• Vol ser un referent en l’àmbit català i estatal i té com a objectiu incentivar que empreses i entitats del sector cultural elaborin un full de ruta propi per millorar la seva activitat a escala ambiental
  • El pla té una durada de dos anys i aquest 2022 compta amb una inversió d’1’25 M€
FOTO

El Departament de Cultura, a través de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), ha presentat avui al Santa Mònica el Pla_C* Cultura pel Clima, un ambiciós Pla de Sostenibilitat Ambiental que s’adreça al conjunt de les empreses culturals de Catalunya i que vol esdevenir un referent en l’àmbit català i estatal.

L’acte de presentació, en què han intervingut el director de l’ICEC, Miquel Curanta; el director de l’Àrea de Desenvolupament i Transformació Empresarial de l’ICEC, Edgar Garcia; i la responsable del Pla de sostenibilitat ambiental de l’entitat, Laia Sanahuja, ha comptat també amb una nodrida presència de representants de les entitats i associacions que agrupen les empreses culturals.

El Pla_C* Cultura pel Clima, segons Miquel Curanta, "posa sobre la taula la necessitat de reduir l’impacte ambiental del sector cultural i també aprofitar el gran potencial transformador de la cultura per canviar mentalitats i afrontar els reptes ambientals actuals i futurs. L’ICEC lidera aquest procés, fent possible que les empreses culturals catalanes comptin amb eines i recursos per ser més sostenibles i puguin també transmetre valors ambientals en allò que ofereixen al públic".

Al seu torn, Edgar García ha destacat la voluntat que les empreses i els i les professionals del sector se sumin a "aquest full de ruta, que planteja 3 eixos, 16 línies d’acció i 37 accions a desenvolupar en l’horitzó 2022-2024".

Aquest Pla suposa, alhora, un punt d’inflexió en el treball de l’ICEC en favor de la sostenibilitat ambiental: endreça, desplega i potencia les diverses iniciatives que la institució ha posat en marxa des del 2017, enfocades a acompanyar les empreses vers un model més sostenible, a transmetre la necessitat d’aquest canvi a la ciutadania i a treballar també internament per reduir la petjada ecològica de la institució.

A la presentació d’avui, cinc professionals dels sector cultural --Jordi Panyella, editor de Pol·len edicions; Abigail Ballester, gerent de la TTP, Associació Professional de Teatre per a Tots els Públics; Marta Forn, gerent de la PAC, Productors Audiovisuals de Catalunya; Albert Bocchetto, director associat del Primavera Sound i Joana Moll, artista i investigadora-- han explicat les mesures que han pres en els seus projectes per reduir l’impacte ambiental, testimoniant com la cultura pot tenir un paper molt actiu en la preservació del medi ambient.

També han participat en la presentació del Pla_C* el Cap de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic del Govern de Catalunya, Salvador Samitier, qui ha destacat l’ambició i l’enfoc comprensiu del pla, i Ana Villagordo, consultora mediambiental que ha col·laborat en l'elaboració del Pla.

 

Pla_C* Cultura pel Clima

La situació d’urgència ambiental actual no pot passar desapercebuda en un sector com el de la cultura, que, més enllà de tenir el seu propi impacte ambiental, també pot impactar de manera molt positiva en les mentalitats del seu públic.

En aquest context, el Pla_C* s’erigeix com un instrument per atendre les demandes de les empreses del sector cultural, complir el mandat del Pla de govern per a la XIV legislatura (que expressa, com a mesura per impulsar la transformació i la modernització de les indústries culturals, el compromís d’elaborar un pla de sostenibilitat) i alinear el Departament de Cultura i l’ICEC amb els eixos i els objectius fixats pel Govern de Catalunya. El Pla d’actuació departamental 2022, aprovat pel Consell General de l’ICEC, també recull aquesta voluntat d’implementar un pla de sostenibilitat ambiental adreçat al sector cultural.

El Pla_C*, que té una vigència que abasta el període 2022-2024, també sorgeix de la constatació que no hi ha un “Pla B” i del convenciment que la cultura pot oferir una alternativa en positiu: un pla de clima, de cultura, de canvi i de ciutadania que planteja quasi 40 accions, que mesura els resultats i que anima un sector creatiu i amb un gran potencial transformador a formar-ne part. El Pla ofereix als professionals culturals coneixement, eines, línies de subvenció i recursos per fer possible un sector cultural més sostenible.

Per transformar les empreses culturals catalanes, el Pla_C* s’articula en tres eixos estratègics que responen a diferents objectius:

  1. Per un impacte positiu, des de l’ambientalització del sector: acompanyar les empreses culturals en la seva transició vers un model més sostenible
  2. Per una transformació social, des del discurs i els missatges: promoure la capacitat de la cultura de transformar i crear noves narratives i el paper del sector cultural com a plataforma i altaveu per activar i inspirar un canvi en la societat cap a un futur sostenible.
  3. Per una governança interna, des del lideratge i la coherència: incorporar l’estratègia ambiental dins l’ICEC i liderar el procés de transformació del sector cultural, creant aliances amb diferents agents, institucions i administracions, tant de l’ecosistema cultural com en d’altres sectors.

Aquests eixos s’estructuren en 16 línies d’actuació i 37 accions que es desenvoluparan en l’horitzó 2022-2024. Cadascuna d’aquestes accions inclou una descripció, un calendari associat, uns indicadors de seguiment, uns agents responsables i, en alguns casos, referents d’experiències en les quals inspirar-se. El pressupost inicial de les accions previstes aquest 2022 és d’1’25 M€.


L’ICEC, pioner entre les administracions públiques pel que fa a la sostenibilitat ambiental

L’any 2017, l’ICEC ja va fer el primer pas cap a una cultura més sostenible organitzant –a través del Servei de Desenvolupament Empresarial– la jornada Sostenibilitat i canvi climàtic: un nou repte per a la cultura” amb l’objectiu de sensibilitzar i mobilitzar el sector cultural i creatiu entorn d'un dels reptes globals més importants del segle XXI: el canvi climàtic.

Durant aquests anys l’ICEC ha realitzat i ha participat en diferents iniciatives que aborden la crisi climàtica i la sostenibilitat ambiental, entre les quals cal destacar la realització de la Guia per a la incorporació de criteris de sostenibilitat a les filmacions i els rodatges –elaborada per la Catalunya Film Comission–, que recull algunes de les iniciatives i recomanacions per a la sostenibilitat en els rodatges audiovisuals i, de l’altra,  l’informe Lideratge mediambiental en el sector cultural i creatiu català (2020), impulsat juntament amb el CoNCA i realitzat per l’organització britànica Julie’s Bicycle,  que va permetre conèixer en quin estat es troba el sector cultural català pel que fa a actituds, coneixements i implementació d’estratègies sostenibles i acció climàtica, alhora que traslladava un conjunt de recomanacions clau per la presa de decisions adaptades als reptes mediambientals, socials i econòmics als quals s’enfronta la nostra societat.

Una de les conclusions a la que arribava aquest estudi és que encara queda recorregut per consolidar la visió mediambiental de les empreses culturals catalanes, i és que només el 36% de les organitzacions culturals catalanes disposaven el 2020 d’un pla d’actuació mediambiental, i només un 14% d’aquestes organitzacions el tenien actualitzat.