query_builder 17 juny 2022 08:20
event_note Nota de premsa
El Departament d’Empresa i Treball per mitjà de l’Agència Catalana del Consum, ha notificat un requeriment informatiu a la companyia Ryanair per tal que aporti informació detallada de les afectacions previstes a Catalunya davant la vaga de 24 hores convocada pel personal de cabina de la companyia, pels dies 24, 25, 26 i 30 de juny i 1 i 2 de juliol de 2022.
El Departament vol assegurar el compliment per part de la companyia de les seves obligacions envers les persones consumidores i garantir, al mateix temps, la prestació correcta del servei. El requeriment exigeix informació sobre els vols amb origen o arribada en aeroports de Catalunya que es poden veure afectats per la vaga, la quantificació del nombre de passatgers d’aquests vols i les mesures correctores a adoptar, així com informació sobre el tractament i l’atenció de les reclamacions que es presentin per aquesta situació.
També es demana a Ryanair que identifiqui els mitjans d’atenció i informació a les persones consumidores pel que fa a les incidències que afecten el funcionament normal de les relacions de consum, i de les vies de reclamació administrativa per part dels passatgers afectats. Així mateix, es requereix el nombre total de reclamacions d’usuaris rebudes per la companyia i l’estat de tramitació.
Ryanair ha de donar resposta a aquest requeriment en el termini de 5 dies hàbils, a comptar des d’avui.
Recomanacions a les persones afectades per la vaga
A banda del requeriment informatiu enviat a Ryanair, l’Agència Catalana del Consum ha publicat en el web consum.gencat.cat un avís amb informació sobre els drets de les persones que es puguin veure afectades per cancel·lacions o retards com a conseqüència de la vaga anunciada.
D'acord amb l'establert en la Unió Europea pel Reglament CE 261/2004, si la companyia aèria cancel·la el vol, o bé es produeix un retard superior a les 5 hores, les persones usuàries poden escollir entre la devolució de l'import del bitllet o un mitjà de transport alternatiu.
Si opten pel transport alternatiu, Ryanair els ha d’oferir gratuïtament menjar, begudes i, si calgués, sistemes de comunicació fins la nova sortida. A més, si la sortida és l'endemà o dies més tard, les persones afectades també tenen dret a allotjament, amb els desplaçaments inclosos.
La normativa comunitària també preveu compensacions econòmiques en cas de cancel·lacions o retards de 3 hores o més, que oscil·len entre els 250 i els 600€ en funció de la distància del vol, excepte que la línia aèria comuniqui la cancel·lació amb una antelació mínima de dues setmanes.
Aquestes quanties es poden reduir al 50% si la companyia ofereix un vol alternatiu, que permeti a l’usuari arribar a destí amb poques hores de diferència respecte de l'hora prevista inicialment.