• La consellera Garriga i el conseller Torrent presenten la feina realitzada per la Taula, un espai de concertació i treball amb una cinquantena d’agents públics i privats del sector
  • També han donat a conèixer el Catàleg d’Empreses Catalanes de Videojocs 2022 i el Llibre Blanc del videojoc a Catalunya 2021 i s’ha fet pública la campanya ‘El videojoc és cultura’
  • Catalunya compta amb 200 empreses desenvolupadores del videojoc, ocupa prop de 4.000 professionals i concentra el 50% d’empreses, volum de facturació i de professionals de tot l’Estat Espanyol

La consellera de Cultura, Natàlia Garriga Ibáñez, i el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, han participat avui en l’esdeveniment ‘Passem Pantalla: els videojocs es manifesten’, en què han presentat tres documents que dibuixen el present i futur del sector del videojoc de Catalunya: la Taula del Vídeojoc, el Catàleg d’Empreses catalanes de Videojocs 2022,  el Llibre Blanc del videojoc a Catalunya 2021.

L’acte, que ha tingut lloc a L’IDEAL. Centre d’Arts Digitals de Barcelona,  ha posat en relleu la importància de la indústria cultural del videojoc, que ja és punta de la llança de la cultura digital a Catalunya. També han participat en l’acte la directora general d’Innovació i Cultura Digital, Marisol López, i el president de l’Associació de Desenvolupadors i Editors de Videojocs de Catalunya (DeviCAT), Xavier Carrillo. Tota la documentació presentada a l’esdeveniment es pot consultar a www.videojocscatalans.cat.

La consellera de Cultura ha ressaltat que el sector del videojoc és estratègic per al Govern perquè “Catalunya ha de ser un referent internacional en l’economia i la cultura digital, i els videojocs en són un element central”. En aquest sentit, Garriga ha apuntat que Catalunya és un centre formador de professionals del sector i que set universitats imparteixen estudis relacionats amb el videojoc. “Tenim talent que és captat per empreses estrangeres, però també talent que es queda aquí i capacitat d’atreure talent de fora”, ha apuntat.

La consellera de Cultura ha apuntat, però, que malgrat tot la indústria del videojoc encara té encara molts reptes, com incrementar-hi la presència de la dona, i per això té tanta importància la Taula del Videojoc de Catalunya, “l’espai de treball transversal per afrontar reptes i per teixir complicitats, alinear esforços, escurçar distàncies i enfortir l’ecosistema digital català, que alhora enfortirà la llengua catalana”.

El conseller Torrent, per la seva banda, ha destacat durant la seva intervenció que el repte del Govern és impulsar transformació del sistema productiu català, fer-lo més sostenible i adaptat a les noves realitats, donant suport als sectors amb més potencial de futur, com és el cas del dels videojocs”.

Torrent ha assenyalat el “creixement progressiu del sector any rere any”. En aquest sentit, ha explicat que actualment hi ha 56 startups a Catalunya vinculades al sector dels videojocs, el que significa un increment del 43% en els darrers quatre anys i que, pel que fa a l’àmbit formatiu, des del Consorci de la Formació Contínua s’han activat cursos específics de Programació de videojocs, que durant els darrers mesos han comptat amb 144 persones treballadores. En el que resta d’any, ha dit, està previst sumar-hi 165 persones més, superant així les 300.

El titular d’Empresa i Treball ha assegurat que “formació i captació d’inversions són les claus per reforçar el sector i consolidar-nos com un dels hubs més rellevants d’Europa en l’àmbit dels videojocs”. Així també ha explicat que aquest sector aporta 3 elements destacats com són “la seva connexió amb altres sectors, la seva vessant disruptiva i innovador i la capacitat de connectar-nos al món”.

 

La Taula del Videojoc

La Taula del Vídeojoc és l’espai de concertació entre el sector i la Generalitat de Catalunya. Ha consensuat una bateria d’actuacions a desenvolupar per a accelerar les polítiques de suport al videojoc des de totes les seves dimensions: consolidar l’actual ecosistema; fomentar el creixement sostingut, l’atracció de talent i la presència de dones professionals; millorar l’encaix de la formació professional i universitària; potenciar la internacionalització de les empreses i els videojocs catalans i oferir formació i eines per a un millor finançament del sector.

Nascuda l’any 2019 a instàncies del Parlament de Catalunya i en el marc de desenvolupament del Pacte Nacional per a la Indústria, la Taula ha realitzat treballs durant tres anys en què han participat una cinquantena de persones del sector: representants de la Generalitat de Catalunya, agents socials, universitats, esdeveniments i representants de la indústria del videojoc. Quan es va posar en marxa la Taula, es van identificar fins a 8 àmbits en funció de les necessitats prioritàries del sector per al desenvolupament dels treballs: finançament, internacionalització, talent, gènere, salut, gamificació, e-sports i visió empresarial. La feina d’identificació de necessitats ha conclòs amb la concreció d’una bateria tancada de 60 actuacions encaminades totes elles a consolidar i fer créixer l’ecosistema català del videojoc. Totes elles han estat calendaritzades i s’ha establert un calendari i els responsables per a la seva execució. Entre d’altres, la Taula del Videojoc ha identificat les següents mesures:

  • Millora del coneixement del sector per part de la ciutadania mitjançant la difusió de la realitat i l'existència del sector a Catalunya al públic general.
  • Creació d’un espai d’informació i recursos a disposició de les empreses i els professionals (formació, ajudes, oportunitats,...) que serveixi alhora per reforçar la difusió envers la ciutadania però també com a plataforma de difusió internacional.
  • Estructurar i enfortir l’ecosistema mitjançant l’organització de trobades entre professionals del sector.
  • Dinamitzar el talent al territori mitjançant l'organització o el foment d'esdeveniments, incubadores i altres iniciatives.
  • Visibilitzar els aspectes positius dels videojocs com per exemple el foment de l’activitat física, els aprenentatges, la socialització i també els serious games o les diferents aplicacions de la gamificació.
  • L’impuls d'un programa de mentories per a empreses per ajudar en la seva creació, professionalització i internacionalització.
  • L’impuls de mesures encaminades a la millora dels plans d’estudis universitaris i a l’impuls de la Formació Professional dual i continua, per trobar un millor encaix entre els professionals formats i les necessitats de les empreses i a la permanent actualització per a professionals del sector

 

Radiografia del sector

Avui també s’ha presentat el Catàleg d’Empreses Catalanes de Videojocs 2022, una publicació trilingüe per difondre, a fires internacionals i a Internet, la riquesa de la indústria del videojoc catalana. Avui dia es comptabilitzen 200 estudis de videojocs, xifra que representa un augment del 54% respecte a l’any 2016.

Seguidament s’ha fet públic el Llibre Blanc del Videojoc a Catalunya 2021, una radiografia de l’estat del sector i els reptes imminents elaborada en col·laboració amb DEV, Associació Espanyola d'Empreses Productores i Desenvolupadores de Videojocs. Aquesta publicació permet constatar les xifres creixents d’aquesta indústria cultural des de l’any 2016, que la converteixen en referència. Per una banda, la facturació ha crescut des dels 319 fins als 552 milions d’euros en només cinc anys (+73%). Les 200 empreses analitzades ocupen fins a 4.000 persones dels quals només un 25% són dones, tot i que els darrers anys hi ha hagut un creixement amb un 7% més de presència femenina a les empreses i estudis vinculats als videojocs.  Quant al perfil professional, prop del 45% desenvolupen tasques relaciones amb l’Art, un 28% es dediquen a gestió empresarial, un 21% a programació i un 7% a altres feines. El sector professional del videojoc a Catalunya és enormement jove i amb molt de futur atès que fins a un 91% de professionals són menors de 45 i un 41% del total és menor de 30 anys. A més, durant el curs acadèmic 2020-2021 hi havia al voltant 1.330 estudiants de videojocs a les universitats de Catalunya.  Pel que fa a les dades, destaquem per últim la presència creixent de versions en català als videojocs produïts a Catalunya que s’enfila fins al 54%, un creixement de l’11% en comparació amb l’any 2016.

El Llibre Blanc del videojoc a Catalunya reflecteix i valida el treball conjunt entre el sector i la Generalitat de Catalunya dut a terme en el marc de la Taula del Videojoc per consolidar, enfortir i fer créixer l’ecosistema català del videojoc. Aquest treball s’ha vehiculat satisfactòriament aquests darrers tres anys mitjançant la Taula del Videojoc.

Finalment, durant l’esdeveniment “Passem Pantalla: Els videojocs és manifesten” també s’ha fet pública la campanya de comunicació ‘El videojoc és cultura’. Creada per l’estudi barceloní Soon in Tokyo, té com a objectiu millorar la percepció de la ciutadania respecte els videojocs, posant èmfasi en conceptes com la creativitat, l’oportunitat professional, la formació, l’art, el desenvolupament empresarial, l’economia digital o la col·laboració i les comunitats de jugadors i jugadores. En aquest sentit, Garriga ha apuntat la importància del videojoc perquè “és art, emoció, comunitat, oportunitat, emprenedoria, creativitat, formació, aprenentatge i innovació, entre moltes altres coses”. La Generalitat de Catalunya referma, així, el seu compromís amb aquesta industria cultural mitjançant el desenvolupament durant els propers anys de polítiques encaminades a l’enfortiment de l’ecosistema català del videojoc però també a un major coneixement d’aquest actiu de país entre la ciutadania.