Servei Català de Trànsit

infografia sinistralitat gener-agost 2021 SCT

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 d'agost

query_builder   1 setembre 2021 09:32

event_note Nota de premsa

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 d'agost

  • 89 persones han mort a les carreteres catalanes en aquests vuit mesos, un 27% menys que l’any 2019 
  • El mes d’agost han mort 14 persones a la xarxa viària interurbana catalana, 6 de les quals motoristes 
  • El 46% dels morts d’aquest 2021 són de col·lectius vulnerables: 30 motoristes, 9 vianants i 2 ciclistes

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que aquest 2021, fins al 31 d’agost, han mort 89 persones en 84 accidents de trànsit a les carreteres catalanes. Durant el mateix període del 2019 van perdre la vida 122 persones en 115 sinistres mortals en zona interurbana. Les dades d’enguany respecte al 2019 suposen un descens del 27% en el nombre de víctimes mortals. 

Aquest mes d’agost han perdut la vida 14 persones a les carreteres catalanes, una dada que suposa una reducció del 33,3% respecte l’agost del 2019, quan van morir 21 persones.

Des del mes de maig, coincidint amb la fi de l’estat d’alarma i la recuperació de la mobilitat a valors similars a la situació de prepandèmia, la sinistralitat s’ha incrementat de manera destacada respecte al primer quadrimestre de l’any i els darrers quatre mesos concentren prop del 70% del total de víctimes d’aquest 2021.

 

Col·lectius vulnerables

El 46% de les 89 víctimes mortals registrades fins al 31 d’agost d’aquest 2021 pertanyen a col·lectius vulnerables, concretament: 30 motoristes, 9 vianants i 2 ciclistes, mentre que en el mateix període de l’any 2019 havien mort 37 motoristes, 8 vianants i 7 ciclistes. Així doncs, excepte en el cas dels vianants, a la resta de col·lectius vulnerables hi ha hagut un descens de la mortalitat en comparació amb el 2019. La reducció de víctimes mortals entre els ciclistes arriba al 71,4%.

El Servei Català de Trànsit continua demanant més percepció del risc i consciència de la pròpia fragilitat als motoristes, ciclistes i vianants, així com respecte i col·laboració a la resta d’usuaris. LSCT posa en marxa periòdicament mesures i accions  de protecció cap a aquests col·lectius i precisament aquesta setmana, conjuntament amb les Policies Locals de diversos municipis de Catalunya, coordina una campanya preventiva que vetlla per la seguretat dels vianants.

D’altra banda, pel que fa específicament als usuaris de motocicleta, representen el 33,7% del total de víctimes mortals a la xarxa viària catalana enguany. De la radiografia de la sinistralitat mortal d’aquest grup el 2021, també s’ha de posar de relleu que en el 70% dels accidents (21 de 30) s’hi va veure implicat un altre vehicle.

Després del mes de juny, en què van perdre la vida 8 motoristes (de moment el més mortífer de l’any per aquest col·lectiu), l’agost ha estat el segon mes de l’any amb més mortalitat atès que ha registrat 6 motoristes morts.

 

Les col·lisions frontals són causa d’un terç dels accidents

Els accidents mortals amb més d’un vehicle implicat continuen sent majoritaris i representen el 79,7% del total de sinistres, atès que 67 dels 84 accidents ho han estat. Quant a la tipologia dels accidents, convé destacar que enguany un de cada tres accidents mortals és una col·lisió frontal (28 del total de 84 sinistres), mentre que el 2019 eren el 26% (30 de 115).

Si analitzem la sinistralitat d’enguany per tipus de dia de la setmana, observem que 50 de les 89 víctimes mortals registrades fins al 31 d’agost, un 56,1%, han perdut la vida en dies feiners.

Per franja d’edat, convé destacar que la franja que registra el nombre més elevat de persones mortes a causa d’accidents és la de 35 a 44 anys, en concret amb 21, i també és la que registra un major increment en comparació amb el 2019, ja que hi va haver 14 víctimes mortals d’aquesta franja. Cal incidir en que la reducció de víctimes mortals a la franja de més de 65 anys ha arribat al 63,9% respecte el 2019.

 

Tarragona, la demarcació amb més reducció

Per últim, convé destacar que la demarcació de Tarragona seguida de la de Barcelona és que la que registra més reducció de víctimes mortals respecte al 2019. En concret, a Tarragona els morts per accident de trànsit baixen un 56,2% en aquests vuit mesos del 2021 (14 morts enguany i 32 el 2019) i a Barcelona, un 36,5% (33 morts enguany i 52 el 2019). Pel que fa a col·lectius vulnerables, a Tarragona han mort 5 motoristes, 2 vianants i 1 ciclista des que va començar l’any.

Si ens fixem en la demarcació de Barcelona, cal subratllar que el  37% dels morts fins al 31 d’agost es concentra en aquesta demarcació (33 dels 89 totals). Quant al col·lectiu dels motoristes, cal destacar que 16 dels 30 motoristes morts han perdut la vida a la xarxa viària barcelonina (el 53,3%).

En conjunt, des de l’1 de gener, Lleida, amb 18 persones mortes, registra 1 mort menys que el 2019. També convé destacar que la xarxa viària interurbana de Lleida no ha registrat cap vianant ni cap ciclista mort en aquest 2021, però hi han perdut la vida 3 motoristes.

Per acabar, la demarcació de Girona és la zona que ha acumulat més víctimes mortals durant el mes d’agost, en concret 6 del total de 14 a tot Catalunya. Així mateix és l’única on hi ha hagut un increment de les víctimes mortals respecte el 2019, en concret un 26% (24 persones mortes el 2020 i 19 el 2019). A més, pel que fa als col·lectius vulnerables, ha pujat la sinistralitat dels vianants, atès que enguany han mort 4 persones atropellades a les carreteres gironines i en el mateix període de 2019, una. Pel que fa als col·lectius vulnerables, també han mort 6 motoristes i 1 ciclista.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia