La consellera Geis explica que l’objectiu “és tenir una radiografia clara” que permeti “garantir els drets lingüístics i mantenir la llengua de docència de les assignatures durant tot el curs”

DREU

El Departament de Recerca i Universitats i el sistema universitari català han acordat aquesta tarda fer un seguiment semestral per garantir el compliment respecte l’ús de de la llengua de docència de l’assignatura recollida en el pla docent de l’estudi oficial, que es fa públic abans de la matriculació de l’estudiantat.

La consellera Gemma Geis, que ha presidit la reunió extraordinària de la Comissió de Política Lingüística del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), ha explicat que “Govern i universitats ens hem refermat en el compromís de garantir els drets lingüístics dels estudiants i el professorat, així com també en assegurar el manteniment de la llengua de docència de les assignatures durant tot el curs”.

En la reunió, en què han participat les dotze universitats de Catalunya i representants de l’estudiantat, s’han establert mecanismes per fer un seguiment exhaustiu. Concretament, les universitats elaboraran informes semestrals que lliuraran al Departament de Recerca i Universitats on es recolliran totes les incidències que es produeixin sobre canvis en la llengua de docència, així com les causes i motivacions d’aquest canvi. A més, també es farà un seguiment del compliment general de les llengües de docència en els diferent plans docents.

D’aquesta manera, segons ha subratllat la consellera Geis, “podrem fer una radiografia clara, real i serena de l’abast de les afectacions existents i de les seves causes, així del compliment de la llengua de docència a les universitats”. “Tenir la màxima informació ens permetrà incidir amb polítiques pròpies per garantir els drets lingüístics de la comunitat universitària”, ha afegit Geis.

En el decurs de la reunió, la comissió del CIC ha constatat que les universitats estan plenament compromeses amb l’acord subscrit el passat mes d’abril en el qual es comprometien a mantenir la llengua de docència indicada en els plans i guies docents dels estudis oficials per garantir els drets lingüístics de l’estudiantat i del professorat. Aquest acord recollia que si per causes excepcionals justificades s’havia de canviar la llengua de docència inicialment prevista, les universitats estaven obligades a informar l’estudiant amb l’antelació suficient i, si és possible, oferir-li alternatives. Així mateix, les universitats es comprometien a fer difusió entre l’estudiantat dels canals de queixa en el cas de vulneració dels drets lingüístics, amb el compromís de ser resoltes amb rapidesa.

La llengua catalana continua avui dia sent d’ús majoritari en la docència universitària i supera el 50% en els estudis oficials de grau. Així, la forta internacionalització de la universitat, amb un augment de l’oferta d’assignatures en castellà i terceres llengües, especialment en els estudis oficials de màster i doctorat, no ha provocat en cap cas la reducció del nombre d’assignatures que s’imparteixen en català.