- El pressupost inicial, de 65 milions d’euros, ja s’havia exhaurit per a les dues línies
- La convocatòria romandrà oberta fins al desembre de 2023 o fins que s’esgotin els recursos disponibles
El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, a través de l’Institut Català d’Energia (ICAEN), ampliarà en 65 milions d’euros la línia d’ajuts per l’impuls per a la mobilitat sostenible MOVES III, destinada a subvencionar l’adquisició de vehicles elèctrics i la instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics. La convocatòria es va obrir el passat 2 d’octubre amb un pressupost inicial de 65 milions d’euros, i des d’aleshores s’han rebut 7.748 sol·licituds d’ajut per a l’adquisició d’un vehicle, i 4.052 peticions d’ajut per a la instal·lació de punts de recàrrega.
L’ampliació del pressupost d’aquesta mesura, dotada amb recursos provinents dels fons europeus Next Generation, permetrà cobrir totes les sol·licituds que s’havien rebut fins el moment, i dona capacitat per seguir abordant la renovació del parc automobilístic de Catalunya per fer-lo més net i eficient, i per dotar-lo de la infraestructura de recàrrega adequada. La línia destinada a la renovació de vehicles ja ha consumit un 106% del pressupost inicial, mentre que la línia destinada a instal·lar infraestructura de recàrrega ja supera el 125% del pressupost inicial. Els nous recursos disponibles es repartiran de manera equitativa entre les dues línies.
“Els recursos addicionals són conseqüència de la bona resposta de la ciutadania de Catalunya, que demostra la seva implicació en el repte de la transició energètica”, ha valorat la directora de l’ICAEN, Marta Morera. “L’electrificació del transport és imprescindible per construir un model energètic més net i sostenible, ja que aquest sector és el principal consumidor d’energia final de Catalunya (amb un 45% del total) i la pràctica totalitat correspon a combustibles derivats del petroli”, ha explicat Morera. “Totes les línies d’ajuts que hem activat per millorar l’estalvi i l’eficiència energètica i avançar en la transformació del model energètic han tingut una molt bona acollida, i això ens indica que, tot i que queda molt camí per fer, estem en la bona direcció”, ha conclòs.
La convocatòria mantindrà els requisits per a sol·licitar els ajuts. Podran fer-ho les persones físiques, autònoms, comunitats de propietaris o administracions sense activitat econòmica que hagin adquirit un vehicle inclòs en el programa o que hagin instal·lat un punt de recàrrega, i també les persones jurídiques i la resta d’administracions. Des de l’atorgament de l’ajut hi haurà un període màxim de 12 mesos per executar i justificar l’actuació. La vigència de la convocatòria acabarà el 31 de desembre de 2023.
Els ajuts per l’adquisició de vehicles d’energies alternatives (elèctrics o de pila de combustible) per a les persones físiques i autònoms oscil·len entre els 1.100 euros (en el cas de les motos) fins als 9.000 euros (en el cas de furgonetes amb desballestament d’un altre vehicle). L’ajut per a la compra d’un turisme amb més de 90 quilòmetres d’autonomia és de 4.500 euros, i ascendeix a 7.000 si també acredita el desballestament del vehicle vell.
La partida destinada a subvencionar la instal·lació de punts de recàrrega finançarà punts de recàrrega públics i privats ubicats tant en àrees residencials, zones d’estacionament, via pública o xarxa viària, i els ajuts cobriran des del 30% fins al 80% de la despesa elegible segons el beneficiari, amb un màxim de 800.000 euros per expedient i de 5.000 euros per a les persones físiques. Els ajuts cobreixen des del cost del punt de recàrrega fins els treballs i equips associats a la seva instal·lació, com ara l’obra civil o els sistemes de gestió, control i seguretat, entre d’altres. Per primera vegada, hi poden accedir les comunitats de veïns, de manera que es puguin habilitar punts de recàrrega en els aparcaments comunitaris privats.
L’objectiu d’aquesta línia d’ajuts és avançar en la descarbonització del sector del transport, i s’alinea amb el procés de transició cap a un nou model energètic més net, democràtic i sostenible que viu el país i amb la situació d’emergència climàtica declarada pel Govern de Catalunya.
A Catalunya ja circulen més de 42.000 vehicles elèctrics. D’aquests, més de 32.000 són elèctrics purs, 9.624 són híbrids amb motor de gasolina i elèctric endollable, i gairebé 300 són híbrids amb motor dièsel i elèctric endollable.