Empresa i Treball

El secretari d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, en la presentació.

Un 76% de les persones consumidores de Catalunya a favor d'implantar horaris més racionals i saludables

query_builder   4 abril 2022 15:00

event_note Nota de premsa

Un 76% de les persones consumidores de Catalunya a favor d'implantar horaris més racionals i saludables

  • L’Agència Catalana del Consum ha presentat avui els resultats d’un estudi pioner que analitza la percepció de les persones consumidores envers la implantació d’uns horaris i usos del temps d’acord amb les propostes del Pla Viure Millor de transició cap a la Reforma Horària
  • Segons l’estudi, un 52% de les persones consumidores estaria a favor d’implantar un horari comercial de 7 a 19:30 hores, i gairebé el 70% admet que s’hi adaptaria
  • La majoria de persones enquestades es mostra partidària de fer les activitats d’oci cultural de 18 a 0:30 hores i les d’oci nocturn de 18 a 2:30 hores, tot i que en el segon cas la franja més jove es mostra totalment contrària a aquesta limitació horària

Un 76,2% de les persones consumidores de Catalunya està a favor d’implantar horaris més racionals i saludables, per tal de contribuir a millorar la qualitat de vida de la població. Aquesta una de les conclusions principals que s’extreu de l’Estudi sobre percepció dels consumidors catalans enfront d’uns horaris i usos del temps d’acord amb les propostes del Pla Viure Millor de transició cap a la Reforma Horària, un estudi pioner que ha presentat avui el secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, juntament amb el director de l’Agència Catalana del Consum, Francesc Sutrias i Grau, i la directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs, Núria Vergés i Bosch, amb la presència de la directora del Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya, Agnès Russiñol i Amat.

L’estudi, impulsat per Consum i elaborat per l’Institut Opinòmetre, s’emmarca en la Taula Quadrangular de Comerç i Consum per a la Reforma Horària, i té com a objectiu principal captar i analitzar el posicionament de la població catalana davant d’una futura racionalització dels horaris del comerç, la restauració, el sector cultural o l’oci nocturn, d’acord amb el Pla Viure Millor que impulsa el Govern per mitjà del Departament d'Igualtat i Feminismes. A més, també s’analitza l'impacte de les noves tecnologies o l’afectació de la pandèmia en els hàbits de consum de la població.

En el marc de la presentació, el secretari Albert Castellanos ha destacat que el debat sobre els usos del temps interpel·la a tothom, perquè implica decidir la societat que volem ser”, i que el fet que un percentatge tan alt de consumidors i consumidores es mostrin predisposats a modificar els seus usos del temps, és una dada positiva que ens hauria d’empènyer a l’acció de cara a avançar cap a horaris més saludables i racionals”. Castellanos també ha recordat que ens trobem davant d’un debat pluridisciplinar i complex”, i per tant, qualsevol canvi ha de ser progressiu, consensuat i fent partícips tots els actors implicats.

En aquest sentit, el director de l’Agència Catalana del Consum ha remarcat que estudis com aquest permeten tenir una mirada llarga, copsar els canvis socials i anticipar-se a aquests, per tal de definir polítiques públiques coherents i actuar transversalment.

La directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs, per la seva part, ha anunciat que "a partir d'ara, tot el treball sobre la reforma horària i els usos del temps incorporarà de manera transversal la perspectiva de gènere, garantint que es tenen en compte les necessitats i demandes de les dones". A més, "s'incorporaran tots els eixos que travessen les persones, com la situació de migració o racialització, des d'un enfocament interseccional, ja que les persones vivim diferent el temps segons la nostra situació específica, i això s'ha de tenir en compte quan es dissenyen polítiques públiques", ha ressaltat Vergés.

Conclusions principals de l’estudi amb relació a la Reforma Horària

De l’estudi s’extreu que un 76,2% de la població catalana es mostra força sensible i a favor que es donin passos per avançar cap a una reforma horària, basada concretament en la implantació d’horaris més racionals per a les activitats quotidianes i de consum i, en general, en una millora de la qualitat de vida de la població.

Els aspectes que més preocupen els consumidors catalans davant d’una futura reforma horària tenen a veure amb la dificultat d’harmonitzar els horaris dels diversos sectors; la conciliació d’horaris per a les activitats laborals, les de consum i les escolars i acadèmiques; o la dificultat de modificar costums i hàbits molt arrelats en el país i que resulten poc adaptables a les formes d’organització d’altres països europeus, especialment pel que fa a la vida nocturna i l’oci.

Respecte a propostes horàries concretes que tenen impacte en la vida quotidiana, l’estudi indica que la població catalana està adaptada als horaris actuals i, per això, un 68,8% considera que ja fa uns horaris saludables, però aquesta mateixa població  entra  en  contradicció quan analitza el seus hàbits de consum i laborals en relació amb la seva salut i la dels altres.

Així, un 69% de la població catalana es mostra força o molt a favor de recuperar les 2 hores de desfasament del nostre horari actual amb relació a l’horari solar; i la majoria considera que seria millor avançar l’hora de dinar a les 13 hores (un 73,7%) i sopar a les 20 hores (un 78,5%), horaris més propers als estàndards europeus.

Pel que fa als horaris laborals, un 73,8 % considera que una jornada laboral de 8 a 17 hores fora millor que de 9 a 18 hores (43,3%). Així mateix, les persones consumidores enquestades consideren que hi ha diversos sectors en que els horaris dels treballadors són poc saludables, entre els quals destaquen, en primer lloc, el comerç –botigues, centres comercials, etc.–, seguit de la restauració –bars i  restaurants– i el sector de l’alimentació –mercats, forns de pa, etc.–.

L’estudi constata que malgrat que la majoria està a favor d’una reforma horària i que la pandèmia ha demostrat que la societat es pot adaptar a canvis en l’activitat quotidiana quan és necessari, només un 51,8% estaria força o molt a favor de fixar un hipotètic horari comercial de 7 a 19:30 hores. No obstant això, el 68% de les persones consumidores reconeixen que s’adaptarien a aquest horari, respectant les peculiaritats que es poden donar dins d’alguns subsectors.  

D’altra banda, un 42,9% de la població enquestada estaria a favor d’un horari acadèmic de 8 a 19 hores –incloent-hi també les activitats extraescolars–, i un 79,2% es mostra partidari d’un horari de 8 a 17 hores per als organismes públics.

Pel que fa a les activitats d’oci, un 77,4% estaria bastant o molt a favor d’un horari de 18 a 0:30 hores per a les activitats d’oci cultural, i un 63,2% es mostra partidari d’adoptar un horari de 18 a 2:30 hores per a les activitats d’oci nocturn, tot i que aquest percentatge global no representa el parer dels grups d’edat més jove que, en general, s’hi oposen perquè el troben massa restringit.

3  

Imatges

El secretari d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, en la presentació de l'estudi

El secretari d'Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos i Maduell, en la presentació de l'estudi 1739

El director de l'Agència Catalana del Consum, Francesc Sutrias i Grau, durant la presentació.

El director de l'Agència Catalana del Consum, Francesc Sutrias i Grau, durant la presentació. 1551

La directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs, Núria Vergés i Bosch, en la presentació.

La directora general de Cures, Organització del Temps i Equitat en els Treballs, Núria Vergés i Bosch, en la presentació. 2173

1  

Fitxers adjunts

Resum Estudi

Resum Estudi
PDF | 600