• També s’ha editat un llibret que repassa la història dels cent anys del tren elèctric al Vallès i s’ha imprès un bitllet de cartró commemoratiu del centenari
  • La presidenta de Ferrocarrils i l’alcaldessa de la ciutat han fet el trajecte entre les cinc estacions de Sabadell amb un tren que l’Ajuntament ha vinilat amb imatges de la ciutat
FGC
La presidenta de Ferrocarrils (dreta) amb l'alcaldessa de Sabadell davant del tren històric.
L’arribada avui fa cent anys del primer tren elèctric a Sabadell va representar més que la construcció d’una nova comunicació ferroviària directa amb Barcelona: va ser un dels grans passos per a l’electrificació de la indústria i la vida quotidiana catalana. Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) commemora aquesta efemèride amb una exposició històrica, que es pot visitar al vestíbul de l’estació de Can Feu | Gràcia, i l’edició d’un llibret que repassa la història de l’arribada del tren elèctric al Vallès. La presidenta de Ferrocarrils, Marta Subirà, i l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, han inaugurat avui l’exposició en un acte on també han pogut visitar un tren històric d’FGC: una unitat de la sèrie 400, construït a mitjans del segle passat als antics tallers de Sarrià i popularment conegut com a ‘Granota’.
FGC
Subirà i Farrés durant la visita a l'exposició.

Per a Subirà, “el ferrocarril ha sigut i és un eix vertebrador de la mobilitat sostenible al Vallès Occidental, al conjunt del país i volem continuar sent tractors d’aquesta vertebració territorial, econòmica, social i ambiental”. En aquest sentit, ha recordat l’impuls que va tenir la línia quan Ferrocarrils va agafar-ne la gestió, fa més de 40 anys, i ha posat en valor “el salt endavant que farem aquest estiu amb la posada en servei de nous trens i més freqüències, el que vol dir menys esperes i una clara aposta per potenciar la mobilitat sostenible”.

“Amb aquest nou servei – ha afegit –  passarem d’una oferta de 80 milions de places de transport públic/any a 110 milions de places”. “Tenim clar que el transport públic en general, i el ferrocarril en particular, és la principal eina per descarbonitzar la mobilitat, per lluitar contra la contaminació atmosfèrica i la gran pandèmia invisible: el canvi climàtic”. “I tot això ho fem amb una clara aposta per la digitalització dels serveis”, ha conclòs.

Farrés ha destacat: “La història dels ferrocarrils és la història d’un servei essencial que ha estat i continua sent fonamental per al desenvolupament de la nostra ciutat i del conjunt de la comarca. Un servei de qualitat que s’ha consolidat com un multiplicador d’oportunitats en tots els àmbits, l’econòmic, el social i el cultural, i que ha de ser clau també per afrontar els desafiaments que tenim per endavant, entre els quals la lluita contra el canvi climàtic”.

1 de juny de 1922: arriba el tren elèctric a Sabadell

L’arribada del nou ferrocarril elèctric a Sabadell es va produir l’1 de juny de 1922. La primera circulació va ser rebuda amb gran alegria pels veïns de Sabadell, que l’esperaven des de feia tres anys, quan el ferrocarril elèctric havia arribat a Terrassa. L’any 1922, la línia va començar a prestar servei únicament fins a l’estació situada al barri de Gràcia, mentre que la prolongació fins al centre encara trigaria una mica més ja que per pressions municipals aquesta es va haver de construir subterrània. Finalment, l’estació de Sabadell-Rambla es va inaugurar el 21 de setembre de 1925.

FGC
Imatge de la inauguració de Sabadell Estació l'any 1922.

Aquest nou ferrocarril es va concebre com un reflex del model dels clàssics trens interurbans nord-americans, amb línies que enllaçaven una bona part de les ciutats dels Estats Units amb les localitats properes. De fet, els trens que van circular per la línia, els coneguts Brill, eren idèntics als que prestaven servei als Estats Units, Canadà i Cuba, i eren l’únic exemple d’aquest model que va existir a Europa. El model també es va aplicar en l’àmbit residencial, amb la construcció de noves zones d’habitatges a l’estil americà, servides pel nou ferrocarril.

A partir de l’any 1979, la gestió de la línia per part de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya va permetre desenvolupar un ambiciós pla de modernització que va incloure nous trens i una important millora en les freqüències. El següent impuls va arribar als anys 2016 i 2017, quan va entrar en servei el perllongament de Sabadell: 5,2 nous quilòmetres de línia i cinc estacions.

Precisament, la presidenta de Ferrocarrils i l’alcaldessa de Sabadell han recorregut avui les cinc estacions del municipi (Sabadell Parc del Nord, Sabadell Nord, La Creu Alta, Sabadell Plaça Major i Can Feu | Gràcia) en un tren que l’Ajuntament ha vinilat amb imatges de la ciutat. Just abans del trajecte, s’ha repartit un bitllet de cartró commemoratiu del centenari.  Un cop a Can Feu | Gràcia, s’ha visitat el tren històric ‘Granota’, que Ferrocarrils ha restaurat i preservat i que forma part del fons de patrimoni històric de la companyia. El responsable de Planejament i Patrimoni Històric Ferroviari d’FGC, Antoni Gras, ha fet una explicació de l’exposició "Cent anys del tren elèctric a Sabadell. Un segle de modernitat ferroviària”, elaborada per l’escriptor Joan Carles Salmerón, igual que el llibret històric.

La mostra i el llibre recorren la història de la línia del Vallès, des dels orígens del primer ferrocarril cap a Collserola, que va connectar Barcelona amb Sarrià, passant per la visió de futur de l’enginyer Carles Emili Montañés, que va ser el promotor de l’electrificació de la indústria i la vida catalana i va demostrar la viabilitat tècnica d’un mitjà de transport elèctric entre Barcelona i el Vallès. També es repassa la construcció del túnel de Collserola i l’arribada del tren elèctric a Sabadell; l’impacte de la Guerra Civil; l’impuls que va suposar la gestió de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya; el perllongament de la línia, i els projectes de futur.

5  

Imatges

Foto 1

Foto 1 3173

Foto 2

Foto 2 3463

Foto 3

Foto 3 2145

Foto 4

Foto 4 4154

Foto 5

Foto 5 3912

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 596