Servei Català de Trànsit

infografia sinistralittat

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de juliol

query_builder   1 agost 2021 10:16

event_note Nota de premsa

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 de juliol

  • 75 persones han mort a les carreteres catalanes en aquests set mesos 
  • Gairebé el 45% dels morts d’aquest 2021 són de col·lectius vulnerables, 24 dels quals motoristes 
  • Un de cada tres accidents mortals a la xarxa viària de Catalunya és una col·lisió frontal

 

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que aquest 2021, fins al 31 de juliol, han mort 75 persones en 71 accidents de trànsit a les carreteres catalanes. Durant el mateix període del 2019 van perdre la vida 101 persones en 95 sinistres mortals en zona interurbana. Les dades d’enguany respecte al 2019 suposen un descens del 25,7% en el nombre de víctimes mortals. Convé recordar que es pren com a referència per a la comparativa l’any 2019, atès que el 2020 va ser un període atípic en el trànsit i la sinistralitat arran de les restriccions decretades per frenar la pandèmia, i a més, aquest 2021 els indicadors de mobilitat ja s’han recuperat.

Gairebé el 45% de les 75 víctimes mortals registrades en aquests primers set mesos de l’any pertanyen a col·lectius vulnerables, concretament: 24 motoristes, 7 vianants i 2 ciclistes. Tanmateix, cal destacar que aquest mes de juliol s’ha frenat l’accidentalitat mortal de les motocicletes, atès que s’ha registrat un únic motorista mort a les carreteres catalanes, en contraposició al mes de juny que van perdre la vida 8 motoristes i va ser el mes més mortífer de l’any per aquest col·lectiu.

Tot i això, el Servei Català de Trànsit continua demanant per aquest estiu que no s’abaixi la guàrdia i més percepció del risc i consciència de la pròpia fragilitat als motoristes, ciclistes i vianants, així com respecte i col·laboració a la resta d’usuaris per reduir les víctimes a les carreteres. Des de Trànsit també s’apel·la també a la responsabilitat compartida i a la necessitat d’una convivència respectuosa a la xarxa viària per reduir la sinistralitat d’aquests col·lectius.

A partir del mes de maig d’enguany, coincidint amb la fi de l’estat de l’alarma i la recuperació de la mobilitat a valors similars a la situació de prepandèmia, la sinistralitat havia anat augmentat molt, amb 17 morts el mes de maig i 18 més el mes de juny, i tot i que aquest mes de juliol, amb 13 morts, s’ha trencat aquesta tendència, aquests tres mesos sumen el 64% del total de víctimes d’aquest 2021. El mes de juliol de 2019 van morir a les carreteres catalanes 19 persones.

 

Un de cada tres accidents mortals és una col·lisió frontal

En aquests primers set mesos de l’any, es consolida la tendència a l’alça dels accidents mortals amb més d’un vehicle implicat, atès que 57 dels 71 sinistres, el 80%, ho han estat. A més, convé destacar que enguany  un de cada tres accidents mortals és una col·lisió frontal (26 del total de 71 sinistres). Aquest 2021 aquesta tipologia d’accidents representen en 36,6% del total de sinistres i el 2019 eren el 27,3% (26 sobre 95).

Cal subratllar que aquest tipus de col·lisions solen ser impactes d’alta intensitat amb conseqüències de lesivitat molt greus pels ocupants dels vehicles i acostumen a estar relacionades amb avançaments temeraris o indeguts, amb distraccions, com la manipulació del mòbil, que suposen una desviació de la trajectòria del vehicle, o també amb la fatiga i la somnolència.  

Per tipus d’accident també cal remarcar que aquest 2021 han augmentat els atropellaments mortals, atès que fins al 31 de juliol se n’han registrat 7, 2 més que en el mateix període de 2019.

En la radiografia de la sinistralitat d’enguany també cal posar de relleu que les víctimes mortals per tipus de dia de la setmana es registren en la meitat dels casos en cap de setmana (des de divendres a les 15 h) o festiu, sumant 37 del total de 75 morts. Els altres 38 han perdut la vida en dies feiners.

Per franja d’edat, convé destacar que han augmentat les víctimes mortals d’infants i joves d’entre 0 i 24 anys. Concretament aquest 2021 n’han mort 13 (3 de les quals són menors de 14 anys) i el 2019 se’n van registrar 10 en el mateix període. Davant d’això, des de l’SCT es recorda que en qualsevol trajecte, sigui llarg o curt, els infants han d’anar sempre amb els sistemes de retenció cordats i idonis al seu pes i talla, i la resta d’usuaris han de circular amb el cinturó de seguretat.

A més, el tram de 35 a 44 anys és el que continua acumulant més víctimes mortals (18) i més increment, 6 més que en el mateix període de 2019. En contraposició, les franges de més de 65 anys són les que registren més reducció de les víctimes mortals aquest 2021 (10 enguany i 31 el 2019).

 

Tarragona i Barcelona, les demarcacions amb més reducció

Per últim, per demarcacions, convé destacar que Tarragona i Barcelona són els territoris que registren més reducció de víctimes mortals respecte al 2019. Concretament a Tarragona els morts per accident de trànsit baixen un 57,1% en aquests set mesos del 2021 (12 morts enguany i 28 el 2019) i a Barcelona un 23,1% (30 morts enguany i 39 el 2019). D’altra banda, Lleida, amb 15 persones mortes, registra 1 mort menys que el 2019, i a les carreteres de Girona hi ha hagut el mateix nombre de víctimes mortals, 18.

A més, cal tenir en compte que, aquest mes de juliol, la demacració de Girona ha estat la que ha tingut més morts a la xarxa viària, amb un total de 6 víctimes mortals, i ha esdevingut el mes mortífer d’aquest 2021 en aquest territori. Pel que fa als col·lectius vulnerables, ha pujat la sinistralitat dels vianants, atès que enguany han mort 3 vianants atropellats a les carreteres gironines i en el mateix període de 2019 no en va morir cap.

Cal remarcar també que les col·lisions frontals han augmentat a totes les demarcacions, a excepció de Tarragona:

COL·LISONS FRONTALS

 

2019

2021

BARCELONA

6

8

GIRONA

6

9

LLEIDA

5

8

TARRAGONA

9

1

 

Mesures de seguretat viària per a l’estiu

Aquest mes d’agost continuaran activades les mesures per augmentar la seguretat en la mobilitat i per contenir i reduir la sinistralitat durant aquest estiu. En aquest sentit, es reforça la seguretat a les carreteres amb més presència policial i l’activació de de 16 vehicles espiell, cotxes no logotipats dels Mossos d’Esquadra amb els quals es porta a terme un patrullatge policial dinàmic. Amb aquests vehicles, es poden captar més fàcilment infraccions de trànsit, sobretot distraccions com la manipulació del telèfon mòbil, però també avançaments incorrectes o no portar el cinturó de seguretat.

Des del Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT) es gestiona i controla la mobilitat, amb el suport dels mitjans aeris (un avió bimotor i dos helicòpters) i, a peu de carretera, amb els Equips Mòbils d’Informació Viària (EMIV), així com també les mesures especials de circulació, ordenació i regulació del trànsit que cada setmana s’implementen per incrementar la capacitat viària i garantir la seguretat.

D’altra banda, fins a finals de setembre es portaran a terme, en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra i les policies locals de Catalunya, tres campanyes de prevenció i control sobre els principals factors de risc en la conducció, adreçades a vianants, així com també per prevenir l’excés de velocitat i per fomentar l’ús dels sistemes de seguretat passiva.