- El Departament d’Empresa i Treball presenta l’Estratègia de turisme enogastronòmic a Catalunya 2022-2027
- Preveu una inversió de 12 milions d’euros que permetran accelerar en 3 anys el desenvolupament que s’aconseguiria en una dècada
- El turista enogastronòmic fa una despesa mitjana 3,5 vegades superior a la resta i és el que més contribueix a la desestacionalització del turisme
Catalunya vol esdevenir una referència imprescindible del turisme enogastronòmic d’Europa. Així ho ha afirmat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, durant la presentació de l’Estratègia de turisme enogastronòmic a Catalunya 2022-2027, que ha tingut lloc avui al Celler d’Espiells de Juvé & Camps. Torrent ha estat acompanyat de la directora general de Turisme, Marta Domènech i Tomàs, i del director de l’Agència Catalana de Turisme, Narcís Ferrer i Ferrer.
“Volem un model turístic català més sostenible, equilibrat i diversificat”, ha explicat el conseller, “i en aquest sentit, el turisme enogastronòmic és una alternativa potent al turisme de sol i platja per a promoure l’arribada de visitants durant tot l’any i estendre-la arreu del territori”, ha afegit. “Per això hem treballat en aquesta estratègia que avui presentem. Volem aconseguir que quan algú, en qualsevol país, pensi en turisme enogastronòmic, pensi en Catalunya”, ha indicat Torrent.
El turista enogastronòmic fa una major despesa (3,5 vegades més que la mitjana) i és el que més contribueix a la desestacionalització del turisme. En aquest sentit, Catalunya vol fer una aposta ferma cap aquest tipus de turisme, ja que es disposa d’un ric patrimoni cultural vinculat a la gastronomia, el vi i el cava, una variada oferta d’activitats i esdeveniments, i una xarxa d’empreses turístiques especialitzades. Per al Conseller, el que manca és “alinear tots aquests elements en un mateix objectiu, canalitzar recursos i energies fins a convertir Catalunya en gran referència europea de l’enogastronomia”, ha explicat el conseller.
Per aquest motiu, el Departament d’Empresa i Treball, per mitjà de la Direcció General de Turisme, ha elaborat un pla estratègic a 5 anys. Es treballarà per estructurar una oferta de valor atractiva, competitiva i segmentada per tipus de públic, i basada en el model 4D (desestacionalització, diversificació, desconcentració i augment de la despesa) i 4S (segura, saludable, singular i sostenible). “El turisme enogastronòmic té un efecte multiplicador més enllà de dinamitzar la restauració i el comerç, en tant que reforça la projecció internacional i el prestigi dels productes de referència, alhora que ofereix noves possibilitats als petits productors d’àmbit local i a l’alimentació artesanal”, ha afirmat Torrent.
El desplegament d’aquest pla preveu comptar amb 8 milions d’euros provinents dels fons europeus Next Generation, en el marc del Pla Nacional de Turisme Gastronòmic. Així mateix, la Direcció General de Turisme aportarà 4 milions d’euros, el que suposarà una dotació pressupostària total de 12 milions. Pel conseller, es tracta d’una “inversió de país, que ens permetrà accelerar en tres anys el desenvolupament que, sense ella, costaria una dècada”.
Aquest pla comptarà amb la col·laboració dels patronats de turisme de les diputacions de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona, l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) i Prodeca del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural.
Actuacions per situar Catalunya al top del turisme enogastronòmic
La nova estratègia del turisme enogastronòmic consta de 6 àmbits que inclouen diverses actuacions:
1.Infraestructures i equipaments de la regió enogastronòmica: Per mitjà d’aquest àmbit es volen promoure nous equipaments, senyalització i infraestructures per a la degustació i compra de producte local, que atregui nous públics i generi impacte econòmic. En aquest sentit, gràcies a una inversió de 2 milions d’euros Catalunya comptarà amb 3 nous espais immersius relacionats amb l’enogastronomia. “Al vell mig del territori del vi on Catalunya va començar a posicionar-se com a referent mundial, Falset, tornarem a donar vida a una antiga fàbrica per orientar i informar el visitant i convidar-lo a seguir descobrint l'excel·lència dels vins de la zona”, ha explicat la directora general de Turisme, Marta Domènech i Tomàs. D’altra banda, Palamós disposarà d’un vaixell escola ecològic que comptarà amb un procés de construcció innovador. “Serà el símbol del mar blau a la costa catalana per sensibilitzar dels problemes que tenim”. Finalment, a l’Ametlla de Mar es crearà l’Espai cuina de mar, un centre enogastronòmic de formació, informació i difusió de la cuina del peix i marisc del territori per tal de contribuir a la sostenibilitat del sector de la pesca i l’aqüicultura, i atraure el turisme enogastronòmic al municipi, i per extensió al territori.
Destaca també la implantació d’un projecte agroturístic innovador al Parc Agrari del Baix Llobregat, basat en la promoció i difusió dels valors del parc, dels seus actors i productes a partir de la implementació d’una estratègia de màrqueting experiencial focalitzada en la masia Can Comas. “En un territori absolutament metropolità, el Delta del Llobregat, destinarem 600.000 euros per ajudar a mantenir i valoritzar el producte agrari de proximitat”, ha afirmat Domènech, que també ha destacat que amb una inversió de 430.000 euros el Bages recuperarà tines a peu de vinya i barraques de pedra seca i es faran itineraris per conèixer aquest patrimoni o que l’Anoia, amb 120.000 euros, tindrà un camí experiencial relacionat amb les oliveres i l’oli.
2.Transició digital i destinació intel·ligent: Es pretén promoure la digitalització de l’oferta enogastronòmica, avançar cap a una destinació enogastronòmica intel·ligent i millorar la formació i capacitació professional de les empreses i destinacions. D’altra banda, es vol comptar amb un sistema d’intel·ligència que aporti coneixement per a la presa de decisions estratègiques. Aquí destaca la implantació d’un sistema intel·ligent de recollida de dades “que permeti poder definir objectius, disposar d’un sistema d’indicadors i un quadre de comandament per avaluar si s’han assolit els objectius establerts”, ha remarcat la directora general. I el desenvolupament d’un pla de senyalització intel·ligent a través d’una xarxa global basada en tecnologia Beacons (dispositius electrònics connectats per Bluetooth que ajuden a la ubicació als terminals mòbil), targetes NFC (tecnologia sense fils de curt abast), codis QR, etc. que permeti consultar l'oferta turística, reservar, construir viatges a mida i compartir-los a les xarxes socials a través de smartphones. Per a les dues actuacions s’invertirà 1.800.000 euros.
3.Atractivitat i competitivitat producte turístic: Amb aquest eix es vol impulsar la innovació, especialització i segmentació en la creació de productes combinats (cicloturisme, naturalesa, Premium, familiar…) per a l'atracció de nous públics. Així, es destinaran 200.000 euros per millorar l’atractivitat i competitivitat del producte “Benvinguts a Pagès tot l’any”, s’estructuraran les grans Rutes de Catalunya per a Food Lovers i es realitzarà una tematització enogastronòmica del Grand Tour de Catalunya amb un pressupost de120.000 euros. Destaca també la promoció, amb 90.000 euros, d’un club de competitivitat de les rutes del vi de Catalunya per a la “creació d’una xarxa de treball conjunt, la definició d’un sistema de qualitat a través d’un manual de producte amb requisits a complir tan a nivell de rutes com experiències i l’obtenció de dades per a la presa de decisions estratègiques”, ha explicat la directora general de Turisme.
4.Identitat i cultura enogastronòmica: Es vol disposar d'un relat enogastronòmic emocional que doti de valor l'oferta i la diversitat de Catalunya (productors, paisatge, etc.) i millori l'atractivitat als mercats. En aquest sentit, s’impulsarà la cuina catalana i els seus distintius a través de la Gastroteca, es desenvoluparà un projecte de recuperació de la memòria històrica vinculada a la gastronomia, els vins, les receptes, els mètodes d’elaboració,... i es posarà en valor a les dones que estan al capdavant de projectes vinculats a la gastronomia, el vi, el producte local... “per a promoure el seu empoderament i fomentar-ne un paper actiu en el nou relat enogastronòmic de Catalunya”, ha afirmat Domènech. Aquestes actuacions comptaran amb una inversió de 285.000 euros.
5.Màrqueting tàctic de producte: Per mitjà d’aquest àmbit es durant a terme accions per fomentar la promoció i comercialització de l’oferta. Per exemple, es crearà una pàgina web específica de l’oferta enogastronòmica de Catalunya amb informació especialitzada i de valor i, es treballarà en un gran relat enogastronòmic en format de storytelling, que generi un vincle emocional amb el territori i els seus productes agroalimentaris. Es destinaran 125.000 euros a executar aquestes accions.
6.Xarxa de destinacions i empreses: Es definirà un sistema de governabilitat per a la competitivitat de l’oferta i el treball conjunt entre l’Agència Catalana de Turisme (ACT) i els diferents territoris enogastronòmics per mitjà d’actuacions de formació i treball en xarxa que suposaran una inversió de 150.000 euros.
Promoció de l’oferta catalana en turisme enogastronòmic per mitjà de grans festivals de música
Paral·lelament a les actuacions que es realitzaran per mitjà de la nova estratègia del turisme enogastronòmic, també s’impulsaran altres accions que ajudin a situar la destinació catalana com a referent en aquesta modalitat de turisme. En aquest sentit, el proper mes de juliol Catalunya serà present al Napa Valley Festival de Califòrnia, amb un estand on s’oferirà informació sobre l’oferta catalana.
Segueix-nos a les xarxes _________________________________________________________
- Twitter: @turismecat | @empresacat | @treballcat
- Youtube: https://www.youtube.com/turismecat