Territori

Pas de vianants

Vicepresidència situa el vianant en el centre de la mobilitat del futur

query_builder   20 setembre 2021 10:45

event_note Nota de premsa

Vicepresidència situa el vianant en el centre de la mobilitat del futur

  • El Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori elabora l’Estratègia del Vianant, un instrument que dibuixa la mobilitat a peu amb l’objectiu de garantir que l’espai públic prioritzi les persones que es desplacen d’aquesta manera
  • El pla preveu que el vianant sigui al centre del disseny de les infraestructures viàries i de la gestió de la mobilitat
Un pas de vianants

El Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori, ha elaborat l’Estratègia Catalana del Vianant, un recull de polítiques a implementar amb més de 90 accions classificades en 10 eixos estratègics, amb l’objectiu d’incrementar la mobilitat a peu, activa i saludable i reduir-hi la sinistralitat en un 40%.

 

Amb aquest pla, el departament vol situar el vianant al centre de la mobilitat en els desplaçaments urbans i de curt recorregut per a fer les nostres ciutats més sostenibles i saludables i per això se l’ha de prioritzar en l’espai públic tenint en compte les seves necessitats a l’hora de dissenyar les infraestructures viàries. Entre les mesures que proposa el document també destaca la millora de l’accessibilitat tant de les parades i les estacions com dels carrers per arribar-hi fent créixer el nombre de voreres accessibles i els quilòmetres de vies pacificades.

 

El vicepresident, Jordi Puigneró, considera que “el cotxe, el gran emissor de contaminació atmosfèrica a les ciutats, ha estat massa temps en el centre dels plans de mobilitat. Aquest departament té com objectiu caminar cap a una mobilitat descarbonitzada i, en aquesta línia, el futur, més verd, passa per l’aposta de situar-hi el vianant al centre, de procurar la seva seguretat i fer créixer la quota modal de persones que es desplacen de manera activa i saludable.”

 

Les accions proposades al document per promocionar la mobilitat activa i saludable no recauen només en la Generalitat, sinó que ha d’implicar el compromís d’altres administracions, institucions, empreses i organismes. L’Estratègia té, doncs, la voluntat que aquests ens s’hi adhereixin per ajudar a aquesta transformació necessària de la mobilitat. Així, de la mateixa manera que es va ver amb l’Estratègia de la bicicleta, es crearan grups de treball o meses amb les administracions locals i entitats que es reuniran periòdicament per fer seguiment de les mesures consensuades i implementades.

 

La promoció de la mobilitat a peu està alineada amb 10 dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible: salut i benestar, igualtat de gènere, energia assequible i no contaminant, indústria, innovació i infraestructura, reducció de les desigualtats, ciutats i comunitats sostenibles, producció i consum responsables, acció pel clima, vida d’ecosistemes terrestres, i aliances per aconseguir els objectius.

 

L’Estratègia Catalana del Vianant encaixa plenament en els objectius de la Setmana Europea de la Mobilitat que precisament durant el 2021 té com a lema “Fes salut. Mou-te de manera sostenible” i amb els plantejaments d’instruments de planificació de la mobilitat aprovats per la Generalitat de Catalunya com son l’Agenda Urbana i el Pacte Nacional de la Mobilitat Sostenible i Segura, entre d’altres eines.

 

El Departament a l’International Mobility Congress

 

El Congrés Internacional de la Mobilitat, IMC, que se celebra a partir de dimarts i durant dues jornades a Sitges en un format híbrid: presencial i telemàtic té per objectiu justament debatre com serà la mobilitat en l’era post-covid i més enllà. L’esdeveniment compta amb el suport de diferents institucions entre les quals destaca la Generalitat a través del Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori.

 

A nivell institucional, el vicepresident, Jordi Puigneró, assistirà al sopar de gala del congrés que commemora els 20 anys de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU). A més, a la sessió de demà, el secretari general del Departament, Ricard Font, exposarà en un parlament titulat ‘Competitius per ser atractius’, les línies que seguirà en matèria de mobilitat el Govern de la Generalitat amb l’objectiu d’aconseguir un territori connectat amb infraestructures de progrés que evitin el despoblament i la desigualtat urbana i una mobilitat col·lectiva, compartida, connectada i descarbonitzada.

 

El secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, moderarà la taula dedicada a les Estratègies i oportunitats dels fons europeus en els projectes de mobilitat i també introduirà la presentació de l’Observatori de la Mobilitat de Catalunya que durà a terme l’ATM. L’Autoritat del Transport Metropolità també participa a la primera sessió que es dedica a la cooperació público-privada per assolir els objectius de desenvolupament sostenible. Per últim, també per part del Departament, hi haurà la presentació tècnica dels treballs previs elaborats conjuntament amb l’ATM de Barcelona en el marc del Pla contra l’Assetjament sexual en el transport públic. La directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius, emmarcarà els treballs i els objectius d’aquest Pla fruit d’un conveni signat entre el Departament, l’Institut Català de les Dones i l’Autoritat del Transport Metropolità.

 

A la sessió “La mobilitat sostenible com a actiu d’una destinació turística” s’incorpora una ponència de la direcció general de Transports i Mobilitat per explicar les actuacions al Parc Nacional d’Aigüestortes - Estany de Sant Maurici en el marc del projecte europeu Last Mile en la qual també s’explicaran les actuacions de FGC al corredor Lleida-la Pobla.

 

A la sessió cinquena destinada als recursos i solucions Covid-less la Federació Empresarial Catalana d'Autotransports de Viatgers (FECAV) explicarà, de forma coordinada amb la Direcció general de Transports i Mobilitat, les mesures específiques adoptades en el cas dels serveis interurbans de transport per carretera i les aplicacions per obtenir informació sobre la capacitat estimada dels vehicles i la compra via app dels bitllets senzills.

 

La final de l’SmartCatalonia Challenge de Mobilitat per carretera a l’IMC

Final de l'SmartCatalonia Challenge de Mobilitat

En la secció Fòrum del Congrés, i en el marc de l'estratègia SmartCatalonia per incentivar les pimes i startups tecnològiques, el 22 de setembre a les 10 hores se celebrarà la final de la 9a edició de l'SmartCatalonia Challenge dedicat a la Mobilitat. El concurs d'innovació oberta promogut pel Departament de la Vicepresidència, i de Polítiques Digitals i Territori plantejava 5 reptes reals del transport públic per carretera susceptibles de ser resolts mitjançant solucions innovadores basades en les TIC. L’acte, que comptarà amb una presentació dels deu projectes finalistes davant d’un jurat, es podrà seguir també de forma telemàtica a través del canal de YouTube de la Secretaria de Polítiques Digitals.

 

La dotació dels premis, que seran lliurats per la directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius, i el director general d’Innovació i Economia Digital, Daniel Marco, és de 20.000 € per a les tres propostes guanyadores (15.000, 3.000 i 2.000 € respectivament). La solució guanyadora tindrà, a més, l'oportunitat de dur a terme una prova pilot amb la Direcció General de Transports i Mobilitat.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 418

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia