Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

Moment de la presentació del Temps d'Avellana 2021

La Llotja de Reus acull la inauguració institucional del Temps d'Avellana 2021 i un showroom de productes elaborats amb avellanes

query_builder   15 octubre 2021 13:30

event_note Nota de premsa

La Llotja de Reus acull la inauguració institucional del Temps d'Avellana 2021 i un showroom de productes elaborats amb avellanes

Moment de la presentació del Temps d'Avellana 2021
Moment de la presentació del Temps d'Avellana 2021
  • Els assistents han conegut una selecció de quatre creacions que formen part del catàleg de propostes gastronòmiques dels Amics de l’Avellana.

  • La quarta edició del Temps d’Avellana incrementa el nombre d’institucions participants que col·laboren en xarxa, incorpora noves activitats en les quals s’intenta recuperar la presencialitat i allarga la programació des del mes d’octubre fins a finals de desembre.


La quarta edició del Temps d’Avellana, el programa d’actes que posa en valor la fruita seca de referència al territori, s’ha inaugurat oficialment a la Llotja de la Cambra de Reus amb un acte institucional i un showroom de presentació d’una selecció de quatre creacions que formen part del catàleg de propostes gastronòmiques dels Amics de l’Avellana. Aquesta entitat va néixer l’any passat amb la pretensió de referenciar aquells establiments que, de manera habitual, serveixen producte elaborat amb avellana o que, directament, ofereixen avellanes als seus clients.

En concret, s’han presentat i degustat la Coca de sucre amb xocolata i avellana del Forn Huguet per part de Ramon de la Fuente, la Coca d’Avellana de Reus amb xocolata del Forn Sistaré per part de Xavier Pàmies, el Bombó d’Avellana de la Confiteria Padreny per part de Gloria Vicheto, i les Galetes d’Avellana de les Germanes Clarisses.

La iniciativa Temps de l’Avellana forma part del Pla Estratègic per a la Valorització de l'Avellana, impulsat pel Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat, que té com a objectiu incrementar la presència d'aquest producte al territori i trobar nous canals de valorització. La xarxa d’institucions participants està coordinada per l’Oficina Tècnica de l’Avellana, impulsada per aquest mateix Departament i gestionada pel centre tecnològic Eurecat. 

L’acte oficial d’inauguració ha comptat amb la participació, entre diverses personalitats relacionades amb el sector, del director dels Serveis Territorials del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Àngel Xifré; la presidenta de la Denominació d’Origen Protegida Avellana de Reus, Ester Gomis; el director de l’Oficina Tècnica de l’Avellana i tècnic del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat, Jaume Salvat; la regidora de Promoció de Ciutat de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Caelles, en representació de l’alcalde de Reus, Carles Pellicer, i el vicepresident del Patronat de la Llotja, Isidre Guinjoan.  

El vicepresident de la Llotja de la Cambra de Reus ha obert els parlaments subratllant l’aliança de tots els actors que participen en la promoció de l’avellana i ha destacat que “el camí recorregut gràcies al Temps d’Avellana i la capacitat de mantenir la convocatòria en moments d’extrema dificultat com els que ha determinat la COVID demostren la fortalesa de la iniciativa i la necessitat de seguir treballant, de manera incansable, en l’objectiu que perseguim”.

La presidenta de la Denominació d’Origen Protegida Avellana de Reus, Ester Gomis, ha assenyalat que “cal aprendre més i millor què és la nostra estimada avellana i tota la complexitat d’aquest fruit, tant pel que fa als consumidors com als mateixos pagesos productors”.

El director dels Serveis Territorials a Tarragona del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat, Àngel Xifré, ha destacat el paper del Temps d’Avellana per donar a conèixer aquesta fruita seca saludable i de qualitat, així com per afavorir el consum de l'avellana de proximitat a la societat, i ha afegit que “amb l’Oficina Tècnica estem assolint els principals objectius del Pla estratègic de valorització de l’avellana”.

En la seva intervenció, el director de l’Oficina Tècnica de l’Avellana i tècnic del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat, Jaume Salvat, ha explicat que aquesta Oficina és un instrument que s’ha demostrat útil per donar resposta als reptes del sector de l’avellana en el seu any i mig de funcionament “on hem format els primers tastadors d'avellana, mantenim actiu el Temps d'Avellana amb moltes activitats de caràcter divers, arribarem a més de 300 famílies a través de les escoles i hem ajudat a la creació de l'Organització d'Associacions de Productors d'Avellana que presentarà l'acord de constitució el proper mes de novembre”.

Aquesta associació és una entitat que ha de dotar el sector de recursos per atendre els principals reptes del moment com són la millora de la rendibilitat de les explotacions, la qualitat del producte i la promoció de l'avellana.

Per la seva part, la Regidora de Promoció de Ciutat de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Caelles, ha destacat que iniciatives com el Temps d’Avellana ajuden a trobar nous canals per donar valor a aquest producte i al seu consum i “per a l’Ajuntament de Reus, referma el nostre posicionament de ciutat i de territori davant d’un producte amb la DOP Reus”. 

 

Temps d’Avellana 2021

Aquesta nova edició del Temps d’Avellana incrementa el nombre d’institucions participants, incorpora noves activitats en les quals s’intenta recuperar la presencialitat i allarga la programació des del mes d’octubre fins a finals de desembre, incloent-hi el Dia Mundial de l’Avellana, amb activitats diverses per a tots els públics com jornades tècniques per a professionals, jornades lúdiques, experiències en l’àmbit de la gastronomia, la restauració, la cultura, el comerç i el paisatge, la descoberta de productors, tastos per a tots els públics, i concursos, tallers i plantades d’avellaners a les escoles, entre d’altres.

 

Pel que fa al seu abast geogràfic, la programació es va iniciar amb la Fira de l’Avellana de la Selva a Brunyola, compta amb actes en diferents punts de les comarques del Camp de Tarragona i aquesta quarta edició inclourà, com a novetat, un esdeveniment de promoció de l’avellana a Barcelona dirigit a professionals de la gastronomia, que tindrà lloc en format presencial i en streaming.

 

Al Temps d’Avellana 2021 hi col·laboren el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat, la Cambra de Comerç de Reus, la Llotja de Reus, la DOP Avellana de Reus, l’Ajuntament de Reus amb les regidories d’Empresa i Ocupació i d’Educació, l’Agència Reus Promoció, l’IRTA, PRODECA, el Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona, l’Ajuntament de Brunyola, l’associació Avellana de Brunyola i Comarques Gironines, l’Ajuntament de Vilaplana, l’Ajuntament de Tarragona, la Unitat de Nutrició i Salut d’Eurecat, el grup NFOC-Salut de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la Universitat Rovira i Virgili, Unió de Pagesos, l’Associació d’Amics de les Muntanyes de Prades, els Amics de l’Avellana, Ca Rosset i Còdol Educació, així com Nuasets i Coselva.

 

 

2  

Imatges

Moment de la presentació del Temps d'Avellana 2021. Foto de grup

Moment de la presentació del Temps d'Avellana 2021. Foto de grup 422

Un moment de la presentació de Temps d'Avellana

Un moment de la presentació de Temps d'Avellana 418

1  

Fitxers adjunts

Programa Temps d'Avellana 2021

Programa Temps d'Avellana 2021
PDF | 967