- L’actuació inclou l’enderroc de l’actual estació de Manresa-Baixador i la construcció d’una de nova sota el passeig de Pere III i la plaça Espanya, així com la integració urbana del ferrocarril des de l’estació de Manresa-Alta fins a la nova estació terminal
- Ferrocarrils també impulsarà els pròxims 15 dies el perllongament de la línia cap a l’entorn del Parc de l’Agulla, utilitzant les vies existents per on ara només passen mercaderies

L’estudi informatiu del projecte d’ampliació de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Manresa ha sortit avui a informació pública al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. A partir de demà, s’obre un període de 30 dies hàbils perquè particulars, entitats i institucions puguin analitzar-lo i presentar, si s’escau, propostes i al·legacions.
El document planteja allargar 262 metres la línia actual de Ferrocarrils, que acaba a l’estació de Manresa-Baixador, fins a fer-la arribar a l’entorn del Passeig de Pere III i la Plaça Espanya, més a prop del centre de la ciutat i de punts potencials generadors de demanda com el Centre d’Atenció Primària del Bages i de la pròpia plaça Espanya com a intercanviador intermodal amb altres línies de bus.
A partir de Manresa-Baixador, el nou traçat girarà a l’esquerra per creuar per sota de la zona esportiva de l’Institut Lluís de Peguera. La nova estació, que se situarà sota el Passeig de Pere III i la Plaça Espanya, disposarà de dues vies i una andana central de 7 metres d’ample i 130 metres de longitud i estarà adaptada per a persones amb mobilitat reduïda.
Integració urbana a partir de Manresa-Alta
El projecte inclou no només l’ampliació de la línia sinó també la seva integració urbana. Així, en el tram comprès entre les estacions de Manresa-Alta i Manresa-Baixador, la nova rasant dissenyada per al pas del ferrocarril quedarà coberta, fet que millorarà la permeabilitat de la trama urbana (carrers de la Sèquia i de Camps i Fabrés) i el paisatge urbà.
L’estació de Manresa-Baixador s’enderrocarà i se n’urbanitzarà la superfície, així com la del futur túnel. Això permetrà obrir un nou vial que donarà continuïtat al carrer Carrasco i Formiguera fins a la carretera de Santpedor, amb la qual cosa es millorarà notablement la qualitat paisatgística d’aquest tram. A més, es millorarà el perfil longitudinal del carrer de la Sèquia, suavitzant la seva rasant i es donarà continuïtat a l’avinguda de la Font del Gat fins a la plaça Onze de Setembre, eliminant el punt baix existent actualment i la restricció de gàlib de vehicles.
Perllongament cap a la zona del Parc de l’Agulla
En paral·lel, Ferrocarrils traurà a licitació durant els pròxims 15 dies l'estudi informatiu i el projecte executiu del perllongament de la línia des de Manresa cap al Parc de l’Agulla, utilitzant les vies existents on actualment només hi circulen trens de mercaderies, i on hi ha la possibilitat de construir-hi dues noves estacions.
L’estudi definirà l’elecció del millor emplaçament per a l’estació situada al barri de La Parada, així com per a l’estació situada a l’entorn del Parc de l’Agulla. També s’analitzaran les rasants de via i la millor ubicació per a la construcció d’un aparcament d’enllaç. Les actuacions implicaran l’electrificació de la línia des de Manresa-Alta.
Ferrocarrils també té en estudi una actuació a l’estació de Sant Vicenç-Castellgalí d’FGC per a facilitar l’intercanvi amb l’estació de Rodalies.