Ferrocarrils

FGC

Ferrocarrils ampliarà la línia Llobregat-Anoia a Manresa amb una nova estació sota el Passeig de Pere III i la plaça Espanya

query_builder   10 març 2022 17:30

event_note Nota de premsa

Ferrocarrils ampliarà la línia Llobregat-Anoia a Manresa amb una nova estació sota el Passeig de Pere III i la plaça Espanya

  • L’actuació inclou l’enderroc de l’actual estació de Manresa-Baixador i la integració urbana del ferrocarril des de l’estació de Manresa-Alta fins a la nova estació terminal
  • Ferrocarrils també estudiarà el perllongament de la línia cap al Parc de l’Agulla, utilitzant les vies existents per on ara només passen mercaderies, amb la possibilitat de construir-hi dues noves estacions
  • A l’àmbit de Sant Vicenç de Castellet, es planteja la construcció d’un pas inferior per a facilitar l’intercanvi amb l’estació de Rodalies d’aquest municipi
FGC

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) farà l’ampliació i integració urbana de la línia Llobregat-Anoia a Manresa amb una nova estació que estarà ubicada sota el Passeig Pere III i la Plaça Espanya. La presidenta de Ferrocarrils, Marta Subirà, acompanyada de l’alcalde de Manresa, Marc Aloy; el director general de Ferrocarrils, Pere Calvet; el director de Projectes, Pere Mateu; la presidenta del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses del Bages, Àdria Mazcuñán, i la delegada del Govern a la Catalunya Central, Rosa Vestit, ha presentat avui el resultat de l’Estudi Informatiu, on s’ha escollit aquesta alternativa davant de la proposta de finalitzar a la Plaça de les Oques pel millor encaix geomètric, que permet fer una estació amb dues vies i una andana central, i per la proximitat a la plaça Espanya, que funciona com a intercanviador intermodal amb les línies de bus.

Així, la línia actual, que acaba a l’estació de Manresa-Baixador, s’allargarà 262 metres fins arribar a l’entorn del Passeig de Pere III i la Plaça Espanya, més a prop del centre de la ciutat i de punts potencials generadors de demanda com el Centre d’Atenció Primària del Bages. A partir de Manresa-Baixador, el nou traçat girarà a l’esquerra per creuar per sota de la zona esportiva de l’Institut Lluís de Peguera. La nova estació, que se situarà sota el Passeig de Pere III i la Plaça Espanya, disposarà d’una única andana central de 7 metres d’ample i 130 metres de longitud i estarà adaptada per a persones amb mobilitat reduïda.

Integració urbana a partir de Manresa-Alta

El projecte inclou no només l’ampliació de la línia sinó també la seva integració urbana. Així, en el tram comprès entre les estacions de Manresa-Alta i Manresa-Baixador, la nova rasant dissenyada per al pas del ferrocarril quedarà coberta, fet que millorarà la permeabilitat de la trama urbana (carrers de la Sèquia i de Camps i Fabrés) i el paisatge urbà.

L’estació de Manresa-Baixador s’enderrocarà i se n’urbanitzarà la superfície, així com la del futur túnel. Això permetrà obrir un nou vial que donarà continuïtat al carrer Carrasco i Formiguera fins a la carretera de Santpedor, amb la qual cosa es millorarà notablement la qualitat paisatgística d’aquest tram. A més, es millorarà el perfil longitudinal del carrer de la Sèquia, suavitzant la seva rasant i es donarà continuïtat a l’avinguda de la Font del Gat fins a la plaça Onze de Setembre, eliminant el punt baix existent actualment i la restricció de gàlib.

Perllongament cap a la zona del Parc de l’Agulla

D’altra banda, Ferrocarrils estudiarà el perllongament de la línia des de Manresa cap al Parc de l’Agulla, utilitzant les vies existents on actualment només hi circulen trens de mercaderies, i on hi ha la possibilitat de construir-hi dues noves estacions.

FGC

L’estudi definirà l’elecció del millor emplaçament per a l’estació situada al barri de La Parada, així com per a l’estació situada al Parc de l’Agulla, que es podria ubicar a l’àmbit del Parc Tecnològic o bé a l’àmbit del propi parc. També s’analitzaran les rasants de via i l’emplaçament d’un aparcament d’enllaç. Les actuacions implicaran l’electrificació de la línia des de Manresa-Alta. Ferrocarrils preveu licitar pròximament l’estudi informatiu i el projecte constructiu d’aquest perllongament.

FGC

Ferrocarrils també té en estudi la construcció d’un pas inferior a l’estació de Sant Vicenç-Castellgalí d’FGC que millori la permeabilitat de la línia i faciliti l’intercanvi amb la línia de Rodalies.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 482