Territori

.

Territori torna a reclamar a l'Estat que recuperi la parada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea i el servei Avant a les Terres de l'Ebre

query_builder   26 abril 2022 17:00

event_note Nota de premsa

Territori torna a reclamar a l'Estat que recuperi la parada de l'Euromed a l'estació de l'Aldea i el servei Avant a les Terres de l'Ebre

  • El secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, ha adreçat al Ministeri de Transports una segona carta, després de sis mesos de no obtenir resposta
  • La Taula de la Mobilitat de les Terres de l’Ebre, reunida avui, analitzarà la implantació de serveis de transport a la demanda a la Terra Alta
.

El secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, ha reiterat avui, durant la reunió de la Taula de Mobilitat de les Terres de l’Ebre, la necessitat que l’Estat recuperi de manera urgent la parada dels trens Euromed a l’estació de l’Aldea-Amposta-Tortosa. Així, el Departament ha adreçat una segona carta al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, després de sis mesos de la primera sense obtenir-ne resposta, reclamant els quatre trens diaris en direcció a Barcelona i quatre en direcció a València que s’ofertaven el 2019. Gavín ha recordat que el Congrés dels Diputats, el novembre de 2020, va donar un termini de tres mesos per a la recuperació d’aquests serveis.

“Tot i el temps transcorregut, no hem rebut resposta a la nostra petició ni s’han implantat els serveis”, ha assenyalat el secretari en la carta, “tot ocasionant un perjudici injustificat a la ciutadania de les Terres de l’Ebre”. A més, el secretari ha posat de relleu que en aquests moments “ja s’ha recuperat la demanda de mobilitat després de superar els efectes més greus de la pandèmia de la COVID-19 i l’actual crisi energètica obliga encara més les administracions públiques a garantir una oferta eficient dels serveis de transport públic per a potenciar la mobilitat sostenible”.

 Així mateix, Gavín ha denunciat que tampoc “s’ha recuperat a les Terres de l’Ebre el servei d’alta velocitat Avant que permetia completar l’oferta de serveis d’aquest territori”, alhora que “possibilitava la seva incorporació a la xarxa ferroviària d’altes prestacions amb un temps de viatge competitiu cap a Barcelona”.

Nou transport a la demanda

La Taula de Mobilitat ha analitzat l’aplicació de diverses millores en els serveis de transport per carretera, entre els que cal remarcar un estudi en els propers mesos per a la implantació de serveis de transport a la demanda Clic.cat a la Terra Alta. El transport a la demanda és un transport públic que segueix uns horaris i unes rutes més flexibles que el transport públic convencional i que permet la reserva prèvia, i s’adreça especialment a zones amb certa dispersió territorial. És un tipus de transport que afavoreix la cohesió i l’equitat territorials i l’adaptació a les necessitats concretes d’una població. La prestació dels serveis incorporen eines digitals per a la gestió de les reserves i la informació a l’usuari, en el marc del projecte Clic.cat de transport a la demanda de la Generalitat de Catalunya.

Així mateix, ha tractat sobre l’evolució de la demanda en el servei  de transport públic i el nivell de recuperació després d’haver superat els principals efectes de la pandèmia de la COVID-19. En aquest sentit, Els desplaçaments interns en transport públic al 2021 s’han situat en un 86,6 % respecte del 2019, amb una tendència creixent de la recuperació de la demanda en el primer trimestre del 2022. Pel que fa a la demanda dels serveis de bus entre les Terres de l’Ebre i Tarragona i Barcelona, durant el 2021, es va recuperar al voltant del 65% respecte de la del 2019. També es constata durant el 2022 una recuperació creixent del nombre de viatgers que es preveu que es pugui consolidar en valors propers als d’abans de la pandèmia.

Respecte de la demanda dels serveis ferroviaris de l’R15 i l’R16, la demanda del 2021 es va situar en un 62%, amb un creixement en el 2022 en termes similars als del transport en autobús.

Pla director de Mobilitat

Els membres de la Taula de Mobilitat han fet seguiment també dels treballs de redacció del pla director de mobilitat de les Terres de l’Ebre. Els serveis tècnics del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori han presentat el centenar de  mesures que contindrà el pla a partir de 12 eixos d’actuació definits. El document, que és fruit del treball del grup tècnic constituït en el si de la Taula de Mobilitat, serà tramès a tots els membres de la Taula perquè puguin fer les propostes que considerin adients abans de la seva aprovació inicial per part del Departament.

La Taula de Mobilitat de les Terres de l’Ebre és l’òrgan de consens territorial de totes les polítiques de transport públic. La taula està formada per representants dels consells comarcals del Baix Ebre, Ribera d’Ebre, Montsià i la Terra Alta i els Ajuntaments de Tortosa i Amposta, l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE), la delegació del Govern de Terres de l’Ebre i el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Territorials i Territori.

26 d’abril de 2022

 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa en format pdf

Nota de premsa en format pdf
PDF | 332