• Les obres, que s'inclouen al Pla de ferms sostenibles, s'han dut a terme en un tram de 20 quilòmetres de l'Eix de l'Ebre amb una inversió de prop d'1'5 milions d'euros.
Finalitzen les obres d'instal·lació de ferm sostenible a la C-12, entre Xerta i Rasquera, a les Terres de l'Ebre
La directora dels Serveis Territorials de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori de les Terres de l'Ebre, Lídia Pino, ha visitat avui les obres de la C-12 al tram entre Xerta i Rasquera, on han finalitzat els treballs del nou ferm sostenible.
Es tracta d'una actuació de 20 quilòmetres de l'Eix de l'Ebre, que s'inclou al Pla de ferms sostenibles i que ha comptat amb una invesió d'1.484.000 euros. Aquestes obres permeten "un estalvi de 90'5 tones de CO2 ja que s'utilitza pols de pneumàtics i, per tant, treballem també l'economia circular complint així els objectius marcats amb aquest pla de ferms sostenibles" - ha destacat Lídia Pino.

L'actuació s'emmarca en el Programa de compra pública d'innovació, d'estratègies de recerca i innovació per a l'especialització intel·ligent a Catalunya - RIS3CAT -, que inclou un total de 12 actuacions a tota Catalunya amb una inversió de 19.966.956'34 euros i que té com a objectiu principal impulsar la demanda d'innovació per part de l'Administració pública de la Generalitat, mitjançant el disseny i l'execució de projectes pilot demostradors i innovadora.

Els grans reptes a assolir amb la instal·lació d'aquest tipus de ferms sostenibles són la reducció d'emissions, pel que fa a l'execució en la temperatura de fabricació, el transport i en la posada en obra; la reducció d'emission i consum energètic en el menor envelliment del betum i la millora de les condicions de treball. En l'economia circular, amb la reducció del consum de materials 'naturals' per l'aprofitament de productes elaborats amb materials reutilitzats o reciclats, en aquest cas concret de la C-12 amb pols de pneumàtic. També s'aconsegueix un augment de la sostenibilitat econòmica, per l'augment de la durabilitat i el cicle de vida, per tant, la reducció en el consum de materials i costos. I alhora s'introdueix la sostenibilitat energètica amb l'aprofitament de noves tecnologies i nous materials que fan possible que el ferm passi a ser una font d'energia (radiació solar, trànsit,...)
Amb aquest tipus d'actuacions es rehabilita el ferm i altres elements constitutius de la carretera, alhora que s'implanta una tècnica innovadora de rehabilitació de ferms utilitzant mescles bituminoses innovadores, que permetrà comparar el comportament del ferm innovador amb el d'un ferm convencional, avaluar el cicle de vida del ferm per confirmar-ne la seva sostenibilitat i elaborar les prescipcions tècniques necessàries per poder aplicar l'experiència innovadora en d'altres actuacions similars.