Amb aquests nous cinemòmetres són 246 els punts de control instal·lats a Catalunya, 38 dels quals radars de tram
El Servei Català de Trànsit (SCT) posa en funcionament a partir de divendres 17 de juny quatre nous radars de tram: dos a l’N-II a Figueres, concretament entre els municipis dels Hostalets i el Pont del Príncep, en ambdós sentits de la circulació, i dos més a la C-17 entre Aiguafreda i Figaró, també en ambdós sentits, amb l’objectiu de reduir-ne la velocitat excessiva, així com la sinistralitat viària. Aquests sistemes de control de la velocitat responen a les directrius fixades en el Pla de seguretat viària (PSV) 2021-2023 i són una eina eficaç per assolir els objectius europeus de reducció de les víctimes.
En concret, es posarà en marxa un radar de tram entre els quilòmetres 751,400 i 758,904 de l’N-II en sentit nord que controlarà la velocitat del carril de la calçada al llarg de 7,504 km de longitud. L’altre cinemòmetre està ubicat en sentit sud entre els quilòmetres 758,864 i 751,383 i controlarà també la velocitat del carril de la calçada al llarg d’un tram de 7,481 km de longitud. El límit màxim de velocitat permès en tot el tram controlat és de 80 km/h.
D’altra banda, pel que fa al radar de la C-17 entre Aiguafreda i Figaró es posarà en marxa un radar de tram entre els quilòmetres 41,100 i 37,836 de la C-17 en sentit Barcelona que controlarà la velocitat dels dos carrils de la calçada al llarg de 3,264 km de longitud. L’altre cinemòmetre està ubicat en sentit Vic entre els quilòmetres 37,790 i 41,040 i controlarà també la velocitat dels dos carrils de la calçada al llarg d’un tram de 3,250 km de longitud. El límit màxim de velocitat permès en tot el tram controlat és de 80 km/h.
Amb aquesta ampliació de 21,499 quilòmetres més de la xarxa viària catalana equipada amb dispositius de control de velocitat, ja són 194,410 els quilòmetres de la xarxa viària catalana controlats per aquest sistema de velocitat mitjana. Amb aquests nous dispositius, el conjunt de la xarxa viària catalana ja té 38 radars d’aquest tipus instal·lats.
Funcionament dels radars de tram
Aquest sistema de control de la velocitat mitjana funciona a través d’un equipament de reconeixement de matrícules situat a l’inici i al final del tram controlat, el qual mesura el temps de recorregut i en calcula la velocitat mitjana per determinar si s’ha superat el límit màxim de velocitat permès. Aquests cinemòmetres tenen l’objectiu de prolongar l'efecte de la reducció de velocitat durant diversos quilòmetres per fer un espai viari segur. Els principals avantatges dels controls de velocitat de tram són:
- Constitueixen una eina eficaç per reduir la sinistralitat i millorar la seguretat viària
- Eviten frenades sobtades
- Cobreixen de forma efectiva un tram sencer d’una via
- S’obtenen velocitats més igualades i uniformes al llarg de tot el tram
- És un element dissuasiu de gran efectivitat sobre el comportament dels conductors
- Aquest sistema complementa els sistemes de control convencionals, com els radars microones, de làser i els piezoelèctrics
Convé destacar que l’SCT també controla la velocitat excessiva a través dels radars fixos que registren una velocitat en una ubicació concreta i en alguns punts de la xarxa viària catalana, els Mossos d’Esquadra també fan tasques de vigilància amb radars mòbils. Aquest tipus d’infraccions també es detecten a través de l’helicòpter de Trànsit.
Actualment, i comptant aquests nous cinemòmetre, a la xarxa viària catalana hi ha 246 punts de control, dels quals 38 són radars de tram. Els radars estan distribuïts tant en vies principals com secundàries, seguint criteris de priorització dels punts o trams on és necessari reduir la sinistralitat, i han demostrat que resulten efectius com a elements dissuasius per disminuir l’accidentalitat.
La velocitat excessiva és un dels principals factors concurrents de la sinistralitat viària. A Catalunya, l’any 2021 la velocitat excessiva o inadequada va intervenir com a causa en el 17,4% dels accidents amb víctimes en vies interurbanes i va augmentar la presència en la casuística de la sinistralitat respecte al 2019 (11,9%).
A més velocitat, més risc d’accident i de lesions greus
En cas d’accident, s’ha evidenciat que com més elevada és la velocitat dels vehicles, més alta és la violència de l’impacte, es redueix notablement l’efectivitat dels dispositius de seguretat passiva, com el cinturó de seguretat o el casc, i s’incrementa, per tant, el risc de mortalitat i de patir lesions amb seqüeles greus permanents. És per això que des del Departament d’Interior i des del Servei Català de Trànsit, continuem apostant per la presència de radars a la xarxa viària catalana amb la finalitat de disminuir l’accidentalitat a les nostres vies.
Els radars, juntament amb la vigilància i les campanyes intensives de control de la velocitat que es fan des de Mossos d’Esquadra i les Policies locals, són actualment elements fonamentals per a la consecució de l’anomenada Visió Zero pel que fa a sinistralitat viària.
La presència dels radars està senyalitzada i la seva ubicació és pública, es pot consultar al web del Servei Català de Trànsit.