Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural

La directora de l'ICAEN, Marta Morera, durant la presentació del Currículum operatiu de l'energia

L'Institut Català d'Energia (ICAEN) presenta al món docent un Currículum operatiu per millorar l'ensenyament de l'energia en el sistema educatiu

query_builder   4 abril 2022 10:28

event_note Nota de premsa

L'Institut Català d'Energia (ICAEN) presenta al món docent un Currículum operatiu per millorar l'ensenyament de l'energia en el sistema educatiu

La directora de l'ICAEN, Marta Morera, durant la presentació del Currículum operatiu de l'energia
·     L’objectiu és dotar els alumnes dels coneixements i les competències per entendre el món de l’energia i apoderar-los perquè puguin participar en la transició cap a un nou model més net, sostenible, just i democràtic


El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, mitjançant l’Institut Català d’Energia (ICAEN), ha presentat al món docent el Currículum operatiu de l’energia, un material perquè el professorat pugui introduir l’energia en el sistema educatiu reglat. L’objectiu és dotar l’alumnat de les competències i els coneixements bàsics per entendre, participar i transformar el nou model energètic de Catalunya. La presentació, celebrada dissabte en un acte al Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC), va reunir més de 150 docents.

El Currículum operatiu de l'energia és una proposta d'orientació curricular que inclou 3 grans competències sobre energia, 10 idees clau per treballar al llarg de l'escolaritat, i un recull de contextos rellevants útils tant per a l’educació primària com per a la secundària. Elaborat pel Centre de Recerca per l’Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de la Universitat Autònoma de Barcelona, a iniciativa de l’ICAEN, el document desenvolupa els continguts i metodologies que s’han de treballar a cada nivell del sistema educatiu reglat per preparar l’alumnat per entendre i participar en el model energètic de Catalunya. Per a la seva elaboració, s'ha comptat també amb la col·laboració del Centre de recursos pedagògics específics de suport a la innovació i la recerca educativa (CESIRE), del Departament d'Educació, i amb la participació de docents dels diferents àmbits i nivells educatius.

La intenció d’aquesta eina és aproximar-se a l’energia des de tots els àmbits, del científic fins al social passant pel tecnològic i l’ambiental. Més enllà dels  coneixements teòrics que ja es treballen, el Currículum operatiu de l’energia pretén ser una eina per a posar en relació l’energia amb conceptes com el canvi climàtic, l’organització de les societats, el funcionament d’una llar o les possibilitats tecnològiques per aprofitar recursos renovables. D’aquesta manera, es vol contribuir a que els alumnes, a més de familiaritzar-se amb termes com autoconsum, xarxes de distribució o contractació d’energia, siguin capaços de prendre decisions autònomes i raonades en l’àmbit energètic, i també estimular-ne la creativitat i innovació.

L’energia a les aules, un pas estratègic en la transició energètica

La posada en marxa del Currículum operatiu de l’energia és un pas més per a promoure  l’aprenentatge de qualitat sobre l’energia a les aules catalanes, i forma part del projecte ‘L’Escola de l’Energia’, impulsat per l’ICAEN i que té per objectiu formar a nenes i nens perquè en el futur puguin disposar de les eines necessàries en l’àmbit de l’energia per ser crítics i prendre decisions autònomes valorant les conseqüències individuals i socials de les mateixes. El projecte es va iniciar amb l’elaboració d’un estudi sobre la situació de l’energia en l’àmbit escolar, i com a resultat del diagnòstic obtingut s’ha realitzat aquest Currículum i s’ha iniciat la creació de recursos d’alt valor pedagògic. El proper pas serà llançar un curs dirigit als docents per acompanyar el desplegament d’aquest material a les aules.

L’educació de la ciutadania en matèria d’energia és un pas estratègic per apoderar-la en el procés de transició cap a un nou model energètic més net, sostenible, just i democràtic que viu Catalunya, en el qual les persones han d’estar al centre. Més enllà de l’estalvi i l’eficiència energètica i de l’ús d’energies renovables, la transició energètica també ha de permetre que les persones deixin de ser només consumidores d’energia per passar a generar i gestionar la seva pròpia energia, fet que requerirà de formació per poder prendre decisions. El treball amb la mainada en edat escolar és imprescindible tant per facilitar-los el seu desenvolupament en aquest nou context com per avançar en la construcció d’hàbits de consum energètic més responsables i sostenibles en les generacions futures.

La publicació del Currículum operatiu de l’energia s’afegeix a altres actuacions de la Generalitat també orientades a facilitar i accelerar la transició energètica de Catalunya, amb l’objectiu d’assolir una societat i una economia descarbonitzades l’any 2050. En aquest sentit, ja s’han aplicat actuacions dirigides a fomentar les energies renovables -com ara l’aprovació d’un decret llei per consensuar amb el territori la instal·lació de parcs eòlics i fotovoltaics, o la modificació del codi civil per a facilitar notablement l’autoconsum residencial en propietat horitzontal-, l’estalvi i l’eficiència energètica –com el desplegament de la xarxa d’oficines comarcals de transició energètica- i l’apoderament de la ciutadania –mitjançant la creació del programa de l’energètica pública.