Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Rectors de les universitats de la UpM es comprometen a potenciar la mobilitat d'estudiants i investigadors

Taula dels ponents a la conferència de l'EPUF
La conferència de rectors de la Unió pel Mediterrani (UpM) ha acordat avui una declaració amb 7 propostes que es presentaran als Ministres Euromed d’Educació Superior i d’Investigació que es reuniran la pròxima tardor a Eslovènia. La reunió celebrada avui a Barcelona, que ha comptat amb la presència de rectors i experts en educació superior, ha servit per donar un important pas endavant en la construcció de la zona euromediterrània (Euromed) d’educació superior, un objectiu que es va posar de manifest en el conegut com a El Procés del Caire i que posteriorment, mitjançant la xarxa internacional d’universitats i institucions d’educació superior EPUF, s’està impulsant. Precisament en la conferència celebrada avui, les universitats han acordat establir sistemes més flexibles d’intercanvis d’estudiants i personal docent, alhora que s’han compromès a potenciar la mobilitat d’estudiants i investigadors en la zona EuroMed i fer més fàcil als estudiants el reconeixement dels crèdits que aprova en una universitat dels 43 països de la UpM. Es tracta que entre les universitats de la zona euromediterrània hi hagi un procés àgil i ràpid per a l’acreditació de crèdits, i que els estudiants que decideixen anar a fer assignatures en algunes de les universitats de l’àmbit EuroMed puguin acreditar els crèdits que han fet quan tornen a la seva universitat. En aquests moments, en els 43 països que integren la UpM hi ha prop de 2.000 universitats, on hi estudien 27 milions d’estudiants. Entre les mesures concretes per construir la zona EuroMed d’Educació Superior també hi ha la creació d’un consell interuniversitari, un portal online que serveixi per compartir i intercanviar el coneixement entre tots els membres de la comunitat universitària i un observatori de l’educació superior i la investigació.
 
Més inversió
 
Durant la conferència, rectors i experts han fet una crida a una major inversió per part de la Comissió Europea als països de la UpM i de la FEMIP (Facility for Euro-Mediterranean Investment and Partnership), amb l’objectiu de permetre la modernització de la zona i afavorir la seva competitivitat.
 
D’ençà de la creació de la Unió pel Mediterrani, el 13 de juliol de 2008, les universitats dels països membres, en especial els no pertanyents a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES), han vist la nova institució com a una esperança per la construcció de l’espai euromediterrani d’educació superior. No obstant, des de la conferència de ministres Euromed del 2007, els avenços cap a la creació de l’espai Euromed d’educació superior han estat molt febles.
 
Durant la reunió els participants han posat de manifest la preocupació pel creixent interès de les polítiques científiques i universitàries cap a una única vessant centrada en la recerca, i han afirmat que cal cercar l’equilibri entre la recerca i la principal missió de la universitat, és a dir l’alta formació de ciutadans i ciutadanes.
 
A la conferència també s’ha posat sobre la taula la idea que per avançar cap a un model de comparació entre totes les institucions universitàries és indispensable retre comptes a posteriori, però per a això cal que els governs i les instàncies supranacionals, com la UpM i la Comunitat Europea, financin adequadament les universitats i els seus centres de recerca.
 
A més, s’ha exposat la certesa que el compromís de la UpM amb l’assegurança de la qualitat en la recerca i en la docència és la millor garantia per a un avenç just i equilibrat de la societat, i a la vegada és el principal impuls per fomentar una mobilitat que comporti la garantia del retorn.
 
 
Les propostes de la UpM
 
Les 7 propostes per als 43 estats i per a les institucions incloses en la UpM que han sorgit de la conferència són:
 
1
La creació del Consell Interuniversitari de la UpM, constituït per totes les universitats dels 43 països membres, que tindrà com a missió principal promoure l’Espai Euromed d’Educació Superior, així com dedicar-se a la resolució dels problemes entre les diferents legislacions nacionals.
2
Constituir l’Observatori UpM de la recerca i l’educació superior, que contribuirà a la difusió de la recerca científica com a garant de la qualitat, i també serà un instrument de lligam entre els nous llicenciats i els creadors d’ocupació públics i privats.
3
Constituir el portal UNIVERSITATS UpM que serà una font d’informació i difusió dels programes i convocatòries susceptibles de ser utilitzades per la comunitat universitària.
4
Instaurar la lògica de l’avaluació i de la qualitat a l’espai euromediterrani, de manera que s’afavoreixi la coordinació entre les diverses autoritats i agències nacionals. També es crearien els organismes apropiats sota el patrocini de la UpM i la coordinació del Consell Interuniversitari.
5
Encoratjar la comunitat universitària i la comunitat científica a la mobilitat i sol·licitar a les autoritats nacionals que habilitin els mitjans econòmics i normatius a aquest efecte, especialment per garantir el reconeixement de crèdits en la tornada de l’estudiant.
6
Demanar als estats membres de la UpM que realitzin les inversions necessàries amb l’objectiu que les universitats puguin dur a terme la tasca social que se’ls ha confiat: estimular la innovació, l’excel·lència i la complicitat amb la societat del seu entorn. En aquest sentit es fa necessari un compromís clar de la UpM i del FEMIP (BEI) per finançar les reformes estructurals necessàries per a què tots els estudiants de la UpM tinguin un ensenyament de qualitat
7
Constituir la cultura del control a posteriori i augmentar l’autonomia universitària com a eix vertebrador de les noves dinàmiques de la política universitària i de recerca UpM i dels seus estats membres.
 
 
Aquestes mesures acordades responen a la necessitat de crear una zona euromediterrània d’educació superior i d’investigació, amb la qual es pretén promoure una educació superior de qualitat i així el desenvolupament econòmic i social de la zona.
 
Han participat en la cerimònia d’obertura el president de l’EPUF, Lluís Arola, la directora del Recinte històric de Sant Pau, Gemma Sendra, el director de l’IEMed, Senén Florensa, la rectora de la UOC, Imma Tubella, el rector de l’Agence Universitaire de la Francophonie, Bernard Cerquiglini, i el comissionat per a Universitats i Recerca, Joan Majó.
 
El discurs inaugural ha anat a càrrec del director de la Divisió d’Educació Superior de la UNESCO, Georges Haddad, i el secretari executiu de l’EPUF, Enric Olivé, ha presentat l’informe sobre la situació del Procés del Caire 2008-2010.
 
En el debat posterior han participat el rector de la URV, Francesc Xavier Grau, el director de la Càtedra UNESCO de Gestió Política Universitària de la Universitat Politècnica de Madrid i rector honorari de la Universitat Jaume I de Castelló, Francisco Michavila, el rector de la Universitat Moulay Ismaïl de Meknes, Mohamed Zaher Benabdallah, el director de l’IFEA-OVIPOT i director del Centre d’Études Politiques de Grenoble, Jean Marcou, i el president de l’EMUNI University de Portoroz, Joseph Mifsud.
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia