El territori com a protagonista
Des de fa anys, FGC promou l’activitat més enllà dels seus destins turístics, amb l’objectiu de donar a conèixer la gran riquesa que s’amaga dins els espais de gran valor natural. De fet, les sis estacions d’FGC aposten per brindar a les persones visitants una experiència única i completa i, per això, difonen no només les seves activitats tradicionals, sinó també les propostes de tot tipus que es troben en les seves zones d’influència. De fet, la presidenta d’FGC ha remarcat que “estem totalment compromesos amb el territori i treballem de la mà dels ens locals i institucionals, des de consells comarcals a les Diputacions”. Marta Subirà ha afegit que “sense les escoles d'esquí, els clubs, els restaurants, els artesans, els comerciants del territori no faríem res. El resultat és producte de la feina de tots per crear uns destins turístics i un macrodestí, el Pirineu, cada cop més atractiu per al turisme de proximitat i també estranger. Nosaltres som només una part de la cadena de valor de la proposta turística. Els diferents agents del territori són la vertadera clau de l’èxit”.
Amb tot, un altre dels trets diferencials és que cadascuna de les estacions està situada en algun parc natural del país: en són la porta d’accés i contribueixen al seu coneixement, així com els paisatges que formen part de les comarques a l’alta muntanya com, per exemple, el Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, el Parc Natural de l’Alt Pirineu, el Parc Natural del Cadí-Moixeró i el Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser.
En aquest sentit, promocionen natura, biodiversitat, paisatge, esport, salut, família, relax, cultura, gastronomia. Valors per exercir a alta muntanya i que reverteixen a tot el territori.
Lluita contra el canvi climàtic
FGC Turisme treballa de valent per la preservació, la conservació, la millora i el respecte cap al medi ambient i, especialment, per la sostenibilitat del territori. Actualment els esforços se centren en lluitar contra l’emergència climàtica.
Per aquest motiu l’Agenda d’Acció Climàtica 2030, amb l’adhesió per part d’FGC als compromisos d’Acció Climàtica del Govern de la Generalitat, i les bones pràctiques en la gestió del control operacional de les estacions en termes d’eficiència són pilars fonamentals per evitar la degradació del medi natural i la pèrdua de la biodiversitat.
El compromís d’incorporar els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides a la gestió de les estacions de muntanya marca a FGC Turisme l’objectiu d’arribar a una visió zero de la petjada ambiental (descarbonització); la integració sostenible de les estacions de muntanya, el territori i uns entorns naturals protegits; l’assoliment de la plena inclusió i la no-discriminació de persones, i l’impuls d’una acció pedagògica sobre el valor dels espais naturals que aprofiti els recursos de les estacions de muntanya.
En aquesta línia, aquest any s’ha definit i aprovat una nova Política d’FGC Turisme única i compartida per a totes les explotacions, adaptada al context social actual, que reforça el compromís de la companyia amb el territori envers una gestió respectuosa del medi natural que es fonamenta en la preservació, la conservació, la millora i el respecte pel medi ambient i el patrimoni així com en la qualitat del servei, l’atenció al client i la satisfacció dels diferents grups d’interès.
Segons Marta Subirà, “la lluita contra l’emergència climàtica és bàsica i, per això, m’agradaria remarcar algunes de les mesures que s’han dut a terme: la instal·lació de plaques solars a La Molina, la producció d’energia geotèrmica a Vall de Núria, l’ús d’envasos fets amb plàstic reciclat a Espot i Port Ainé, la neteja de les lleres i marges del Torrent de Morens a Vallter o la gestió del centre de reciclatge de Boí Taüll”.