Interior

Foto

Interior i el Col·legi de Treball Social signen un conveni per millorar l'atenció social en la preparació i resposta a les emergències

query_builder   26 abril 2022 16:11

event_note Nota de premsa

Interior i el Col·legi de Treball Social signen un conveni per millorar l'atenció social en la preparació i resposta a les emergències

Foto

El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, i la degana del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya (TSCAT), Conxita Peña, han signat al Departament d’Interior un nou conveni de col·laboració entre el Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya i el Col·legi de Treball social de Catalunya, que té per objecte establir la col·laboració entre les dues parts per tal de gestionar de forma òptima la resposta coordinada a les necessitats d’atenció social en les situacions d’emergència que s’esdevinguin a Catalunya.

Amb el conveni que s’ha signat, la Direcció General de Protecció Civil disposarà d’una xarxa de professionals del treball social per gestionar adequadament les emergències donant cobertura a les necessitats socials que se’n puguin derivar. D’aquesta manera, el Departament d’Interior i el TSCAT volen garantir la disponibilitat d’equips de professionals del treball social degudament acreditats i formats per intervenir en cas necessari, tal com ja han fet en emergències com la de Germanwings (2015), ofegaments per la riuada del Sió a Agramunt (2015), en l’accident de bus a Freginals (2016) o en la pandèmia del COVID-19.

El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, que ha agraït “la predisposició i acció al Col·legi Oficial de Treball Social pels seus serveis de forma intensiva en situacions d’emergència”, ha assegurat que amb aquest conveni “es tracta de posar a disposició professionals de l'atenció social en moments de crisi, com ha passat malauradament en alguna ocasió durant la pandèmia o en accidents de trànsit”, ha dit el conseller. 

Per la seva banda, la directora general de Protecció Civil de la Generalitat, Mercè Salvat, ha explicat que la signatura del conveni “ garanteix la resposta en cas d’emergència o de catàstrofe gràcies a persones formades especialment per aquests casos, perquè puguin atendre a les persones siguin víctimes o familiars de víctimes en qualsevol situació d'emergència”. “En cas de necessitat sabem que hi seran per ajudar-nos”, ha manifestat.  

La degana del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya, Conxita Peña, ha destacat “l'abordatge dels factors socials que impacten durant una situació d'emergències. Són un valor afegit a tota l’atenció que es dona a tota la ciutadania i a les persones víctimes de situacions d’aquestes característiques des d’una mirada molt més integrada que només si es fes una atenció mèdica o de cobertura de necessitats mínimes”. Peña ha posat en valor també “l’atenció psicosocial a les persones afectades, un valor afegit garantit des d’una àrea d’intervenció amb una especial expertesa”

El conveni preveu integrar membres del Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya en les diferents comissions tècniques i grups de treball que puguin incidir en l’àmbit de l’atenció social com a preparació i resposta a les emergències, assegurar la cooperació en propostes de formació i garantir el seguiment dels afectats durant la fase de recuperació.

El TSCAT ja es troba inclòs en el grup logístic de tots els plans de protecció civil, i des del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya CECAT, es comuniquen les situacions de risc i emergència en les que pugui ser necessària la seva actuació. La participació d’aquests professionals és especialment necessària en cas d’una emergència o catàstrofe que afecti a un número important de persones i que requereixin atenció psicosocial.

El Departament d’Interior ja disposava d’acords de col·laboració amb el TSCAT que signats els anys 2012 i 2015. L’any 2020 es va signar un nou conveni de col·laboració per adaptar-lo a les emergències de gran abast temporal, territorial i d’enorme afectació social, com l’emergència derivada de la COVID-19. Durant el 2020, els professionals del TSCAT es van activar per part de la DGPC per habilitar un telèfon d’atenció social a la població de forma que en el moment que des del 112 o 012 es detectava una situació crítica es derivés l’atenció al Col·legi. Aquest servei va realitzar 980 intervencions.