- Està previst que la implantació de la mesura estalviï entre 180.000 i 324.000 visites anuals a l’atenció primària
- La prova pilot a l’Hospital Parc Taulí ha acabat amb una valoració positiva per part dels professionals i la ciutadania implicats
El Departament de Salut comença el desplegament de la gestió de les incapacitats temporals (IT) generades per ingrés hospitalari des del propi hospital, amb l’objectiu de desburocratitzar la gestió de les IT a l’atenció primària. La mesura l’ha anunciada avui en roda de premsa el conseller de Salut, Josep Maria Argimon. El conseller ha destacat que és tracta d’una iniciativa “pionera, automatitzada i que permet fer la vida més fàcil”. En aquest sentit, ha remarcat que “estalvia desplaçaments de familiars del pacient hospitalitzat” que han d’anar al centre de primària per gestionar la baixa i també “té un impacte favorable en el dia a dia dels professionals de l’atenció primària”.
En la mateixa línia s’ha expressat la directora del Servei Català de la Salut (CatSalut). Gemma Craywinckel ha explicat que, fins ara, "la gestió de les IT per hospitalització suposava una càrrega de treball considerable pels professionals de la Primària i implicava circuits ineficients”.
Per evitar-ho, ara el Departament de Salut ha començat a introduir aquest nou sistema per a les IT generades a causa d’un ingrés hospitalari, sigui programat o urgent, que es pot gestionar a l’hospital a través d’una plataforma integrada al sistema d’informació del centre hospitalari.
L’1 de febrer de 2022 es va iniciar una prova pilot al Vallès Occidental Est, a l’Hospital Parc Taulí i als centres d’atenció primària de la zona. La directora de gestió de pacients i atenció al ciutadà de l’Hospital Parc Taulí, Pilar Doretto, ha subratllat que "ha finalitzat amb una valoració positiva per part dels professionals i la ciutadania". També la directora de l’EAP Canaletes-Fontetes de Cerdanyola del Vallès, Cristina Cabistañ, ha posat l’accent en què "evita desplaçaments i perjudici pel propi pacient".
Ara, el desplegament serà de forma esglaonada arreu de Catalunya durant el 2022 i seguirà un procés similar a totes les regions. En total, doncs, el desplegament s’implantarà en 57 hospitals i s’integrarà en 22 sistemes d’informació diferents. La gestió de les IT per ingrés hospitalari pot beneficiar a la població en edat laboral.
La prova pilot s’ha realitzat amb una plataforma de gestió de baixes desenvolupada a l’Hospital Parc Taulí, com a hospital de referència de la zona, i ha implicat l’Atenció Primària i Comunitària de 19 equips d’atenció primària, el propi Hospital, l’ICAM i el Servei Català de la Salut.
Els objectius que es persegueix amb aquest canvi són agilitzar els processos, disminuir el nombre de contactes a l’atenció primària per gestions d’aquest tipus, desburocratitzar el sistema i millorar l’experiència del pacient i el seu entorn.
Així doncs, la tramitació de la IT ja s’inicia a l’hospital, al prescriure la IT d’acord amb l’ordre d’ingrés. Un cop el pacient està ingressat, l’administració del centre recull la informació requerida per gestionar la IT i es genera automàticament el comunicat de confirmació si el pacient segueix ingressat 7 dies després del primer dia que es va faltar a la feina, amb una validesa de 14 dies. Tant la baixa com el primer comunicat es pot descarregar immediatament des de La Meva Salut. Els següents comunicats de confirmació sí es gestionen a l’atenció primària.
Inicialment, aquesta nova gestió de les IT es realitzarà als pacients hospitalitzats de diferents procedències (urgències, programats quirúrgics, programats mèdics) i als pacients d’urgències amb ordre d’ingrés (pendents d’ingressar).
Amb això es preveu un estalvi d’entre 180.000 i 324.000 visites anuals, segons el volum de població activa que genera un ingrés hospitalari. Durant els tres mesos de prova pilot a l’Hospital Parc Taulí s’han generat més de 400 IT des de l’hospital i 66 primers comunicats, també generats automàticament des de l’hospital.
Pantalles tàctils als centres de primària de l’ICS
D’altra banda, el conseller de Salut també ha avançat una altra iniciativa de l’Institut Català de la Salut (ICS): la implantació de pantalles tàctils en els equips d’Atenció Primària. Es tracta d’un projecte que ja ha donat bons resultats a les Terres de l’Ebre, Catalunya Central i Girona i ara l’ICS l’estendrà a tots els centres d’atenció primària de Catalunya.
L’objectiu és dotar a la ciutadania de més eines per poder dur a terme de forma autònoma determinades accions com justificants de visita, impressió del certificat COVID o del pla de medicació.
1