- La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà Pons, ha destacat que és un document “estratègic”, amb idees i consells fonamentals per aconseguir una presència efectiva a la xarxa
La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà Pons, ha presentat aquest matí el “Manual dels governs a Instagram, una guia amb criteris i bones pràctiques per als governs locals i institucions públiques que tenen presència a les xarxes socials i, especialment, a Instagram. L’acte ha tingut lloc als Jardins del Palau Robert, conduït per la periodista Mariola Dinarès i Quera, i ha comptat també amb la participació de la portaveu del Govern, Patrícia Plaja Pérez.
L’objectiu del manual és oferir una eina útil i pràctica als governs, ja que recull l’experiència i coneixement del Govern de Catalunya i la posa a disposició de tothom, especialment del món local i de les institucions públiques.
Durant la presentació, la consellera Vilagrà ha explicat que el “Manual dels governs a Instagram” “esdevé des d’avui una guia de referència que aporta idees i estratègies a governs locals i administracions públiques per actuar d’una manera efectiva en aquesta xarxa social”. Per a la titular de la Presidència, el manual és un document “estratègic” que conté “consells fonamentals per al personal directiu d’institucions que vulguin ser presents en aquesta coneguda plataforma”.
Vilagrà també ha assenyalat que és “un manual de fàcil lectura, amè i pràctic”, adequat tant per als grans consistoris com per als ajuntaments dels pobles més petits. En aquest sentit, ha remarcat que Instagram és una xarxa idònia per als municipis amb menys habitants perquè “democratitza i amb pocs recursos es pot fer molt bona difusió”.
Per la seva banda, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja Pérez, ha destacat la importància d’una bona comunicació institucional i de ser allà on són els ciutadans: “Com a institució, has d’escoltar el que et diuen i donar-los resposta, perquè és una conversa i aquesta és la finalitat última de les xarxes, que siguin bidireccionals”. En aquest sentit, ha recordat que els ciutadans ja poden enviar preguntes a l'espai "La portaveu respon", des del qual Plaja respondrà directament a les seves qüestions Per a Plaja, les xarxes socials són “una eina més de transparència i proximitat” i ha valorat que Instagram “va més enllà de les fotos: és molt més que la xarxa del postureig”.
El manual aborda qüestions com ara la necessitat de tenir una estratègia robusta de direcció i gestió, respectuosa amb la privacitat i la protecció de dades. També dona pautes per gestionar els perfils i les funcionalitats més utilitzades a Instagram i per generar continguts d’acord amb les expectatives del ciutadà amb un estil propi, en el format adient i en el moment adequat.
El manual inclou, a més, un capítol dedicat a l’estil comunicatiu i el registre lingüístic, que funciona a manera de llibre d’estil a les xarxes socials. L’objectiu és proporcionar recursos per aconseguir un registre lingüístic adequat, que sigui formal i correcte, però alhora, directe i genuí. En aquest sentit, el capítol incorpora una relació de criteris elaborada per la Secretaria de Política Lingüística per comunicar de manera concisa, econòmica i empàtica, i una llista de termes propis d’Instagram recollits pel TERMCAT.
L’ha impulsat el Govern de la Generalitat, coordinat pel Departament de la Presidència. Hi han participat a més la Direcció General de Serveis Digitals i Experiència Ciutadana del Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, i la Secretaria de Política Lingüística i el Centre de Terminologia TERMCAT del Departament de Cultura, amb aportacions i validacions de persones expertes en xarxes socials.
Enllaç al manual:
https://administraciodigital.gencat.cat/ca/administracio-digital/publicacions/Manual-dels-governs-a-Instagram/