Beth Magre
  • Aquesta és una de les tres mesures urgents del Pacte Nacional per a la Indústria 2022 – 2025 
  • Enguany es prioritzarà el sector automoció destinant el 25% del volum dels ajuts de la Direcció General d’Indústria i d’Acció 
  • S’han identificat 505 proveïdors a Catalunya dels quals 325 pertanyen a la cadena principal de subministrament del sector 
  • El sector de l’automoció genera a Catalunya 150.000 llocs de treball directes i factura gairebé 25.000 milions d’euros, xifra que representa més del 10% del PIB del país


El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, acompanyat de la directora general d’Indústria, Natàlia Mas Guix, ha presentat aquest matí l’Oficina Pública per la Transformació de les Indústries de Mobilitat i Automoció. Aquesta és una de les tres mesures urgents que s’inclouen en el Pacte Nacional per a la Indústria 2022 – 2025.

El conseller Torrent ha destacat en la seva intervenció que la “reindustrialització del país és la nostra prioritat absoluta i  en aquest objectiu el sector de la mobilitat i l’automoció és fonamental”.  En aquest sentit, el titular d’Empresa i Treball ha assegurat que “volem acompanyar al sector, liderar les accions per ajudar-lo a reconvertir-se, promoure nous projectes i que recuperi pes industrial”.     

Per aquest motiu, Torrent ha anunciat que “prioritzarem transitòriament el sector de l’automoció destinant el 25% del volum d’ajuts que gestiona la Direcció General d’Indústria i Acció, el que suposarà enguany al voltant de 17 milions d’euros”. El sector també disposarà de 123 milions d’euros en línies de finançament de l’Institut Català de Finances i d’Avançsa.

Per la seva banda, la directora general d’Indústria ha valorat que amb la posada en marxa de l’oficina “estem fent realitat un dels compromisos del Pacte Nacional per a la Indústria 2022 – 2025”. Natàlia Mas ha explicat que l’oficina tindrà pressupost i estructura pròpia i tindrà “un rol essencial en el suport al sector”.    

La creació de l’Oficina té com a funcions principals:

  • Acompanyar la transformació industrial contactant directament amb les empreses del sector per analitzar la seva situació en el mercat i gestionant els diferents instruments de suport a la intervenció industrial.
  • Aprofitar les oportunitats que generi el sector identificant les inversions del sector de la mobilitat i treballant perquè les empreses catalanes hi puguin accedir.
  • Anticipar les crisis sectorials augmentant de manera considerable el temps d’antelació en la detecció dels riscos de tancaments per tal de disposar de més temps per emprendre accions proactives preventives.
  • Generar coneixement a través de l’elaboració d’estudis propis com el de la Nova indústria de la mobilitat a Catalunya que es presentarà durant el primer trimestre d’aquest any.
  • Impulsar la col·laboració publicoprivada per, entre altres qüestions, intensificar la participació del sector a plataformes i instruments europeus aprofitant les oportunitats que s’estan gestant a la Unió Europea, facilitant la transferència dels resultats dels projectes europeus cap al teixit industrial del sector automoció i canalitzant a les empreses cap als fons europeus.
  • Concertar i interactuar de manera intensiva amb el sector, el territori i els agents socials, tot fent-nos corresponsables del futur de la indústria de la mobilitat i l’automoció a Catalunya.

El Govern vol promoure nous projectes industrials i aposta perquè el sector de l’automoció recuperi pes en el sistema productiu. Per això, es prioritzarà el sector destinant el 25% dels ajuts de la DGI i d’Acció, el que suposarà aproximadament 17M€ anuals.

Pes del sector automoció en economia catalana i reptes

El sector de l’automoció té un pes molt important en l’economia catalana. En concret, genera a Catalunya 150.000 llocs de treball entre directes i indirectes i factura gairebé 25.000 milions d’euros, xifra que representa més del 10% del PIB del país. Les exportacions catalanes d’aquest sector representen prop del 20% del total de l’Estat espanyol. (FONT: CIAC + DGI – ACCIÓ d'acord amb INE i ICEX).

Actualment, el sector de la mobilitat i l’automoció es troba en una situació de canvi i ha de fer front a grans desafiaments com per exemple el vehicle connectat amb el seu entorn; el vehicle autònom; l’electromobilitat i la reducció d’emissions; els canvis en les pautes de consum de la mobilitat; l’entrada de nous actors (intel·ligència artificial, big data, electrònica i sensòrica, gegants tecnològics...); la transformació digital; i la competència pel talent i la potència industrial i consumidora de la Xina, entre d’altres.

Tant en l'àmbit europeu com local s’estan desenvolupant normatives que definiran el futur de l’electromobilitat. En aquest sentit, i pel que fa a Europa, el Reglament UE 2019/631 del Parlament Europeu i el Consell de 17 d’abril de 2019 s’estableixen normes de comportament en matèria d’emissions de CO₂ dels turismes nous i dels vehicles comercials lleugers nous. A Espanya i en línia amb els principals països europeus, el Ministeri de Transició Ecològica ha anunciat la intenció de prohibir la matriculació i venda de vehicles de combustió interna a partir de 2040 i circulació el 2050.

Més de 200 empreses hauran d’innovar per reconvertir-se

La indústria de l’automoció a Europa viurà una transformació en els pròxims anys degut de la producció seriada del vehicle elèctric que substituirà al vehicle de combustió (fins a un 25% l’any 2025). La producció massiva del vehicle elèctric a Catalunya impactarà principalment en les 325 empreses que componen la cadena de valor principal. 

Aquestes companyies es localitzen a les comarques de la primera i de la segona corona metropolitana i es concentren en els sistemes de carrosseria, xassís i exterior; interior; motor; eix, frens i control de conjunt del procés de producció.

L’anàlisi del Departament d’Empresa i Treball conclou que un total de 235 empreses de la cadena de valor principal hauran de fer canvis i innovar en els seus productes per tal de reconvertir-se i fer front a la transformació del sector. Així mateix, hi ha fins a 90 empreses que no estan impactades en cap dels seus productes.

Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________

 

 

 

 

3  

Imatges

Fotografia del conseller Roger Torrent i la directora Natàlia Mas durant la roda de premsa (Beth Magre)

Fotografia del conseller Roger Torrent i la directora Natàlia Mas durant la roda de premsa (Beth Magre) 83

Fotografia del conseller Torrent durant la roda de premsa (Beth Magre)

Fotografia del conseller Torrent durant la roda de premsa (Beth Magre) 63

Fotografia de la directora Natàlia Mas durant la roda de premsa (Beth Magre)

Fotografia de la directora Natàlia Mas durant la roda de premsa (Beth Magre) 57