El model proposat s’adapta al nivell de complexitat dels diferents barris i diferencia entre recollida domiciliària i comercial. A les zones de baixa complexitat (15.961 habitatges), s’implanta una recollida porta a porta de 5 fraccions. A les zones de major complexitat (15.006 habitatges) s’implanta un model mixt de recollida, amb recollida porta a porta per les fraccions seques –envasos, paper i cartró i resta- i recollida de fracció orgànica i vidre amb contenidors tancats per a totes les fraccions excepte el vidre. A les urbanitzacions periurbanes i disseminats (1.425 habitatges), àrees perimetrades amb contenidors tancats per a totes les fraccions excepte el vidre. Per últim, en relació a les activitats comercials assimilables a municipals, prenen el mateix model que els domicilis de la zona on s’ubiquen, i els mitjans i grans productors de tot el municipi disposaran d’un servei de recollida porta a porta per a les cinc fraccions.
Tant la recollida porta a porta com l’ús de contenidors tancats disposen de tecnologia que permetrà la identificació de l’usuari així com el nombre i tipologia d’aportacions que realitza per cada una de les fraccions, dades les quals permetran implantar la futura taxa justa, prevista pel 2024.
Es preveu iniciar la implantació del nou servei de recollida el mes d’agost del 2023 amb la implantació de la recollida porta a porta comercial. Posteriorment es preveu la implantació per fases del nou model de recollida domèstic, que es completarà el mes d’abril del 2024.
Sistemes eficients de recollida
L’avantprojecte de Llei de residus i recursos de Catalunya, que aviat estarà a informació pública, pretén impulsar un nou sistema productiu basat en l’economia circular, que garanteixi l´ús racional dels recursos i prioritzi els productes i sistemes de reciclatge i reutilització. Per arribar a aquests objectius, cal implicar tots els sectors de la societat per implantar les estratègies de prevenció de residus, recollida selectiva per a permetre un reciclatge de qualitat i ús eficient dels recursos. Les mesures que s’adoptin hauran de ser coherents amb les estratègies de lluita contra el canvi climàtic i de residu zero.
Per això, es definiran dos aspectes clau en la nova llei: Els ens locals hauran d’optar per sistemes de recollida selectiva d’alta eficiència (recollida porta a porta o sistema de contenidors tancats), i hauran d’aplicar la taxa justa com a mecanisme econòmic i fiscal que incentivi la prevenció i la correcta separació en origen i participació en la recollida selectiva dels residus als usuaris als quals presta el servei.
Les taxes justes, pagament per generació o la bonificació per participació, són sistemes que adapten l’import de la taxa al comportament dels usuaris i permeten incrementar els resultats de la recollida selectiva fins a nivells propers al 90%.
Porta a porta i contenidors tancats
El model porta a porta té una llarga trajectòria a Catalunya. Va néixer l’any 2.000 als municipis de Tiana, Tona i Riudecanyes. Actualment es continua estenent. Hi ha uns 270 municipis amb aquest model de recollida i es preveu que us 110 altres municipis l’implantin properament.
La recollida porta a porta proporciona resultats de recollida selectiva molt elevats, d’entre el 60 i el 90%. A més, aconsegueix un augment de la recollida de la fracció orgànica, peça clau dels residus municipals, la millora de la qualitat de la fracció orgànica i una petjada de carboni molt inferior al sistema tradicional de contenidors a la via pública.
El dels contenidors tancats és un model que està començant a implantar-se a Catalunya, de forma combinada amb el porta a porta, i permet també la identificació dels usuaris, clau per a la coresponsabilitat i l’aplicació de taxes justes.