Des del Servei Català de Trànsit (SCT) es prenen noves mesures per continuar minimitzant l’impacte que està tenint la supressió dels peatges en la mobilitat, principalment durant les operacions retorn dels caps de setmana, amb l’objectiu de garantir la seguretat viària i millorar la fluïdesa del trànsit.

A partir d’aquest primer cap de setmana d’octubre, concretament del diumenge 3, l’SCT ha establert l’obligatorietat de circular com a màxim a una velocitat de 80 km/h, pel carril dret de la via i la prohibició de realitzar avançaments als vehicles i conjunts de vehicles de més de 7.500 kg de MMA o MMC. Aquesta mesura s’aplicarà únicament a l’autopista AP-7 en el tram entre el punt quilomètric 55, Girona Nord, i el punt quilomètric 216, al Vendrell, en ambdós sentits.

Aquesta iniciativa, que substitueix les restriccions de circulació als camions (finalitzades aquest cap de setmana passat), s’ha adoptat després de converses amb el sector del transport. La mesura està limitada als diumenges entre les 15 i les 22 hores i serà vigent fins a l’entrada en vigor de la resolució de Restriccions a la circulació durant l’any 2022, que serà aprovada i publicada properament.

A més, l’SCT conjuntament amb la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra, continuarà instal·lant carrils addicionals en sentit contrari en determinats trams de l’AP-7 per augmentar la capacitat viària de l’autopista, una mesura que abans només s’adoptava en les operacions especials entre Setmana Santa i l’estiu. Cal remarcar que aquesta mesura, juntament amb les altres que s’han implementat, ha permès reduir les congestions dels caps de setmana de setembre i en aquest sentit, els carrils addicionals han contribuït a retornar a la situació d’abans de l’alliberament de peatges.

En concret, aquesta ha estat la situació de les retencions registrades a l’AP-7 els quatre caps de setmana de setembre.

  1. En el primer cap de setmana (3-5 de setembre) les retencions van arribar fins a 37 km al tram nord i a 23,5 km al tram sud (hi va haver un accident greu).
  2. En el segon cap de setmana (10-12 de setembre) amb mesures instal·lades, les retencions es van contenir amb màxims de 20 km al sud i 19 km al nord (hi va haver un accident greu).
  3. En el tercer cap de setmana (17-19 de setembre) les retencions màximes van ser de 7 km al nord i de 5 km al sud. Es va observar que aquestes retencions no eren d’aturades completes, sinó de trànsit dens. Durant el mateix cap de setmana comparable del 2019, les retencions van arribar fins al 17 km al nord. 
  4. En el quart cap de setmana (24-26 de setembre) la retenció màxima ha estat de 9 km al nord i 10 km al sud. En aquest cas no es van produir aturades completes, sinó trànsit dens amb aturades.

Convé destacar que el desplegament d’aquests carrils fets amb cons és incompatible amb la possibilitat que els vehicles pesants puguin circular per altres carrils de l’autopista que no siguin el carril dret de la calçada i per això s’han establert les mesures esmentades que concerneixen als vehicles i conjunts de vehicles de més de 7.500 kg de MMA o MMC.

D’altra banda, des de l’SCT s’insta novament al titular de la via a accelerar les tasques de desmantellament de les infraestructures dels peatges per donar continuïtat a la capacitat de tres carrils de l’autopista AP-7. En aquest sentit, es demana el restabliment de la configuració de la via de la manera més ràpida possible per evitar congestions que s’allarguin en el temps.