Recerca i Universitats

SUR

Govern i universitats acorden incrementar en prop de 600 les places d'accés al grau d'Infermeria per al curs vinent

query_builder   21 abril 2022 18:53

event_note Nota de premsa

Govern i universitats acorden incrementar en prop de 600 les places d'accés al grau d'Infermeria per al curs vinent

  • El conseller de Salut, Josep Maria Argimon, i la consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ho han anunciat en una compareixença conjunta
  • Aquest increment vol donar resposta a l’alta demanda d’aquests estudis i al dèficit de personal infermer a Catalunya, accentuat per la pandèmia
  • De les 571 noves places, 445, gairebé el 80%, corresponen a universitats públiques

 

DREU

El proper curs acadèmic 2022-2023 el sistema universitari de Catalunya disposarà de 571 noves places d’accés al grau d’Infermeria, un 25% més de les actuals, de les quals 445, gairebé el 80% de l’increment total, seran a preu públic.

D’aquesta manera i per primer cop, el nombre de places a preu públic (1.380) sobre el total de places disponibles (2.745) superarà l’oferta privada (1.365), fruit de la voluntat del Departament de Recerca i Universitats de revertir la situació incrementant de forma substancial l’oferta pública amb un 47% més de places.

Així ho han avançat els consellers de Salut, Josep Maria Argimon, i la de Recerca i Universitats, Gemma Geis, en un acte celebrat aquesta tarda al Paranimf de la Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona (UB). Aquest anunci, que ratificarà la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) el proper 25 d’abril, és fruit de la col·laboració conjunta entre els departaments de Salut i el de Recerca i Universitats per donar resposta a l’alta demanda d’aquests estudis a Catalunya i al dèficit de personal infermer. 

La consellera Gemma Geis ha destacat que “complim un compromís” ja que “quan vam començar la legislatura ens vam comprometre a incrementar significativament el nombre de places del grau d’Infermeria i ho hem aconseguit”. La consellera ha subratllat que aquest augment també vetlla per l’equitat i la igualtat d’oportunitats i, per aquesta raó, “el 80% de les noves places són a preu públic i, per primera vegada, l’oferta pública de places d’infermeria supera les places privades i seguim treballant per ampliar l’oferta a preu públic els propers anys”.

La consellera Geis també ha incidit en que el nou mapa de les places que s’ofereixen en el grau d’Infermeria vertebra el territori a través del coneixement: “A més de Barcelona, també augment a Girona, Lleida i Tarragona, Manresa, Igualada, Vic, i Tortosa, i treballem per crear una nova unitat docent al Pirineu”.

Per la seva banda, el conseller  Josep Maria Argimon ha agraït el compromís i l’esforç del Departament de Recerca i Universitats, amb la seva consellera al capdavant, i també de les diferents universitats i unitats docents del Sistema de Salut, pel fet d’abordar un dels reclams històrics del Departament de Salut. El titular de Salut ha assegurat que aquest esforç garanteix “un sistema universitari connectat amb la salut i compromès amb la salut, perquè nosaltres necessitem professionals de la salut. Avui és un gran dia”.

L’increment de places en els estudis d’Infermeria respon a diversos factors que l’emergència sanitària provocada per la COVID19 ha evidenciat encara més els darrers dos anys. Catalunya pateix un dèficit estructural de personal infermer que feia necessari ampliar el nombre de places públiques en les universitats catalanes.

Al Registre de Professionals Sanitaris del Departament de Salut hi ha actualment prop de 50.000 infermers i infermeres, menors de 65 anys. Un 40% d’aquest col·lectiu, però, té més de 50 anys, el que implica una clara tendència a l’envelliment de la professió a curt i mig termini. Es preveu que en els propers 5 anys es jubilaran entre 6.000 i 8.000 infermeres.

Distribució de les noves places

Preu públic:

  • Universitat de Barcelona (UB): 140 noves places.
    • 80 a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut (Unitat Docent Bellvitge) a L’Hospitalet de Llobregat.
    • 60 a la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut (Unitat Docent Clínic) a Barcelona.
  • Universitat Autònoma de Barcelona (UAB): 150 noves places.
    • 75 a la Facultat de Medicina (Unitat Docent Germans Trias i Pujol) a Badalona.
    • 75 a la Facultat de Medicina (Unitat Docent Parc Taulí) a Sabadell.
  • Universitat de Lleida (UdL): 80 noves places.
    • 40 a la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia (Unitat Docent Arnau de Vilanova) a Lleida.
    • 40 a la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia (Unitat Docent Igualada) a Igualada.
  • Universitat de Girona (UdG): 60 noves places.
  • Universitat Rovira i Virgili (URV): 15 noves places.
    • 8 a la Facultat d'Infermeria (Unitat Docent Joan XXIII / Unitat Docent Sant Joan de Reus). Campus Catalunya a Tarragona.
    • 7 a Facultat d'Infermeria (Unitat Docent Joan XXIII / Unitat Docent Sant Joan de Reus). Campus Terres de l'Ebre a Tortosa.

Preu privat:

  • Centre adscrit de la UB a Sant Joan de Déu: 60 noves places.
  • Universitat Internacional de Catalunya (UIC): 30 noves places (Campus Sant Cugat).
  • Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC): 36 noves places (18 al Campus de Vic i 18 al Campus de Manresa).

Millores en la formació dels estudis d’Infermeria

La revisió del grau d’Infermeria inclou també una proposta de millora de la formació dels futurs professionals. Les dades sociodemogràfiques de la població indiquen que l’envelliment, la cronicitat i l’increment de les cures requereixen també de nous models d’atenció a les persones i això passa per actualitzar alguns continguts de la titulació. A tal efecte, el Govern i les universitats van acordar crear un grup de treball per a la millora dels estudis que habiliten per a l’exercici de professions sanitàries en el marc del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC).

Algunes de les mesures en què s’està treballant incideixen en potenciar la formació en l’apoderament i lideratge infermer en aspectes com treballar més a fons la intel·ligència emocional i reforçant la identitat professional; millorar les competències i habilitats comunicatives i la comunicació amb el pacient; reforçar la gestió de les emocions i intel·ligència emocional dels alumnes per fer front a situacions determinades; i planificar millor les pràctiques d’acord amb els objectius docents, incrementant les simulacions i les pràctiques clíniques.

2  

Imatges

Fotografia HC Geis

Fotografia HC Geis 2657

Fotografia HC Argimon

Fotografia HC Argimon 232

2  

Talls de so

Tall de veu 1 HC Geis
mp3 | 783

Tall de veu 2 HC Geis
mp3 | 620