 representants de l’administració local i 8 educadors socials.

L’objectiu del debat ha estat escoltar totes les veus de la comunitat educativa i així poder oferir una mirada sobre com el tancament dels centres a finals del passat curs va suposar la desaparició de l’espai tradicional escolar, i com cal treballar aspectes com la digitalització i l’acompanyament de l’alumnat en tot el procés. El CEC va engegar aquest debat al novembre de 2020, amb diferents espais de diàleg, per reflexionar el futur al voltant de quatre eixos: l’espai i el temps educatiu, la digitalització de l’educació, l’acompanyament i la cura, i la personalització dels aprenentatges.
Plenari del Consell Escolar de Catalunya

Aportacions dels grups de discussió

Les aportacions que han manifestat els grups de discussió es resumeixen en els següents punts:

  1. Valoració molt positiva de l’oportunitat de ser escoltats en els grups de discussió i conèixer els punts de vista dels diversos sectors que en formen part.
  2. Valoració de la presencialitat en l’àmbit escolar i del gran esforç conjunt que s’ha realitzat per respectar els protocols sanitaris de la covid19 en moments de molta incertesa, angoixa, tristesa, inseguretat i malaltia.
  3. Les mesures de distanciament físic han tingut conseqüències en la socialització entre l’alumnat (també en l’adolescència), en la desprogramació d’activitats d’intercanvi entre aules, amb l’entorn i en la relació amb les famílies.
  4. La modificació dels usos dels espais ha estat diversa amb un augment de la utilització de patis, menjadors, extraescolars i entitats de l’entorn i un canvi en la gestió del temps ha permès entrades esglaonades i certa interdisciplinarietat.
  5. La situació de pandèmia de confinament ha evidenciat les desigualtats presents a la societat, especialment de l’alumnat més vulnerable que no té autonomia de treball i que sense acompanyament no pot seguir el curs.
  6. La fractura digital s’ha mostrat clarament no només en l’accés a dispositius, sinó també en l’aprofitament de les possibilitats didàctiques, interactives i comunicatives que ofereix la cultura digital.
  7. L’alumnat manifesta que malgrat les moltes dificultats que han viscut ha notat una major preocupació docent. Els docents manifesten que han realitzat un sobreesforç per a donar resposta en el sistema híbrid i un excés de burocràcia.

Propostes del CEC

Per la seva banda, el Consell Escolar ha fet les següents propostes relacionades amb cadascun dels punts manifestats pels grups de discussió:

  1. Establir canals per participar regularment ens els debats i reflexions del Departament alhora que s’espera un retorn de les propostes més compartides.
  2. Avaluar les conseqüències de l’activació dels protocols sanitaris més enllà de l’àmbit estrictament sanitari: emocionals, pedagògiques, acadèmiques, etc. perquè es detecten certs desequilibris i cal conèixer en quina situació ens trobem.
  3. Activar propostes concretes que ajudin a establir i a mantenir vincles entre l’alumnat (sobretot als inicis d’etapa educativa), un acompanyament en la tutoria des de la confiança, una orientació personalitzada i una comunicació fluida amb les famílies.
  4. Donar a conèixer les experiències més reeixides de codisseny de l’espai i el temps educatiu on hi participa tota la comunitat educativa en totes les seves fases i incorporant els agents del context social immediat.
  5. Prioritzar el seguiment dels col·lectius que pateixen segregació i de l’alumnat vulnerable. Importància de conèixer la diversitat de tota la comunitat educativa i necessitat de la incorporació de nous perfils professionals per poder-ho garantir.
  6. Crear una formació en la competència digital de 360º (l'alumnat, docents, estratègia de centre, famílies i entorn) per tal d’aprofitar les oportunitats que ofereixen les eines digitals de forma saludable, responsable, crítica, ètica i sostenible.
  7. Estudiar les diverses propostes: flexibilitat i significativitat del currículum, reducció de ràtios, actualització de metodologies didàctiques, treball per projectes interdisciplinars, codocència, harmonitzar l’ESO amb el Batxillerat i diversificar les formes d’avaluació.

XXVIII Jornada de reflexió

El CEC organitza des de 1986 –any de la seva creació- una jornada de reflexió, amb l'objectiu principal de promoure el debat i la reflexió sobre temes d'actualitat i d'interès per a la dinamització i la millora del sistema educatiu. En aquesta edició s’hi ha tractat el present educatiu, que ha de sorgir dels nous plantejaments derivats de la crisi provocada per la pandèmia. La pandèmia ha sacsejat el món educatiu des del passat mes de març de 2020 i, en certs aspectes, continua encara durant el curs actual, un curs marcat per les noves mesures organitzatives, pels confinaments de grups als centres, per la docència híbrida, etc. i els nous aprenentatges que tot plegat ha significat.

El Consell Escolar de Catalunya és un òrgan superior de participació de la comunitat educativa de Catalunya que té, entre d’altres, la missió d’estudiar com millorar l’adequació de l’ensenyament a la realitat social, així com formular per iniciativa pròpia propostes relacionades amb la seva qualitat.

Debats del Consell Escolar

En els darrers tres anys, el Consell Escolar ha debatut i aprofundit en diverses qüestions:

  • Educació digital i l'ús dels dispositius mòbils als centres. Tant pel que fa a la  seguretat i privacitat de les dades, com al foment de l’ús crític de la tecnologia.
  • Interculturalitat a l'educació de Catalunya. Les diversitats, la lluita contra la segregació, la necessitat d'equitat i els valors.
  • L’ús del temps, amb propostes sobre el calendari i els horaris.
  • S'ha preparat i iniciat el tràmit de la Llei de composició del Consell d'Educació de Catalunya, per donar compliment de la LEC i obrir el consell a tota la comunitat educativa.

 

29 de juny de 2021