El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha instat a accelerar les tasques de desmantellament de les infraestructures dels peatges per donar continuïtat a la capacitat de tres carrils de l’autopista. Lamiel ha remarcat que “el manteniment de l’estructura suposa un obstacle al mig de la via que fa que la reducció de velocitat provoqui sempre problemes de trànsit” i en aquest sentit ha demanat a Foment actuï amb la mateixa celeritat que Territori, que ja ha començat a fer obres tant a la C-32 nord com a la C-33.
En aquest sentit, cal el restabliment de la configuració de la via de la manera més ràpida possible per evitar congestions que s’allarguin en el temps en les vies pendents de fer les obres per desmantellar les infraestructures i evitar situacions de risc en les zones d’obres.
Segons Lamiel, “ens acostem a la mobilitat de 2019, molt similar a l’etapa de prepandèmia, tot i que encara ens situem un 3% per sota”. En aquest context, l’SCT estima que aquest cap de setmana, coincidint amb la festivitat de la Diada, prop d’uns 425.000 vehicles sortiran des de l’àrea metropolitana de Barcelona entre les 15 h de divendres 10 i les 15 h de dissabte 11. Pel que fa a la tornada, es preveu que entre les 12 i les 24 h de diumenge 12 es mobilitzin al voltant de 265.000 vehicles.
Per minimitzar les possibles afectacions viàries i facilitar la mobilitat, sobretot a les vies on des de l’1 de setembre s’han suprimit els peatges, s’habilitaran diverses mesures en base a garantir la seguretat viària i millorar la fluïdesa:
1) Mesures de gestió i ordenació del trànsit:- Es posaran carrils addicionals a l’AP-7 sud, entre Vilafranca i Martorell, i nord, entre Sant Celoni i la Roca, i, com és habitual, també a la C-32 sud a Castelldefels.
- En els panells de missatgeria variable també es publicarà la velocitat que es recomana per circular pels peatges sense barreres, 30 km/h. A més a peu de carretera també està senyalitzada una disminució esgraonada de la velocitat abans d’arribar a les cabines. Aquesta degradació de velocitat (no es pot passar de 120 km/h a 30 km/h bruscament) augmenta la seguretat i ajudarà a la fluïdesa i harmonització de la mobilitat als peatges sense barreres.
- Adequació del calendari de restriccions de vehicles pesants a la situació actual i en determinades vies: aquest matí s’ha publicat al DOGC la modificació de la Resolució INT/332/2021, de 8 de febrer, per la qual s'estableixen les restriccions a la circulació durant l'any 2021. Així, s’ha ampliat la restricció a la circulació de camions de més de 7’5 tones a l’AP-7 al tram habitual entre Maçanet i l’Hospitalet de l’Infant als diumenges 12, 19 i 26 de setembre, entre les 17:00 i les 22:00 hores.
- En aquest sentit, s’han habilitat nous emplaçaments provisionals per aparcament de pesants.
- A més, en els trams en què hi ha instal·lat un carril addicional, els camions que no tinguin restringida la circulació, tindran prohibit realitzar avançaments.
2) Mesures informatives:
- es potenciarà la informació a l’usuari sobre la situació viària actualitzada i aportar, quan sigui possible, rutes alternatives a les vies que registrin retencions, tant a través del Twitter de l’SCT @transit com mitjançant la senyalització de panells de missatgeria variable (PMV), ja siguin fixos o mòbils. També es facilitarà informació de les zones provisionals d’aparcament per a vehicles pesants.
Per últim Lamiel ha destacat que Foment ha acceptat la demanda feta per l’SCT d’obrir més cabines de peatges a l’AP-7 i, en concret, aquest cap de setmana a La Roca hi haurà 11 vials en direcció Barcelona i a Martorell 8.