Servei Català de Trànsit

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 d'abril

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 d'abril

query_builder   1 maig 2022 20:03

event_note Nota de premsa

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 d'abril

Enguany, 55 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes, 23 durant el mes d’abril

 

Augmenta la sinistralitat dels vianants, amb 9 víctimes mortals

Balanç de la sinistralitat a les carreteres catalanes fins al 30 d'abril

El Servei Català de Trànsit (SCT) informa que des de l’1 de gener fins al 30 d’abril d’enguany, 55 persones han mort en 48 accidents mortals a la xarxa viària interurbana de Catalunya. Durant el mateix període de l’any passat, van perdre la vida 29 persones en 29 accidents mortals. Fins a l’abril de 2019, abans de la pandèmia, van perdre la vida 54 persones en 52 sinistres mortals[1].

El 42% de les 55 víctimes mortals d’aquest any s’han produït durant el mes d’abril, que esdevé el mes amb pitjor sinistralitat d’aquest 2022. Així com el passat mes de març es va registrar una davallada de la sinistralitat (7 morts) respecte l’any passat i el 2019, l’abril ha sumat 23 morts, 14 més que l’any passat i 6 més respecte el 2019, any de referència abans de la pandèmia. Davant aquesta elevada sinistralitat, el Servei Català de Trànsit fa una crida a la prudència i demana la màxima responsabilitat i atenció en els desplaçaments per carretera, tenint en compte, a més, que ens trobem en l’inici del bon temps, un període d’elevada mobilitat d’oci (caps de setmana), sumat a una mobilitat obligada (feiners) que ja s’ha recuperat plenament després de la pandèmia.

De les 55 víctimes mortals, 41 eren homes, el que representa un 74% dels morts, i 14 dones. Dels 41 homes morts en accident de trànsit, 33 eren conductors i 7 eren vianants. Pel que fa a les dones, 6 eren conductores, 6 més viatjaven de passatgeres i 2 eren vianants. Les dades de sinistralitat d’aquests tres primers mesos també mostren un alt percentatge d’homes en el col·lectiu de ferits greus: dels 191 ferits greus en accident de trànsit des que va començar l’any, 141 són homes (74%) i 50 són dones (26%).

Repunt de la mortalitat de vianants

Pel que fa als perfils més vulnerables, la sinistralitat del col·lectiu de vianants ha patit una crescuda preocupant, amb 9 víctimes mortals en el que portem d’any. Durant el mateix període de l’any passat, n’havien mort 5 (14 si analitzem el 2021 sencer) i al 2019 en van morir 6. En aquest sentit, des de Trànsit es demana màxima prudència, ser molt curosos si s’ha de caminar per carretera i autoprotegir-se i senyalitzar de seguida si cal baixar del vehicle per qualsevol emergència.

De la resta de vulnerables, 8 eren motoristes i 3, ciclistes. En el cas dels motoristes, es manté la reducció en la sinistralitat d’aquest col·lectiu, atès que el 2021 en van morir 11 durant el mateix període, i 12 el 2019. En el cas dels ciclistes, sí que s’ha produït un lleuger augment, ja que tant l’any passat com el 2019 n’havien mort 2 fins al 30 d’abril.

Xocs frontals

Pel que fa als sinistres mortals, pràcticament en 4 de cada 10 la col·lisió és frontal (el 37.5% tots els sinistres). Cal destacar també que dels 48 accidents mortals, 35 han estat col·lisions amb més d’un vehicle implicat i 13 amb un sol vehicle.

Si analitzem les morts per l’edat de les víctimes, les tres franges amb més víctimes són entre 55 i 64 anys (15 morts), entre 35 a 44 anys (14) i entre 25 als 34 anys (10). Pel que fa a la sinistralitat per tipus de dia de la setmana, 28 de les víctimes han sigut en dies feiners (50.9%) i 27 en cap de setmana (des de divendres a les 15 h) o festiu (49.1%).

Un de cada cinc morts és a l’AP-7

La via que ha concentrat més víctimes mortals durant aquests primers quatre mesos de l’any és l’AP-7, amb 10 morts (el 18% del total de 55) i manté una elevada sinistralitat respecte l’any passat (un mort a l’AP-7 durant el mateix període) i respecte al 2019, abans de la pandèmia (3 morts a l’AP-7). Cal destacar que en alguns sinistres en aquesta autopista s’han produït diverses víctimes en un mateix accident. Va ser el cas de l’accident del passat 24 d’abril a Tarragona, en què van morir atropellades dues persones o el 24 de gener a Barberà del Vallès, en què tres persones van perdre la vida en un xoc entre quatre turismes i un camió. La segona via que registra més víctimes mortals enguany és la C-63, amb 4 persones mortes.

Barcelona, la demarcació amb més sinistralitat

Finalment, si analitzem les morts per demarcacions, 24 s’han produït a Barcelona; 14, a Tarragona; 12, a Girona; i 5 a Lleida. A la demarcació de Barcelona es produeix un augment tant respecte l’any passat (13) com el 2019 (19). En el cas de Tarragona, l’augment es dona respecte l’any passat (amb 5 morts) però respecte al trànsit prepandèmia hi ha una lleugera davallada (17 víctimes el 2019). En canvi, a la demarcació de Girona, es manté un creixement de la sinistralitat tant respecte el 2021 (7) com el 2019 (10). Per contra, a Lleida es manté una reducció de la sinistralitat vers l’època abans de la pandèmia, amb 8 morts al 2019. Pel que fa al mateix període de l’any passat, van morir 4 persones a les carreteres lleidatanes.

 

[1] Cal tenir en compte que el primer trimestre de 2021 es va registrar una reducció de la sinistralitat, en un context de disminució general de la mobilitat a causa de les restriccions establertes per frenar la transmissió de la COVID-19. Per aquest motiu, es compara alhora amb el mateix període de 2019, quan no hi havia restriccions de trànsit per la pandèmia.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia