Empresa i Treball

El secretari d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, en la inauguració de les II Jornades Internacionals d'Arbitratge de Consum

CONSUM

El secretari d'Empresa i Competitivitat reclama que l'arbitratge de consum esdevingui obligatori per a litigis de quantia inferior a 3.000 euros

query_builder   27 octubre 2021 12:06

event_note Nota de premsa

CONSUM

El secretari d'Empresa i Competitivitat reclama que l'arbitratge de consum esdevingui obligatori per a litigis de quantia inferior a 3.000 euros

El secretari d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, en la inauguració de les II Jornades Internacionals d'Arbitratge de Consum
El secretari d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, en la inauguració de les II Jornades Internacionals d'Arbitratge de Consum

 

  • El secretari d'Empresa i Competitivitat del Departament d’Empresa i Treball, Albert Castellanos i Maduell, ha reiterat avui en la inauguració de les II Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum “la necessitat de reformar a curt termini l’actual legislació estatal perquè l’arbitratge de consum esdevingui obligatori per a litigis de fins a 3.000 euros, especialment en l’àmbit dels serveis considerats bàsics”
  • Actualment, el sistema arbitral de consum es basa en la voluntarietat del procediment i les empreses adherides poden establir limitacions, la qual cosa ha comportat “que en els darrers cinc anys només s’hagin pogut resoldre amb laude arbitral el 13,27% de les reclamacions rebudes a l’Agència Catalana del Consum”, ha reblat el secretari
  • Castellanos ha avançat que l’Agència està treballant amb una proposta de modificació de la llei per a l’impuls de l’arbitratge de consum i altres mecanismes de resolució alternativa de litigis “per tal de garantir l’existència de vies senzilles, ràpides i gratuïtes que permetin a la ciutadania l’exercici dels seus drets i fer que el mercat de productes i serveis a Catalunya sigui més just i més eficient


És necessari que l’arbitratge de consum esdevingui obligatori per garantir els drets de la ciutadania i fer que el mercat de productes i serveis a Catalunya sigui més just i més eficient”, ha ressaltat aquest matí el secretari d'Empresa i Competitivitat del Departament d’Empresa i Treball, Albert Castellanos i Maduell, en la inauguració de les II Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum, que organitza l’Agència Catalana del Consum (ACC). En aquest marc, Castellanos ha reiterat “la necessitat d’una reforma legislativa a curt termini per part de l’Estat, perquè l’arbitratge de consum esdevingui obligatori per a tots aquells litigis de quantia inferior als 3.000 euros, especialment en l’àmbit dels serveis considerats bàsics segons la llei del Codi de consum”.

D’acord amb la legislació actual, el sistema arbitral de consum es basa en la voluntarietat, per la qual cosa cal l’adhesió de les empreses al sistema arbitral de consum o bé l'acceptació de la via arbitral ad hoc, és a dir, només per a un cas concret. A més, les empreses adherides poden establir limitacions a l’hora de sotmetre a l’arbitratge la resolució de les reclamacions presentades per la seva clientela. En aquest sentit, el secretari Albert Castellanos i Maduell ha explicat que “aquest fet provoca que en les relacions de consum de quantia moderada, sovint les persones consumidores no tinguin més via de reclamació que la judicial”, la qual cosa genera indefensió a la ciutadania, i ha apuntat que això afecta especialment “sectors amb un nivell de conflictivitat elevat, com ara el subministrament d'energia, les telecomunicacions o el transport aeri”.

En dades, Castellanos ha indicat que des l’any 2015 fins al 2020, l’Agència Catalana del Consum ha rebut un total de 76.903 reclamacions, "i només 10.207 s’han pogut resoldre per la via de l’arbitratge, és a dir, tan sols el 13,27% del casos han arribat a un laude arbitral".

“És prioritat d’Empresa i Treball en aquesta legislatura promoure els sistemes extrajudicials de resolució de conflictes entre consumidors i empreses”, ha recordat el secretari d’Empresa i Competitivitat, i ha avançat que l’ACC està treballant en una proposta de modificació de la llei per a l’impuls de l’arbitratge de consum i altres mecanismes de resolució alternativa de litigis “per tal de garantir l’existència de vies senzilles, ràpides i gratuïtes que permetin a la ciutadania l’exercici dels seus drets”. Aquesta proposta es traslladarà properament al Ministeri de Consum.

8.807 establiments adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya

El nombre total d’establiments adherits al Sistema Arbitral de Consum, a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC), actualment se situa en 8.807 establiments, dels quals el 18,72% pertanyen a empreses que presten serveis considerats bàsics: telecomunicacions i internet; subministraments d’aigua, llum o gas; transports o serveis financers i d’assegurances.

Durant el 2021, l’Agència Catalana del Consum ha resolt per la via de la mediació i l’arbitratge el 44,46% de les reclamacions rebudes, però si bé la resolució per acord de mediació arriba fins al 39%, el percentatge de resolució per laude arbitral només és del 5,15%.

Seguint la tendència dels darrers anys, la majoria dels laudes dictats aquest 2021 pertanyen al sector de les telecomunicacions i internet, amb 802 laudes, seguit de lluny pel sector dels subministraments bàsics d’aigua, llum i gas, amb 166 laudes emesos.

II Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum

Avui i demà, l’Agència Catalana del Consum organitza per segon any les Jornades Internacionals d’Arbitratge de Consum, per debatre i reflexionar sobre la importància d’aquesta via de resolució extrajudicial de conflictes. Compta amb la participació d’experts de la Comissió Europa i de països com ara Àustria, Perú o Portugal, a més de representants del Ministeri de Consum, de diverses juntes arbitrals, organitzacions de persones consumidores i també del sector empresarial.

L’objectiu principal és conèixer i compartir experiències i modalitats de l’arbitratge a escala internacional que aportin una visió panoràmica, així com explorar les perspectives de futur d’un mecanisme que permet conciliar aquells elements indispensables en una relació de consum: la defensa dels drets de la ciutadania com a persones consumidores i els de les empreses com a proveïdores de béns i serveis.

Segueix-nos a les xarxes

 _________________________________________________________

1  

Imatges

El secretari d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, en la inauguració telemàtica de les II Jornades Internacionals d'Arbitratge de Consum

El secretari d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, en la inauguració telemàtica de les II Jornades Internacionals d'Arbitratge de Consum 1868