• La situació generada per la propietària de la xarxa de distribució del grup Endesa va afectar inicialment més de 2 milions de punts de subministrament, gairebé la meitat dels que té a Catalunya

 

  • A part de generar un deute acumulat als consumidors i possibles situacions d'impagament i talls de subministrament, es considera que s'ha posat en risc l’estabilitat del sistema elèctric en fer perillar la viabilitat econòmica de les empreses comercialitzadores

 

  • L’incompliment d’EDistribución Redes Digitales afegeix més tensió de tresoreria a les comercialitzadores no integrades verticalment, ja afectades pel sosteniment de l’IVA i pel fort increment de les garanties de mercat

El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, a través de la Direcció General d’Energia, ha obert un expedient sancionador a l’empresa distribuïdora d’electricitat EDistribución Redes Digitales, del grup Endesa, per la manca d’emissió de factures a empreses i particulars des de l’1 de juny de 2021. Aquest expedient, que proposa una sanció de 600.000 euros, és conseqüència d’un expedient informatiu que constata que l’incompliment de la distribuïdora inicialment ha afectat més de 2 milions d’usuaris (gairebé el 50% dels subministraments que té l’empresa a Catalunya) i ha posat en risc l’estabilitat del sistema elèctric, ja que ha fet perillar la viabilitat de les empreses comercialitzadores que han aconseguit fer-se un forat en un mercat elèctric caracteritzat per una forta concentració en quatre empreses integrades verticalment.

La directora general d’Energia, Assumpta Farran, ha recordat que el Govern creu “de manera ferma i decidida en la democratització de l’energia”, i ha advertit que “amb pràctiques com la que sancionem el que es pot produir és una encara major concentració del poder en poques empreses”. La directora ha explicat que la manca de facturació està “tensionant” les petites comercialitzadores que “després de 20 anys han aconseguit fer-se un espai en el mercat”, i ha alertat que aquesta tensió es produeix “en un moment molt complicat de preus del mercat, que les posa en greus problemes de tresoreria”. “Si l’administració i l’òrgan regulador de la competència no actuen, s’aconseguirà concentrar encara més el poder de mercat”, ha conclòs.

L’expedient informatiu determina que, des de l’entrada en vigor de la nova estructura tarifària al juny de 2021, més de 2 milions de punts de subministrament han patit retards en la facturació. La normativa estableix que la factura s’ha d’emetre en un termini màxim de 5 dies des de la data de lectura del comptador. Al mes de novembre encara quedaven uns 40.000 usuaris amb facturació pendent. De la documentació es desprèn un presumpte incompliment de les obligacions i funcions de l’empresa distribuïdora, consistent en no haver facturat els peatges i en no haver posat a disposició de les comercialitzadores les lectures necessàries per tal que aquestes puguin facturar els consums als usuaris d’acord amb els terminis establerts.

La manca d'emissió de factures per part de l’empresa distribuïdora té efectes tant per als consumidors com per a les empreses comercialitzadores. Per als usuaris, es tradueix en l’acumulació de rebuts que, si no es gestionen adequadament, poden esdevenir impagaments i fins i tot talls de subministrament. Per a les empreses comercialitzadores, la manca d'emissió de factures de consum per part de la distribuïdora els provoca tensions de tresoreria perquè descompensa els pagaments d’obligacions als quals han de fer front i els ingressos, fet que posa en risc la seva viabilitat.

El canvi de marc tarifari i el nou sistema de facturació no justifiquen les incidències

La Direcció General d’Energia ha desestimat els arguments presentats per l’empresa. L’expedient informatiu considera que la companyia no pot atribuir la manca d’emissió de factures a un canvi normatiu sobrevingut, ja que la implantació del nou marc tarifari i de les mesures previstes per Circular 3/2020 de la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia s’havia d’aplicar inicialment l’1 de novembre de 2020 i, com a conseqüència de la COVID-19, es va posposar dues vegades fins l’1 de juny del 2021. També es considera que la posada en marxa d’un nou sistema de facturació per part d’EDistribución Redes Digitales, que s’hauria vist afectat pel nou marc tarifari,  “no justifica la situació produïda”, ja que “es tracta d’una decisió empresarial i no respon a cap exigència de l’Administració”.

L’expedient també considera que el fet que EDistribución Redes Digitales hagi adoptat mesures extraordinàries perquè les empreses comercialitzadores puguin fer front a les seves obligacions mentre no perceben ingressos al no haver pogut emetre factures als consumidors “evidencia que els efectes d'aquests incompliments durant un període de temps perllongat, com és el cas, poden afectar fins i tot la viabilitat econòmica de les empreses comercialitzadores fins al punt de poder provocar el seu tancament”, fet que “ha posat i posa en perill l'estabilitat del sistema elèctric”.

A més de comminar la companyia a prendre les mesures necessàries per resoldre la situació, la Direcció General d’Energia ha resolt que la distribuïdora d’electricitat d’Endesa haurà de prorratejar la facturació acumulada dels usuaris afectats en tantes factures mensuals com mesos transcorregueren en l’incompliment. Aquesta mesura s’haurà de realitzar mitjançant la comercialitzadora de cada usuari, que haurà de ser degudament informada. L’empresa també haurà d’informar quinzenalment la Generalitat de les actuacions previstes i de qualsevol incidència que es produeixi fins que es normalitzi la situació.

La Direcció General d'Energia també aclareix a EDistribución Redes Digitales que es considerarà normalitzada la situació a partir del moment que s'emeti la facturació acumulada dels usuaris afectats en base a lectures reals dels equips de mesura.

EDistribución Redes Digitales és l’empresa distribuïdora titular del 98% de la xarxa i responsable de fer la lectura del 96% dels comptadors de Catalunya. El seu incompliment, a més de perjudicar els consumidors, afecta directament la competència en la comercialització d’electricitat, una activitat liberalitzada i en la qual també està present. Per a les empreses comercialitzadores, la manca de facturació s’ha afegit a un entorn de preus de l’electricitat molt elevats, a l’encariment de les garanties que han de dipositar a l’operador del sistema i al fet que han de suportar el diferencial entre el 10% de l’IVA que han de facturar als clients i el 21% que han de suportar. La combinació d’aquests factors fa perillar la viabilitat de les empreses comercialitzadores elèctriques que no disposen d’altres activitats en el sector (generació o distribució) i posa en risc la lliure competència en el sector.