- S’han habilitat bústies de contactes, línies telefòniques específiques, s’ha reforçat l’atenció presencial i es fa un seguiment de les amenaces en ciberseguretat
- S’han reduït les taxes als pescadors i s’ha pressionat l’Estat perquè minvi les conseqüències negatives de la crisi energètica sobre els transportistes i els usuaris de transport públic
Des que el 24 de febrer es va produir la invasió d’Ucraïna per part de Rússia, el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha dut a terme un seguit de mesures per reduir-ne els efectes, que han tingut un abast molt ampli. El conflicte bèl·lic està generant conseqüències negatives a tots els nivells, tant des del vessant humanitari, amb un desplaçament massiu de refugiats procedents de la zona de conflicte, com des del vessant econòmic, amb una escalada dels preus del gas i del petroli que, junt amb l’encariment o escassetat de determinades matèries primeres, està afectant diferents sectors econòmics i col·lectius més sensibles a aquests efectes no desitjats. Aquestes són les principals actuacions dutes a terme fins ara:
- Correu electrònic per a consultes sobre el conflicte. S’ha habilitat una bústia de contacte acollida@gencat.cat on les persones afectades es poden adreçar per fer qualsevol tipus de consulta.
- Creació d’una línia del telèfon per atendre consultes sobre el conflicte. El 012 és el telèfon de referència per atendre les consultes de primer nivell de la Generalitat. Des del 4 de març s’està prestant el servei en ucraïnès i català cada dia de la setmana (inclosos dissabte i diumenge –de manera habitual el 012 no obre el cap de setmana). Van començar a obrir el 012 per donar el servei d’Ucraïna el cap de setmana del 26 i 27 de febrer.
- Per reduir el temps d’espera (s’ha creat una línia específica dintre del servei del 012) i oferir el servei de manera gratuïta, des del 10 de març s’han habilitat els següents telèfons pel tema d’Ucraïna:
- 900 500 912 (trucades sobre Ucraïna en català o ucraïnès).
- 93 273 46 00 (per a trucades de fora de Catalunya)
- Web ucraina.gencat.cat. Des de la Direcció General de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana s’ha creat el web gencat.cat. L’objectiu és disposar de tota la informació i serveis que ofereix la Generalitat de manera centralitzada, facilitant així l’experiència de la ciutadania quan accedeix a aquests continguts per resoldre dubtes, etcètera.
- Atenció presencial. S’ha informat al personal de les OAC sobre la informació que han d’oferir/derivacions quan persones d’Ucraïna demanen cita per ser ateses.
- Participació en comissions i reunions informatives. Es participa en la Comissió interdepartamental Ucraïna arreu del territori.
- Monitorització constant de les principals amenaces de ciberseguretat.
- Reclamació a l’Estat de mesures per ajudar al sector del transport de viatgers a causa dels increments de costos, mitjançant la creació d’un fons econòmic.
- Lliurament de títols integrats per als dispositius d’acollida de persones refugiades (ATM de Barcelona).
- Posada a disposició de magatzems dins de les zones portuàries dels ports comercials per a l'emmagatzematge i gestió logística de material de suport humanitari destinat a Ucraïna.
- Proposta de mesures econòmiques de suport al sector pesquer per afrontar les repercussions desfavorables a l'activitat pesquera i d'aqüicultura, consistent principalment en: modulació de la taxa portuària T01 d'ocupació; no aplicació del coeficient de repercussió de la tarifa E3 subministraments i flexibilització de condicions pels acords d'ajornament i fraccionament. S’estima un cost de la mesura de 260.000 €.
- Exempció de la taxa de pesca fresca. Des de Ports de la Generalitat s’ha posat en marxa una exempció de la taxa de pesca fresca durant sis mesos, per tal de no generar un greuge comparatiu en els ports gestionats per la Generalitat, en relació amb l’exempció prevista en l’article 38 del Reial decret llei 6/2022. Aquesta mesura té un cost estimat de 800.000 €.
- Posada a disposició d’espais físics i virtuals a les organitzacions humanitàries. Des de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, s’ha enviat un correu electrònic a les organitzacions amb base a Catalunya que s’han posat en contacte amb el Govern per informar de la seva resposta a l’emergència humanitària a Ucraïna. En aquesta carta se’ls ha ofert suport en les campanyes que duen a terme, posant a la seva disposició espais de les instal·lacions d’FGC perquè en puguin fer difusió.