Servei Català de Trànsit

Infografia dades sinistralitat de tot Catalunya (fins 31 d'octubre)

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 d'octubre

query_builder   1 novembre 2021 14:26

event_note Nota de premsa

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 31 d'octubre

  • 114 persones han mort a les carreteres catalanes en aquests deu mesos, un 27,4% menys que l’any 2019

 

  • La meitat dels morts d’aquest 2021 són de col·lectius vulnerables: 42 motoristes, 11 vianants i 4 ciclistes

 

  • El mes d’octubre han mort 16 persones a la xarxa viària interurbana catalana, 7 de les quals motoristes

 

  • El 29,6% dels accidents mortals són col·lisions frontals

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que aquest 2021, fins al 31 d’octubre, han mort 114 persones en 108 accidents de trànsit a les carreteres catalanes. Durant el mateix període del 2019 van perdre la vida 157 persones en 144 sinistres mortals en zona interurbana. Les dades d’enguany respecte al 2019 suposen un descens del 27,4% en el nombre de víctimes mortals.

Aquest mes d’octubre han perdut la vida 16 persones a les carreteres catalanes, una dada que suposa una reducció del 23,8% respecte el mes d’octubre del 2019, quan van morir 21 persones. En tots els mesos hi ha hagut una reducció de la sinistralitat respecte el 2019, tret dels mesos de maig i juny, amb 17 i 18 morts respectivament, que concentren gairebé una tercera part de les víctimes mortals de tot l’any.

Col·lectius vulnerables

La meitat de les 114 víctimes mortals registrades fins al 31 d’octubre d’aquest 2021 pertanyen a col·lectius vulnerables, concretament: 42 motoristes, 11 vianants i 4 ciclistes. En el mateix període de l’any 2019 havien mort 41 motoristes, 11 vianants i 8 ciclistes. La reducció de víctimes mortals entre els ciclistes és doncs, del 50%.

El Servei Català de Trànsit continua demanant més percepció del risc i consciència de la pròpia fragilitat als motoristes, ciclistes i vianants, així com respecte i col·laboració a la resta d’usuaris. LSCT posa en marxa periòdicament mesures i accions de protecció cap a aquests col·lectius. En aquest sentit, Trànsit ha posat en marxa la campanya “La ruta més segura”, adreçada als motoristes, amb l’objectiu de sensibilitzar a tots els conductors de la vulnerabilitat dels que viatgen en moto i reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu.

Cal tenir en compte que els usuaris de motocicleta, representen el 36,8% del total de víctimes mortals a la xarxa viària catalana enguany, és a dir, son 1 de cada 3 víctimes mortals. De la radiografia de la sinistralitat mortal d’aquest grup el 2021, s’ha de posar de relleu que en el 64,2% dels accidents (27 de 42) s’hi va veure implicat un altre vehicle.

D’altra banda, cal destacar que dels 42 motoristes morts enguany, el 54,7% han patit accidents a la xarxa viària interurbana de la demarcació de Barcelona (23 de 42). Pel que fa en concret al mes d’octubre, de les 16 víctimes mortals que hi ha hagut en total, 7 eren motoristes.

Les col·lisions frontals són causa d’un 29,6% dels accidents

Els accidents mortals amb més d’un vehicle implicat continuen sent majoritaris i representen el 77,7% del total de sinistres, atès que 84 dels 108 accidents ho han estat. Pel que fa als sinistres amb un sol vehicle implicat, enguany registren una disminució del 51% respecte al 2019 (49 el 2019 i 24 enguany). Quant a la tipologia dels accidents, convé destacar que enguany les col·lisions frontals representen el 29,6% dels accidents mortals (32 del total de 108 sinistres), mentre que el 2019 eren el 25,6% (37 de 144).

En la radiografia de la sinistralitat d’enguany, cal subratllar també la reducció registrada en els morts en furgoneta, que han passat de 9 al 2019 a 5 aquest any, un descens del 44,4%.

Si analitzem la sinistralitat d’enguany per tipus de dia de la setmana, observem que 60 de les 114 víctimes mortals registrades fins al 31 d’octubre, un 52,6%, han perdut la vida en caps de setmana o festiu.

Per franja d’edat, convé destacar que la franja que registra el nombre més elevat de persones mortes a causa d’accidents és la de 35 a 44 anys, en concret amb 27, i també és la que registra un major increment en comparació amb el 2019, ja que hi va haver 19 víctimes mortals d’aquesta franja (+42,1%). Per contra, la reducció de víctimes mortals a la franja de més de 65 anys ha arribat al 61,6% respecte el 2019 (15 morts aquest any mentre el 2019 van ser 39).

Tarragona és manté com la demarcació amb més reducció

Per últim, convé destacar que la demarcació de Tarragona seguida de la de Barcelona és que la que registra més reducció de víctimes mortals respecte al 2019. En concret, a Tarragona els morts per accident de trànsit disminueixen un 53,8% en aquests deu  mesos del 2021 (18 morts enguany i 39 el 2019) i a Barcelona, un 31,2% (44 morts enguany i 64 el 2019). A les carreteres de Lleida també hi ha hagut un descens, en concret del 14,8% (23 víctimes mortals aquest 2021 i 27 el 2019). En el cas de Girona, hi ha hagut un increment de víctimes mortals del 7,4% (29 persones mortes enguany i 27, el 2019).

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia