Ferrocarrils

FGC

Les dades de posicionament i ocupació dels trens d'FGC en temps real, disponibles a Google Maps i a l'app RACC CityTrips

query_builder   13 juliol 2021 12:00

event_note Nota de premsa

Les dades de posicionament i ocupació dels trens d'FGC en temps real, disponibles a Google Maps i a l'app RACC CityTrips

  • Ferrocarrils ha creat el portal de dades obertes per a facilitar a tercers la consulta i reutilització de dades públiques, que ara estan disponibles també en aquestes dues plataformes de mobilitat
  • Aquesta iniciativa forma part de l’Estratègia digital d’FGC, que té com a objectiu que Ferrocarrils evolucioni d’una empresa de serveis ferroviaris a una empresa de mobilitat, accessible per a tothom i interoperable amb altres empreses i serveis de mobilitat
FGC

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha començat a oferir les dades en temps real de posicionament de trens, ocupació, línies, horaris i alertes de servei a través de Google Maps i de l’app RACC CityTrips. Aquestes dades ja estan actualment disponibles al portal de dades obertes d’FGC i ara s’ha treballat la seva integració en aquestes dues plataformes de mobilitat. L’Open Data d’FGC forma part de l’Estratègia digital de la companyia, que té com a objectiu principal que Ferrocarrils evolucioni d’una empresa de serveis ferroviaris a una empresa de mobilitat, accessible per a tothom i interoperable amb altres empreses i serveis de mobilitat dins d’un entorn digital.

El primer pas per poder compartir aquestes dades ha estat la creació d’un portal de dades obertes, que facilita a tercers la consulta i la reutilització de dades públiques per a promoure la transparència i la compartició de dades de mobilitat. El portal conté una gran diversitat de dades relatives als serveis que ofereix FGC, posant especial èmfasi en la sostenibilitat i el medi ambient. A més, complementa la informació disponible a la pàgina web amb dades fàcilment reutilitzables i que permeten la creació i desenvolupament de noves aplicacions. Aquest portal s’ha federat, a més, amb el portal de Dades Obertes de la Generalitat.

Ja amb el portal de dades obertes actiu, les dades queden disponibles per a les empreses o usuaris que vulguin integrar-les, en aquest cas Google Maps i RACC CityTrips. Per a la presidenta d’FGC, Marta Subirà, “els principals beneficis de disposar d’una plataforma de dades obertes amb un conjunt de dades publicades són afavorir la interoperabilitat entre operadors i ens públics, estimular la innovació i la generació de riquesa així com la transparència i la informació als ciutadans”. “Els principis que s’han d’acomplir és que les dades obertes estiguin actualitzades i siguin accessibles, fàcils d’utilitzar, comparables i interoperables”, afegeix.

El principal valor de les dades obertes d’FGC és que a més d’informació estàtica es dona la informació en temps real, “de manera que afavorim la mobilitat de les persones i facilitem la planificació dels seus desplaçaments amb un mitjà de transport sostenible com és el tren així com la intermodalitat amb altres modes de transport”, explica Subirà. Amb aquesta iniciativa, FGC se suma al conjunt d’operadors internacionals que ofereixen informació en temps real amb la plataforma Google Maps, igual que ho fan a Singapur, San Diego, Boston o Washington.

A més de la informació en temps real del servei de trens de les línies metropolitanes d’FGC (línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia), el portal de dades obertes ofereix també el posicionament i horaris de la línia Lleida-La Pobla, els horaris del Cremallera de Montserrat, així com bases interoperables i consultables sobre tarifes, accessibilitat de les estacions, l’ecocalculadora, la qualitat de l’aire a les diferents estacions i la previsió meteorològica.

La informació al client, cabdal

L’estratègia digital d’FGC constitueix el marc tàctic, tecnològic i operatiu de totes les actuacions que han de permetre que l’operador ferroviari de la Generalitat aprofiti els avantatges de l’economia digital per a posicionar-se com un actor referent i innovador, oferint la màxima qualitat en el servei al client, afrontant el repte de la lluita contra el canvi climàtic i la millora de la qualitat de l’aire i sent una companyia tractora de l’estalvi i l’eficiència energètica.

És en aquest sentit que les persones usuàries són el centre de l’estratègia i la informació al client n’és un àmbit cabdal. Actualment, FGC ja ofereix als usuaris poder conèixer en temps real el posicionament i el grau d’ocupació de cada tren a través de la funcionalitat Geotren de l’app de Ferrocarrils. Ara aquesta informació està disponible també a Google Maps i RACC Citytrips.

La T-mobilitat també suposarà un altre pas important. Més enllà de dispositius contactless recarregables, la T-mobilitat és el primer graó i la base per disposar d’una plataforma global de serveis de mobilitat del transport metropolità, ja que permetrà incorporar tots els serveis accessoris (estacionaments) i de micromobilitat de forma escalada, bonificant la correspondència amb el transport públic. En aquest sentit, les dades d’FGC s’integraran també amb els serveis del nou centre de gestió de la informació del transport de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 222