- És el resultat del treball conjunt entre el Departament, l’Institut Català de les Dones, l’Autoritat del Transport Metropolità, grups d’usuàries, entitats i empreses operadores
- Estableix les mesures a implementar al transport públic i unifica els protocols d’actuació
- Incideix en la formació dels professionals o en l’augment de càmeres de videovigilància
- El Departament ha presentat el nou document en una jornada dirigida al sector del transport públic
El Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori ha donat llum verda al nou Pla de mesures per a la prevenció de l’assetjament sexual en el transport públic. Es tracta d’un document per combatre les agressions sexuals, amb mesures a implementar al transport públic fins l’any 2025.
Són actuacions com l’augment de càmeres de videovigilància; la creació de dispositius d’auxili i socors a l’interior dels combois i a les parades; l’habilitació d’espais d’atenció de violències sexuals a les principals estacions; la formació de professionals en l’abordatge de les violències sexuals; la realització de campanyes d’informació i sensibilització o l’obtenció de noves dades a través d’enquestes periòdiques.
El Pla també harmonitza i estableix un únic protocol d’actuació per a totes les empreses operadores de transport públic de Catalunya. El document, en aquest sentit, preveu una persona referent del protocol en cada un dels torns de treball, l’adaptació dels circuits a les necessitats de cada tipus de transport i la formació del personal. Una comissió de seguiment avaluarà i vetllarà pel seu compliment.
El document s’ha presentat aquest dimarts al matí a la seu del Departament de la Vicepresidència, en una jornada dirigida a empreses operadores i entitats d’usuaris del transport públic.
Procés participatiu
El nou Pla de mesures per a la prevenció de l’assetjament sexual en el transport públic és el resultat del conveni signat l’any 2019 entre el Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori, l’institut Català de les Dones (ICD) i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). La redacció s’ha portat a terme a través d’un procés participatiu entre administracions, empreses, entitats i dones usuàries.
2