L’any que ve la formació ampliarà el nombre de sessions i s’estendrà a zones urbanes
Formació 3.0 al Montseny

L’edició d’enguany del programa formatiu en carretera per a motoristes Formació 3.0, la vuitena que organitzen consecutivament el Servei Català de Trànsit (SCT) i ANESDOR (Associació  Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes), pretén duplicar el nombre de dones motoristes formades i aconseguir així una participació més proporcional i equitativa en relació al gènere. L’objectiu principal de l’activitat és que els i les motoristes millorin la seva tècnica de conducció i augmentin així la seguretat a peu de carretera.

Aquesta formació, que té el suport i col·laboració dels Mossos d’Esquadra tant per al desenvolupament de la sessió formativa com per a la localització de l’espai adequat, ha comptat ja amb la participació de més de 3.500 usuaris de motocicleta. Concretament en l’edició de l’any passat hi van participar 681 motoristes, dels quals només un 7% (49) van ser dones.

En aquest sentit el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha destacat aquest matí en una sessió específica del Formació 3.0 amb dones motoristes a la BV-5301 al Montseny, que “un dels objectius i reptes de l’edició d’enguany és promoure i aconseguir més participació de dones en aquesta activitat per posar en valor les seves conductes menys temeràries i més responsables en la conducció i específicament en aquesta mobilitat d’oci en què s’emmarca la formació”.

Cada temporada el programa ha constat de 25 sessions que es despleguen en carreteres obertes, freqüentades per motoristes durant el cap de setmana i que registren un cert risc d’accidentalitat, de les quatre demarcacions catalanes. Com a novetat de l’edició que l’SCT i Anesdor estan preparant per a l’any vinent, està previst que l’activitat ampliï el nombre de sessions a 40 i que el programa faci el salt a zones urbanes i periurbanes, amb l’objectiu d’arribar a diferents tipus de conducció i usos de les motocicletes. 

Sobre aquesta qüestió, Lamiel ha assegurat que “aquest augment del 60% de les sessions del programa suposarà un arrelament més fort d’aquesta formació pràctica arreu de Catalunya i esperem que es tradueixi en una reducció de la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable, tant en carretera com en zones urbanes”.

Els i les motoristes que vulguin realitzar aquesta activitat formativa, que és de caràcter gratuït, faran un recorregut amb la seva motocicleta d’uns vint minuts, acompanyats i enregistrats pels instructors de la formació. Finalitzats els recorreguts, es visualitzaran les imatges i es comentaran els detalls que puguin millorar la conducció del motorista per tal de garantir al màxim la seva seguretat. Quan s’acaba l’activitat, l’interessat rebrà la gravació i un full amb deu punts sobre l’estat tècnic de la motocicleta. Els conductors de moto interessats a participar-hi poden inscriure’s per internet en aquest enllaç.

Com a novetat de l’edició d’enguany, se sortejaran entre els participants 4 sessions, una en cada demarcació, per aprofundir més en la millora de la conducció sobre dues rodes. Aquestes sessions es realitzaran al final de la temporada d’aquest 2022.

Sinistralitat dels motoristes

Enguany 10 motoristes han mort a la xarxa viària interurbana de Catalunya i 72 més han resultat ferits de gravetat. Des del 2010 han mort a les carreteres catalanes 499 motoristes, dels quals 449 homes i 50 dones. La sinistralitat mortal i greu dels usuaris d’aquets vehicles de dues rodes en els darrers anys no ha experimentat una reducció com la resta de vehicles i en aquets sentit, l’SCT considera prioritària la prevenció de morts i ferits greus en el col·lectiu de motoristes, i és en aquest marc que s’ofereix aquest programa de formació contínua, pràctica i gratuïta.

La Formació 3.0 és una de la triple acció que l’SCT està desenvolupant aquest 2022 per reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable, juntament amb campanyes de comunicació i informatives i controls més dinàmics amb l’ús de motos espiell a peu de carretera.

A més, amb l’arribada de la primavera i el bon temps, època en què augmenta la mobilitat i l’accidentalitat d’aquest col·lectiu, l’SCT insisteix a apel·lar a la responsabilitat compartida i a la necessitat d’una convivència respectuosa a la xarxa viària per reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable de la mobilitat.