- També s’atorguen les mencions M. Encarna Sanahuja Yll a l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària
- Els premis estan dotats amb 20.000 euros cadascun que s’hauran de destinar a projectes d’innovació o de millora docent
El Govern de la Generalitat ha concedit les distincions Jaume Vicens Vives 2020 a tres professors, un observatori i dos projectes de diferents universitats catalanes, i dues mencions M. Encarna Sanahuja Yll, una a títol individual a una professora i una altra a títol col·lectiu a un projecte universitari. El lliurament d’aquests guardons tindrà lloc demà dijous en el marc de la inauguració oficial del curs universitari 2021-2022, que es farà a la Universitat de Girona, de la mà del president de la Generalitat, Pere Aragonès, i de la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis.
Els premis Jaume Vicens Vives, creats el 1996, tenen com a objectiu reconèixer la qualitat docent universitària, i les mencions M. Encarna Sanahuja Yll, que és el tercer any que s’atorguen, reconeixen l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària.
Els guardonats, que han estat seleccionats a partir de les propostes fetes pels consells socials de les universitats públiques o pels òrgans anàlegs de les universitats privades de Catalunya, reben un premi dotat amb 20.000 euros cadascun. Aquest import l’han de destinar a projectes d’innovació o de millora docent, en el cas de les distincions Jaume Vicens Vives, i a projectes d’innovació o de millora docent en la perspectiva de gènere, pel que fa a les mencions M. Encarna Sanahuja Yll.
Distincions Jaume Vicens Vives
- Premis individuals
- Anna Pagès Santacana, professora de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna de la Universitat Ramon Llull (URL), per la seva trajectòria docent d’excel·lència i innovadora, en la qual ha introduït noves formes discursives de relació i de presentació de problemes de fons, posant l’èmfasi en l’anàlisi i la interpretació del món actual, sense oblidar la història de l’educació.
- Josep Maria Terricabras Nogueras, catedràtic emèrit de la Universitat de Girona (UdG), per la seva trajectòria acadèmica exemplar en l’àmbit de la filosofia, en la qual ha utilitzat les noves tecnologies adaptades a la docència, i ha transmès entusiasme per l’aprenentatge i pensament crític, i com a reconeixement a la fundació de la Càtedra Ferreter i Mora de Pensament Contemporani, que sota la seva direcció ha esdevingut un referent a Catalunya de l’ensenyament de la filosofia.
- Maria Jesús Marco Galindo, professora dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), per la seva trajectòria consolidada i la seva contribució a la millora de la competència comunicativa escrita, tant acadèmica com professional, dels estudiants d’enginyeria mitjançant el disseny, la creació i la posada en funcionament de diferents recursos, eines i metodologies en un entorn d’aprenentatge en línia.
- Premis col·lectius
- Observatori sobre la Didàctica de les Arts, de la Universitat de Barcelona (UB), pel seu projecte de millora de la qualitat de l’ensenyament i de l’aprenentatge basat en competències en els estudis universitaris de les arts mitjançant la reflexió sobre els entorns didàctics en assignatures concretes i vers el disseny i l’avaluació curricular amb l’objectiu de promoure, implantar i difondre iniciatives d’innovació didàctica, de les quals es fa el seguiment i l’avaluació.
- Projecte Una nova etapa per al Diari de Barcelona, de la Facultat de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), pel seu paper transformador en l’ensenyament i l’aplicació pràctica de la producció informativa amb l’objectiu de dotar d’un instrument i d’una estructura professional els estudiants, significa una immersió total en les dinàmiques d’un mitjà de comunicació professional.
- Projecte La simulació clínica en els estudis d’Infermeria i la transferència en el territori, de la Facultat d’Infermeria de la Universitat de Girona (UdG), per la creació d’una metodologia que impacta en la millora de les competències transversals i específiques, les relacionades amb el treball en equip i les habilitats de comunicació del seu estudiantat, i afavoreix el canvi, la reflexió i l’anàlisi crítica, alhora que consolida les sinergies ja establertes amb les institucions sanitàries, especialment del territori.
Mencions M. Encarna Sanahuja Yll
- A títol individual: Mª de los Ángeles Calero Fernández, professora del Departament de Filologia Clàssica, Francesa i Hispànica de la Universitat de Lleida (UdL), per la seva trajectòria docent, en la qual destaca l’interès per formar l’estudiantat amb perspectiva de gènere i d’igualtat d’oportunitats, i per la seva investigació dedicada especialment a desemmascarar i proposar estratègies per neutralitzar els paranys del llenguatge discriminatori envers les dones utilitzant la llengua de manera igualitària i inclusiva.
- A títol col·lectiu: projecte Disseny, elaboració i disseminació de recursos per a la introducció de la perspectiva de gènere a la docència en l’àmbit STEM, de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), per contribuir a avançar en la incorporació de la perspectiva de gènere tant en l’activitat acadèmica com per mitjà d’accions de suport a altres universitats, projectes europeus, jornades i cursos de formació.