- El document permetrà que els vehicles de transport amb conductor puguin continuar fent trajectes urbans després del 30 de setembre
- El Decret tindrà una vigència de dos anys prorrogables a dos més, a l’espera de poder disposar d’una llei reguladora
- El text manté els 15 minuts de precontractació del servei i inclou nous requisits, com ara l’autorització de VTC d’almenys un any, i només s’admetran nous vehicles amb els distintius 0 i ECO
El Consell Executiu ha aprovat el Decret llei 1/7/2022 de mesures urgents en matèria de lloguer de vehicles amb conductor. El text permetrà que els vehicles de transport amb conductor (VTC) puguin continuar prestant serveis urbans a Catalunya a partir del 30 de setembre. És la data en què decau el Real Decreto Ley 13/2018 del govern espanyol, que regula la mobilitat d’aquests vehicles a les ciutats.
A partir d’aquest dia, la competència passa a mans de les comunitats autònomes. El nou text aprovat pel Govern, per tant, farà possible que els vehicles continuïn treballant a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que es considera urbana.
El Decret llei tindrà una vigència de dos anys prorrogable a dos més, fins a poder disposar d’una nova llei. Ara, un cop el Decret està aprovat pel Govern, el Parlament té un mes per convalidar-lo.
Requisits
Els ajuntaments i l’Àrea Metropolitana de Barcelona, com ja passa actualment, seran els encarregats d’atorgar les autoritzacions de les VTC. Serà una autorització catalana amb nous requisits:
- Caldrà ser titular d’una autorització de VTC domiciliada a Catalunya, amb un vehicle que hagi estat adscrit durant almenys el darrer any.
- Les VTC hauran de disposar d’una assegurança que cobreixi fins a la quantia de 50 milions d’euros la responsabilitat civil per danys que puguin patir els viatgers, anàloga a l’assegurança requerida als taxistes.
- Els conductors han d’estar en possessió del permís de conducció de la classe B o superior amb almenys dos anys d’antiguitat.
- Els ajuntaments podran exigir als conductors formacions específiques relacionades en l’àmbit territorial.
- La longitud mínima de les VTC ha de ser de 4,90 metres i, en el cas de vehicles nous, només s’admetran amb els distintius 0 i ECO.
La reglamentació, en el mateix sentit, manté i reforça requisits ja vigents, com ara:
- Ha de transcórrer un interval de temps mínim de 15 minuts entre la contractació i la prestació del servei
- Les VTC no poden circular per les vies públiques a la recerca de clients ni propiciar la captació de viatgers que no hagin contractat prèviament el servei
Règim sancionador
El nou Decret incorpora un règim sancionador amb multes que van des dels 201 euros als 6.000 euros.
El text preveu sancions de fins a 2.000 euros i la immobilització del vehicle per a aquelles VTC que treballin amb una autorització de fora de Catalunya o que no respectin el temps de 15 minuts entre la contractació i la prestació del servei.
Hi haurà sancions de fins a 4.000 euros i la immobilització del vehicle per a les VTC que recullin clients sense contractació prèvia o que circulin a la recerca de clients.
Les multes podran arribar als 6.000 euros en el cas de treballar sense autorització.
La reincidència d’infraccions pot acabar amb multes d’entre 2.001 i 6.000 euros o amb la retirada de l’autorització.
Prop de 1.500 VTC
A Catalunya hi ha unes 4.000 autoritzacions de VTC. D’aquestes, n’hi ha entre 2.500 i 3.000 que han tingut un vehicle adscrit en els darrers temps, però només 1.455 estan realment actives i estan prestant servei actualment. Hi ha 12.300 taxis a tota Catalunya, dels quals 10.500 són de Barcelona.
Entre febrer i març d’aquest any, els vehicles VTC han prestat 577.000 serveis a Catalunya. En el mateix període, les VTC han prestat a Madrid 2.900.000 serveis.