Direcció General de Comunicació

Pla Govern obert

El Govern analitza l'informe d'avaluació de tancament del Pla de Govern Obert de la Generalitat, que s'ha executat en un 87% tot i la pandèmia

query_builder   3 agost 2021 13:00

event_note Nota de premsa

El Govern analitza l'informe d'avaluació de tancament del Pla de Govern Obert de la Generalitat, que s'ha executat en un 87% tot i la pandèmia

  • El pla aplega totes les polítiques públiques impulsades per la Generalitat per millorar i enfortir el govern obert a Catalunya i es va haver de prorrogar fins al juny de 2021 a causa de la Covid-19
  • Incorpora les actuacions que han dut a terme els departaments per posar a l’abast de la ciutadania informació i recursos sobre la pandèmia i que s’han executat al 100 %
  • L’elevat grau de compliment del pla, tot i la irrupció de la Covid-19, reafirma el compromís del Govern amb les polítiques públiques de Govern Obert, transparència i rendició de comptes a la ciutadania

El Consell Executiu ha analitzat avui l’informe d’avaluació de tancament del Pla de Govern Obert de la Generalitat de Catalunya 2019-2020, prorrogat fins al 30 de juny de 2021 amb motiu de la Covid-19. Es tracta d’un document que aplega totes les polítiques públiques impulsades per la Generalitat de Catalunya per consolidar, millorar i enfortir el govern obert a Catalunya i que s’ha executat en un 87 %. El pla incorpora les mesures excepcionals que el Govern va posar en marxa vinculades amb la Covid-19.

El Pla de Govern Obert fixava el marc estratègic del futur de la Generalitat de Catalunya en l'àmbit del govern obert, amb l’objectiu d’avançar cap a una Administració més propera i accessible a la ciutadania i d’afavorir la seva participació i col·laboració en la definició, el seguiment i l’avaluació de les polítiques públiques.

El pla preveia 7 àmbits d’actuació, 7 objectius estratègics, 24 d’operatius i 138 actuacions. La irrupció de la pandèmia de la Covid-19 va endarrerir l’execució de les mesures, ja que es va prioritzar l’activitat de l’Administració Pública per pal·liar els efectes de la pandèmia. Davant d’això, i de la necessitat de transparència en relació amb la pandèmia, el Govern va prorrogar la vigència del pla fins al 30 de juny de 2021 i hi va incorporar les mesures excepcionals vinculades amb la Covid-19 que els diferents departaments de la Generalitat van adoptar en matèria de participació ciutadana, transparència i dades obertes.

En total, el Pla es va ampliar fins a 8 àmbits i objectius estratègics i 196 actuacions (58 relacionades amb la COVID-19), de les quals s’han executat un 87 %. Les actuacions en matèria de Covid-19 s’han executat en un 100 %.

L’elevat grau de compliment del pla, tot i la pandèmia, reafirma el compromís del Govern de Catalunya amb la consolidació de les polítiques públiques de Govern Obert, transparència i rendició de comptes cap a la ciutadania.

Execució per àmbits d’actuació

  1. Transparència: apoderar la ciutadania fent accessible de manera comprensible i didàctica tota la informació pública no protegida en la Llei de transparència. De les 27 actuacions previstes en l’àmbit de transparència, s’assoleix el compliment de gairebé el 80 %, amb mesures que milloren la qualitat i la quantitat de la informació pública i simplifiquen l’accessibilitat a aquesta informació, com la simplificació del tràmit de sol·licitud d’informació.
  1. Dades obertes: impulsar la generació de valor social a través de l’ús de les dades obertes. Pel que fa a les Dades Obertes, s’han executat el 84 % de les 30 actuacions previstes. Gran part dels objectius assolits tenen a veure amb identificar en què és més necessari obrir dades, millorar la qualitat de les dades obertes i establir criteris estandarditzats per facilitar l’accessibilitat, la comprensió i el treball amb aquest tipus d’informació.
  1. Bon govern: assegurar nivells d’ètica i qualitat elevats en els projectes, tasques i serveis que desenvolupa la Generalitat.
    La integritat, l’ètica pública i els mètodes per a la millora constant dels serveis públics conformen l’àmbit de treball del bon govern, que arriba un 78 % d’execució. La creació de les bústies anònimes i la dels comitès d’ètica són algunes de les accions més recents que conformen part dels èxits d’aquest eix.
  1. Participació ciutadania i qualitat democràtica: incorporar de forma habitual la participació de la ciutadania i la societat civil en l’elaboració i avaluació de les polítiques públiques. La participació i la qualitat democràtica arriba a un 85 % d’execució de les actuacions previstes en qüestions com promocionar la innovació participativa, millorar la infraestructura de participació ciutadana i impulsar processos participatius. En algun d’aquests àmbits arriba al 90 per cent d’accions implementades amb projectes com l’elaboració de l’estratègia de transversalitat de gènere, la publicació del portal participa.gencat.cat o l’organització de les Jornades d’innovació democràtica.

 

  1. Treball en xarxa amb vocació internacional: potenciar el treball en xarxa en l’àmbit del govern obert, tant a Catalunya com internacionalment. En l’àmbit de treball en xarxa amb vocació internacional, destaca l’assoliment d’un 100 % de les fites relacionades amb la col·laboració amb organismes internacionals de transparència i en projectes europeus en dades obertes. Un exemple de l’èxit d’aquest eix és la candidatura reeixida a Open Government Partnership (OGP) i la col·laboració constant amb la Xarxa de Governs Transparents. S’han implementat el 85 % de les 22 mesures d’aquest àmbit.
  1. Sensibilització i implicació de la societat: avançar cap a una societat cada cop més formada i implicada en l’àmbit del govern obert. Dels 13 projectes previstos en l’àmbit de sensibilització i implicació de la societat s’han executat el 81 % del total de mesures. D’aquest àmbit formen part projectes com l’Open cohesion school, la difusió de visors de dades i la producció de vídeos didàctics.
  1. Organització i recursos: disposar dels equips adequats i la tecnologia necessària per poder fer front als reptes de futur en l’àmbit del govern obert. S’ha executat el 89 % de les actuacions previstes per adequar els recursos i formar i assessorar els treballadors públics en una nova cultura basada en el govern obert. En aquest sentit, s’han dut a terme formacions internes i actes de sensibilització pel personal de l’Administració i dels alts càrrecs.
  1. Actuacions per pal·liar els efectes de la Covid-19: facilitar la informació sobre els recursos que l’Administració ha posat a l’abast de la ciutadania amb motiu de la pandèmia.
    Davant la necessitat de ser transparents en la situació de pandèmia i de contribuir a prendre decisions basades en l’evidència, la Secretaria de Govern Obert del Departament d’Acció Exterior i Govern Obert va incorporar 58 actuacions al document, amb l’objectiu de posar a l’abast de la ciutadania informació i recursos sobre el coronavirus i l’evolució de la pandèmia. Es van tirar endavant mesures com la publicació d’informes diaris sobre la incidència de la Covid-19; la creació del lloc web Coronavirus SARS-CoV-2; la publicació d’un espai específic al Portal de la transparència; l’obertura de dades de la Covid-19 o la publicació de la contractació pública tramitada d’emergència durant la pandèmia, entre altres. El Govern ha executat el 100 % de les actuacions previstes en aquest àmbit.

El Pla de Govern Obert es va haver de prorrogar a causa de la irrupció de la Covid-19

El 25 de juny de 2019, el Govern va aprovar el Pla de Govern Obert (PGO) de la Generalitat de Catalunya 2019-2020 amb la coordinació de la Secretaria de Govern Obert del Departament d’Acció Exterior i Govern Obert (llavors Secretaria de Transparència i Govern Obert), d’acord amb el que estableix l’article 95 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés  la informació i bon govern.

D’acord amb el que ja preveia l’aprovació del document, l’informe d’avaluació de tancament del Pla de Govern Obert 2019-2020 es publicarà al Portal de la Transparència de la Generalitat de Catalunya.