Direcció General de Comunicació

Govern

La Generalitat comença a implantar un model de tramitació digital proactiu

query_builder   13 juliol 2021 17:45

event_note Nota de premsa

La Generalitat comença a implantar un model de tramitació digital proactiu

El nou model serà més fàcil d'aplicar i el sistema permet rebre avisos de les convocatòries, gestionar els tràmits des del mòbil, aportar un menor nombre de dades i rebre ajuda d’un xat bot, en cas de dificultats

La Generalitat de Catalunya ha posat en servei un nou model de tramitació digital molt més fàcil, pensat per superar les dificultats d’ús dels actuals formularis telemàtics i per tant augmentar l’ús de la tramitació digital per part de la ciutadania. Aquest model, que impulsa la DG d’Administració Digital de la Secretaria d’Administració i Funció Pública, ja està operatiu per a tràmits com la recent convocatòria de beques universitàries, i s’anirà estenent progressivament al conjunt de tràmits de la Generalitat.

Com a primer pas d’una tramitació, la persona s’ha d’identificar digitalment, i pot fer-ho fàcilment mitjançant un idCAT mòbil, que la gran majoria de la població catalana podia ja obtenir des de casa indicant dades del seu document d’identitat i la seva targeta sanitària. Per a les persones que no ho poguessin fer, per motius diversos com ara la nacionalitat, s’ha activat un sistema alternatiu d’alta per videoidentificació, en el qual la persona ha de mostrar-se amb un document d’identitat a la càmera del seu mòbil; d’aquesta manera, la pràctica totalitat de les persones passaran a poder obtenir la seva identificació digital sense haver d’anar a cap oficina.

Aleshores s’accedeix al formulari, que passa a ser un formulari web, compatible amb qualsevol dispositiu. Se superen així les dificultats dels tradicionals formularis en pdf, que només es podien obrir amb ordinadors Windows amb una determinada configuració, i en cap cas en mòbils, tauletes o ordinadors Linux. D’altra banda, els nous formularis web permeten simplificar les preguntes, ja que permeten amagar-les o mostrar-les en funció de respostes anteriors.

D’altra banda, la Generalitat està treballant perquè els formularis tant d’àmbit ciutadà com professional puguin venir emplenats prèviament . La primera experiència en aquest sentit ha estat la convocatòria de beques universitàries oberta el passat 7 de juliol, en la qual l’estudiant que hagi sol·licitat beca en anys anteriors ja no haurà d’aportar novament les dades d’adreces o dels familiars que hi conviuen, sinó que pràcticament només ha de revisar i confirmar les dades d’anys anteriors. A més, en cas que la persona cometi algun error que li impedeixi completar la tramitació –per exemple, adjuntar un arxiu incorrecte- passarà a activar-se un xatbot o assistent virtual, és a dir, un robot virtual que, mitjançant una conversa en un to entenedor ajudarà la persona a corregir l’error per aconseguir completar la tramitació.

Finalment, i per estalviar als ciutadans de preocupar-se de les dates de les convocatòries, en l’Àrea privada ciutadana, que és l’espai on els ciutadans poden fer el seguiment de les seves gestions administratives amb la Generalitat, s’ha creat un sistema de subscripcions a avisos proactius i personalitzats, de manera que qui s’hi inscrigui rebrà un correu electrònic quan hi hagi una nova convocatòria. D’aquesta manera, per exemple, una estudiant que hagi demanat beca aquest estiu, en la propera convocatòria només haurà d’obrir el correu, clicar l’enllaç per entrar al formulari, i confirmar les dades. Aquesta funcionalitat, que s’oferirà properament també per a professionals, autònoms i empreses dins de l’Àrea privada d’empresa, pretén introduir la proactivitat en els serveis, oferint a cada persona el tràmit que necessiti en el moment en què el necessiti i amb el formulari ja complimentat.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia